Borra etablerade leder, men med förnuft

Jag ber om ursäkt för min brist på kunskap om ämnet, men: vad är problemet med borrbultar?

Det är en etisk fråga där det finns flera olika läger om vad som bör/skall gälla.

Du kan se det lite som Mac vs PC i datorsammanhang osv...

Det finns extremer i båda ringhörnorna, ta och sök lite på bultning här på forumet eller på nåt annan klätterforum så förstår du.

Problemet som vanligt är att det är mer känslor än sak iblandade i diskussionerna... Det finns lika många bra som korkade argument i hela bult-diskussionen och jag tror att vi skapat en ny följteong med den här tråden... Snart kommer den igång, vänta bara ;)
 
leder som Fyrbulten, Diretissiman, Trean, Fyran, Femman (i synnerhet, den klättras inte ofta nu för tiden) , Åttan, Ekleden m.fl. skulle bereda många ett stort nöje som "sportturer". Däremot skall inte Omöjliga Väggen borrbultas.
Ok, du gillar inte tradklättrare helt enkelt. Du vill utöka utbudet lätta sportturer genom att minimera tradklättrarens utbud. Varför det? Jag förstår inte... Genom att bulta bort tradleder så hoppas du på att minimera antalet klättrare som skulle kunna tänkas bli sugna på att lära sig trad för att få tillgång till flera fina leder? Det är inga dödsleder du nämner. Eller är du bara för lat för att hitta egna linjer att bulta upp?

Sänka tröskeln? Vad är det för tröskel du nämner? Blir man biten på klättring så blir man, då finns ingen tröskel. Man tar sig ut ändå, och klättrar det som finns, och ju bättre man blir, ju mer finns det att välja på. Det finns folk som tar sig ända ut till Vårdberget med komunala färdmedel och sina fötter, tältar och klättrar hela helgen. Where there's a will, there's a way.

Nån nämnde att man kan tradda ändå, även fast det finns bultar. Klättrar man inte trad så kanske man inte förstår. Jag skulle kunna dra en jämnförelse... Ja, gamla följetången... here it comes... Gör om alla populära vandringsleder till asfalterade gångvägar. Vad spelar det för roll? De som inte vill gå på alsfalten kan gå bredvid ju. Vafan, bygg vägar när man ändå håller på. De som inte vill åka bil kan ju gå brevid.
 
Känns som om Seon trollar och att han lyckas rätt bra. Tycker inlägget liknar något som Jens Larssen skulle kunna kläcka ur sig på siten 8a.

Fö fattar jag inte heller vad det är för fel på topprep i början av sin utomhuskarriär om man saknar kunskap om tradklättring.
Vad gäller borrbultar på tradleder "så kan man leda utan dessa om man vill tradda" så hoppas jag verkligen att det inte blir den nya åsiktstrenden ens när plastkramarna och generation D-folket börjar hitta ut.
 
Gud. Den här gamla debatten igen ...

Någon föreslår fler och enklare sportturer och retrobultning av mossiga tradleder. Tvåhundra tradgubbar som tycker att klättring ska bedrivas av Ett Fåtal Utvalda under livsfarliga former - gärna i storskor - börjar frenetikst vifta med sina e-penisar. Och inget händer.

Ni som vill ha fler sport turer - sluta gnälla och åk ut och bulta upp dom! Det finns massor att göra i stockholm. Det gör jag, och tro mig, jag bultar det mesta jag kommer över. Någon bultpolicy intresserar mig inte över huvudtaget. Jag vill ha lätttillgänlig sportklättring i alla grader. Lättillgänglig trad finns det redan för mycket av.

Ni som vill ha kvar era tradleder - sluta gnäll och ut och klättra dom istället för att tjura över att sportklättringen växer. Varför är det alltid fullt av folk på Örnberget och alltid tomt på Häggsta?
 
. Någon bultpolicy intresserar mig inte över huvudtaget. Jag vill ha lätttillgänlig sportklättring i alla grader. Lättillgänglig trad finns det redan för mycket av.

Alltså.....om jag också inte bryr mig om någon slags bultpolicy och tycker att det finns för mycket lätttillgänglig sportklättring i alla grader så är det ju inga problem att rensa litegrann i träsket? Lätttillgänglig sport finns det redan för mycket av....

Har man löst/löser man någonting? Förutom ännu mer chipping....
 
Osar också troll om seons inlägg, men jag högg ändå, eftersom han faktiskt har en poäng. (det vore trevligt med fler nybörjarvänliga sportturer)
Däremot är ju förslaget till lösning (att förstöra lättare tradleder) helt uppåt väggarna.
 
Alltså.....om jag också inte bryr mig om någon slags bultpolicy och tycker att det finns för mycket lätttillgänglig sportklättring i alla grader så är det ju inga problem att rensa litegrann i träsket? Lätttillgänglig sport finns det redan för mycket av....

Har man löst/löser man någonting? Förutom ännu mer chipping....

Jag förstår inte vad du vill säga eller ens vad du menar.

Det jag vill säga är att jag vill ha mer sportturer i stockholm - speciellt lätta sådana - därför bultar jag nya leder och helst lätta istället för att gnälla. Det är min lösning på problemet. Vilken är din?

Och förresten, vad har det med chipping att göra? Och hur kan du säga att det finns för mycket lättillgänglig sport i stockholm?

Mycket gnäll och lite verkstad.
 
Jag ber om ursäkt för min brist på kunskap om ämnet, men: vad är problemet med borrbultar?

Jag har bara klättrat ett par gånger inomhus, topprep. Sen har jag läst en hel massa om andra former av klättring, men aldrig provat eller umgåtts med dom som pysslar med det, så jag har nog missat en del.

Men borrbultar borde väl gå att sätta på släta ytor som ändå inte går att hålla i? Då är de inte särskilt i vägen för den som vill klättra utan dem. Den som vill leda ute men ännu inte har investerat i tradutrustning kan använda borrbultarna, alla som inte vill slipper och kan klättra som vanligt.

Varför är motståndet mot bultning så stort?

Sen är det ju inte bara vi klättrare som är där ute i naturen, och det finns många icke klättrare som tycker att det är ren för jävligt att det sitter metall ringar och kättingar på berget. Och eftersom vi har allemansrätt i Sverige gäller det att vara smidig och hålla sig på en lagom nivå. Ta grönbinksberget som exempel vet att de boende runt det berget vill ha klätter förbud. Och bultar finns med som anledning...(det handlar mest om att klättrana låter.)
Och där finns inte många bultar .
 
Jag förstår inte vad du vill säga eller ens vad du menar.

Det jag vill säga är att jag vill ha mer sportturer i stockholm - speciellt lätta sådana - därför bultar jag nya leder och helst lätta istället för att gnälla. Det är min lösning på problemet. Vilken är din?

Och förresten, vad har det med chipping att göra? Och hur kan du säga att det finns för mycket lättillgänglig sport i stockholm?

Mycket gnäll och lite verkstad.


VADÅ "du" bultar vem är du och med vilken rätt !!??
 
Det jag tycker är synd är att man inte bryr sig om en policy för området (oavsett det är i Stockholm, Göteborg eller på kontinenten...)?!

Ok, då är jag med. Tack för förklaringen.

En bultpolicy som innehåller orden "Borrbultar får endast placeras där naturliga säkringsmöjligheter saknas" kan jag aldrig känna någon samhörighet med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slob Drytoola etablerade leder Klättring allmänt 13
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
Bloggomann Riktigt enkla multipitch-leder? Klättring allmänt 42
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
Mike C Säkringsinfo om två leder sökes Klättring allmänt 2
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
peon Hur svår grad toppar ni resp leder på kil? Klättring allmänt 40
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
nitrox50.II Möhättan leder Klättring allmänt 11
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Leon Green Bultade leder vid strömstad? Klättring allmänt 1
controller Fina leder i Frankenjura Klättring allmänt 0
johan01 bultade leder skåne? Klättring allmänt 4
Teliz Info om leder vid Tumlehed, Torslanda, Göteborg Klättring allmänt 2
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
permanne Bultade leder utanför Borås Klättring allmänt 1
trinity Leder Klättring allmänt 2
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
Tips vid rensning av nya leder? Klättring allmänt 0
Flaten (Stockholm), nya leder. Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.