Inlines Vägar, träningstips

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-12, 12:10
sabisadra sabisadra är inte uppkopplad

fråga

hejsan!

har ett par Salomon titanuim, ABEC 5 och
jag använder dom för att åka på fritiden. nu känner jag att det är läge att rengöra kullagren innan säsongen men kan
inte hitta vilket sorts smörjmedel som ska användas efter att jag rengjort kullagren.

har ni någon aning vilket smörjmedel (olja?) man ska använda och vars isf man kan få tag på det?

Mvh//andreas
Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 15:55
thureb thureb är uppkopplad nu

Utombordarfett

är det bästa jag känner till. Med det i lagret så klarar du färd i regnväder utan att behöva renovera kullagren för varje gång.

Finns på bensinmackar. Rullegenskaperna är helt OK.

Thure
Svara med citat
Gammal 2006-04-26, 07:04
Jonas.O Jonas.O är inte uppkopplad

Brukar variera med smörjmedel men för mina lager jag har för daglidagsåkning (=vill jag ej serva ofta) använder jag fett precis som Thure. Litiumfett på sprayburk tycker jag funkar bra. Lätt dosera för rätt mängd.

Vill man ha bra rull är det tunn olja som gäller men då får man räkna med att serva sina lager ofta, i snitt var 3:dj åktur (lite beroende på omständigheterna).

J
Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 12:16
sabisadra sabisadra är inte uppkopplad

tack för svaret! är det vit litiumfett som du använder då? hittar bara det nämligen.
och hur ofta rengör du inlinsen då? 1 gång i månaden unge`för när man kanske åker 3 ggr /vecka
mvh//andreas
Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 12:38
Jonas.O Jonas.O är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av sabisadra;
tack för svaret! är det vit litiumfett som du använder då? hittar bara det nämligen.
och hur ofta rengör du inlinsen då? 1 gång i månaden unge`för när man kanske åker 3 ggr /vecka
mvh//andreas
Japp. vitt litiumfett på burk använder jag just nu och det funkar bra. Utombordsfett som Thure föreslog funkar också bra men jag tycker det är lite svårare att få dit lagom mängd fett i lagren.

Mina lager rengör jag vid behov och det kan variera från nån gång per månad till nån enstaka gång per säsong bara. Har jag kört i regn och smuts brukar jag plocka isär och rengöra efter varje sådant tillfälle. Men låter lagren bara bra och inte uppvisar märkbar friktion när man åker så undviker jag att rengöra dom. Det tar ju en stund att rengöra 20 lager

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 13:36
thureb thureb är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.O;
Utombordsfett som Thure föreslog funkar också bra men jag tycker det är lite svårare att få dit lagom mängd fett i lagren.
Jag använder en engångsspruta som jag fyller med fett. Med den blir det enkelt att portionera ut en löiten sträng med fett över kulorna.

Thure
Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 15:03
Gidde Gidde är inte uppkopplad

Finns en OK förklaring hur man rengör lager på sidan
http://www.inlines.nu/reportage/rengoring/rengoring.htm
Själv brukar jag dock använda teflonoljespej som går att införskaffa i cykelaffärer (ev biltemas nr 36-4516, men den har jag inte prövat själv). Jag öppnar inte lagren mer än ibland, utan nöjer mig med att spreja in ny teflonolja utifrån.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.

Logga in