Cykelaffär i Köpenhamn

Jaha, nu ska jag till Köpenhamn också.

Nån som har nåt bra tips på cykelaffärer där? Jag letar efter en bra touringcykel, men kan tänka mig att besöka det mesta i cykelaffärsväg, iaf om de bjuder på kaffe :).

(tips på bra vandrarhem mottages också, det behöver inte vara billigt, bara det finns mkt trevligt folk o jag kn sova ostört).
 
Vad hittade

du i Stockholm Hanna? Kul med lite återkoppling. Köpenhamns cykelbutiker har jag tyvärr aldrig botaniserat i.

Thure
 
Jag åkte aldrig till Sthlm. Det blir en resa om några veckor istället. Återkommer med resultatet då, men påminn mig gärna om jag glömmer :).

Men på söndag är jag i Köpenhamn (o stannar över veckan) så om nån annan har några tips kring den stan så kom gärna med de (helst kvällsöppna cykelaffärer där det bjuds på kaffe, men egentglien är jag inte så kräsen).
 
Jag åkte aldrig till Sthlm. Det blir en resa om några veckor istället. Återkommer med resultatet då, men påminn mig gärna om jag glömmer :).

Men på söndag är jag i Köpenhamn (o stannar över veckan) så om nån annan har några tips kring den stan så kom gärna med de (helst kvällsöppna cykelaffärer där det bjuds på kaffe, men egentglien är jag inte så kräsen).

Inget med tråden att göra, men senast jag var i københavn så insåg jag hur långt sverige i allmänhet och göteborg i synnerhet ligger efter danskarna i cykelkultur. Fick en överdos av fixies och lådcyklar, men det som överraskade mig var att jag såg så många vardagsklädda människor på tempocyklar! Helt allvarligt, såg typ 6-7 st som var ute och tempokörde inne i trafiken i cph, helt skadat! Favoriten var nån lirare i slacks och blazer som drack latte och tokkörde mellan bilarna med en snygg läderportfölj på ryggen (tyvärr vanlig hjälm och inte tempostrut). Sånt vill jag se i sverige, är man viktig får man ha bråttom.
 
Tack thure. Nej, den hade jag inte sett.

Jag ska ha med min egen cykel till Köpenhamn så att jag kan få uppleva cykelkulturen där på riktigt. Kul att du säger att de har gjort lite mer framsteg än vi här i Sverige (o då tycker jag ändå att Göteborg är en hyfsad cykelstad).
 
Cykelbanorna

är exemplariska i Köpenhamn. Halva antalet bilfiler i stora delar av stan har gjorts om till cykelbanor. Åker du tåg ner från Göteborg? Det går ju Öresundståg där man får ta med sig cykel mellan Köpenhamn och Göteborg.

Thure
 
Jag åker nog Öresundståget tillbaka till jobbet efter cykling genom Skåne. Men dit ska jag via lite surfpaddling i Danmark. Så jag får testa de danska tågen, o där får man ha med sig cykeln. Fantastiskt!

Jag har åkt med cykeln på Öresundståget flera gånger, tycker att det är smidigt. Så länge man går in på rätt ställe i tåget, o har med sig en rem att sätta fast cykeln med.
 
Hej Hanna!

När jag åkte till Köpenhamn gick jag in i första bästa cykelaffär och frågade vad nästa låg och så gick jag runt bland en del.
Jag fick tips om den här http://shop.dcf.dk/ som är Dansk Cyklist Förbund's butik som ligger nära centrum. Tyvärr var jag sen men såg genom fönstret att de hade en del coola cyklar. Dock verkade det som att det var en väldigt liten affär om de inte har en källare. Det hade varit riktigt kul att prova deras liggcyklar tänkte jag där jag stod med näsan tryckt mot rutan... =)

Tipsa gärna om du hittar någon annan stor affär med långfärdscykelutbud det hade varit kul att åka dit, det är ju nära från Lund där jag bor. De affärer jag gick in i var dock vanliga allt-i-allo-affärer.

Hoppas du hittar det du ska!

Hälsningar Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.