6-filig cykelbana i Köpenhamn

Det låter ju jättebra. Jag blev förvånad över mängden cyklister när jag var i Köpenhamn.

Jag tror nog inte heller att vi behöver 6-filiga cykelvägar i Sverige, men vi behöver bygga ut cykelvägnätet i och runt städerna. Vi behöver ett väl utbyggt cykelnät där trafiksituation är klar så att man snabbt kan ta sig fram utan att bryta mot en massa regler, och det har vi verkligen inte idag. Samt som de säger i Köpenhamn ett cykelvägnät där man prioriterar cyklister.
 
Mycket bra

och egentligen helt naturligt. Vid infrastrukturutveckling så måste man räkna på framkomlighet och vad som behövs för att öka de miljöriktiga pendlingsresorna.

Samma utveckling måste till även i svenska storstadsregioner om man skall få cykelpendling på avstånd över 10 km att öka.

Thure
 
När får vi se 6-filiga cykelbanor i Sverige?

Vi har ju inte ens lärt oss högertrafik och att rött betyder stopp. Folk skulle dö som flugor!

Allvarligt, två filer skulle vara trevligt eftersom folks cykeltempo skiljer sig så markant. Risken är bara att de 30 % som tillhör cyklistkategorin "Rainman i Radiobil/SMS:a med ena handen cykla med andra handen/Va, är jag i trafiken?" skulle använda den extra filen för att köra mot färdriktningen. Eftersom de ju redan gör det idag där det bara är en fil.

Och det skulle kanske också kunna användas till ännu en plats att ställa bajamajor och tillfälliga vägskyltar.
 
En tanke (som jag inte vet hur man realiserar) vore att i innerstaden utöka cyklisternas yta på sommarhalvåret och bilisternas på vintern. (Typ dubbdäckssäsongen)

Sedan borde man "klassa" cykelbanorna. Längs de stora pendelstråken är det nödvändigt med "klass a-cykelbanor" där det går att hålla god fart på ett säkert sätt. På mindre gator är det bättre med en "klass-b-cykelbana" än ingen alls.
 
En viss uppfostringseffekt

torde medtrafikanter dvs andra cyklister kunna ha. Givetvis skulle det inte vara tillåtet att cykla mot färdriktningen på såna här leder. Förstår din frustration över beteendet på cykelbanor i Stockholm Martin fast jag tycker att vissa gångtrafikanter visar upp ännu större dumheter i beteendet än cyklister.

Kanske lite OT i sammanhanget är att jag under höstar och vintrar irriterar mig rätt mycket på, att i ena färdriktningen hela tiden bli bländad av bilars halvljus, när jag kör på billedsnära cykelleder där det bara är cykelled på ena sidan av billeden. lätt att missa gångtrafikanter och cyklister på cykelbanan som inte har bra reflexer och ljus i såna bländningsförhållanden.

Såna missar i trafikplaneringen görs nog inte i Köpenhamn.

Thure
 
Tror

du har fel där Christian.

Om cyklister i större utsträckning trängs med bilar och märks som den maktfaktor de borde vara tror jag det kan inspirera politiker och tjänstemän till bättre infrastruktur.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.