Stort köksintresse - Välj ditt favoritkök

Som en hyllning till dePaul:s populära tråd, och på grund av att visst intresse för friluftskök har figurerat, startar jag nu denna tråd.

1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
 
1: Ett Primus eta express av en tidigare modell med en enliterskastrull och ministekpanna. Se t ex https://www.youtube.com/watch?v=fhqLO8Nq-uw

2: Trangia 25 med gasbrännare eller KAP Arctic fotogen.

3: Eld eller 1:

4: Ingen större erfarenhet föredrar att bo i stuga på vintern. Men KAP Arctic funkar.

5: Gillar att välja efter hur stort sällskap och vilken mat. Ett större KAP Arctic med 3 eller 4 literskastuller vore händigt i flera sammanhang.

Thure
 
Så här har jag det :)

1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
För detta tar jag med Primus Eta Lite alternativt så tänder jag en eld.

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Primus Eta Lite om jag är ensam annars blir det MSR Dragonfly med Quietstove.coms flamspridare. Talar vi om bilsemester så tar jag med två st Optimus 111

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Är det kallt på riktigt så tar jag MSR Dragonfly men är det bara några minusgrader så Primus Eta Lite

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
MSR Dragonfly

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Ett Primus Eta Lite som går på bensin med möjlighet att använda större Eta Pot-kastruller. Ett sånt kök skulle fungera bra alltid.
 
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Optimus Svea 123r eller eld

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Optimus Svea 123r eller eld.
Käkar stort sett bara frystorkat nu på äldre dagar och behöver därför bara koka upp vatten.
Förut kunde jag gourmet:a mig lite, och då var det oftast ett Optimus Nova (svensktillverkat)
Skogsturer blir det mer eldande och ibland brödbak.

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Optimus Svea 123r

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Optimus 111T

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Ett 111T i en nyutvecklad metall som är galet lätt och samtidigt starkt. Som bränsle i det köket blir det "Fittosin" som har dubbelt så mkt energi i sig jämfört med bensin/fotogen, inte explosivt (som bensin) liknar mer fotogen men dunstar och luktar som kemiskt ren bensin.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    61.6 KB · Visningar: 2,836
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Olika, men mest Primus Express Ti (Primus LiTech Trek Kettle 1L & Trangia thé kittel 0,6L)

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Primus OmniFuel (Primus EtaPower 1,7L gryta* & Trangia Duossal kastrull 1.5L + Trangia thé kittel 0,6L)

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Primus OmniFuel (Primus EtaPower 1,7L gryta* & Trangia thé panna 0,6L)

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Primus OmniFuel (Primus EtaPower 1,7L gryta* & Trangia Duossal kastrull 1.5L + Trangia thé kittel 0,6L)

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Har det redan: Primus OmniFuel, tar alla bränslen, driftsäker, effektivt, lätt mekat, få delar & lätt att få tag i reservdelar (om man nu skulle behöva det!?) och Primus goda Service & Kund policy.

P.S. Har med mig en Primus reservdels ask till OmniFuelen som aldrig har behövts användas! :)

* Primus EtaPower 1,7L gryta (Titan “non-stick” & värme-växlare i botten)
http://troswe.wordpress.com/2014/08/12/detra-kastrull-set-kor-jag-nu/

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 2014-09-11 11.43.34.jpg
    2014-09-11 11.43.34.jpg
    80.3 KB · Visningar: 2,697
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Buret - Trangia med gasbrännare, 27:an om jag är ensam eller 25:an om vi är flera. Normalt med en trebent butangasadapter... Om jag är ensam och vill vara traditionellt vätskeeldande så blir det nog min Optimus 199 till tevattnet...
Bil - I bägge bilarna ligger det ett 'beredskapskit' med Optimus 111, en B i bensinbilen och en M i dieselbilen. Första bilden.
Båt - Sannoligt ett Optimus 111B - eftersom det är mer drag i bensin- jämfört med fotogenversionen och vikten är densamma.

[Till jobbet händer det att jag tar min militära KOKUTRUSTNING 10B/S och KANTIN 10B/S med Optimus 154 och Optimus 111 i - när det är dags att fixa fika/mat för många samtidigt, och vi har stängt av all elförsörjningen för t.ex. transformator-service. Alla närvarande brukar bli glatt överaskade :) ... Andra och tredje bilden.]

2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
Buret - Trangia med gasbrännare, 27:an om jag är ensam eller 25:an om vi är flera. Med den trebenta butangas-adaptern...
Bil/Båt - Om jag ensam vill vara traditionellt vätskeeldande så blir det nog min Optimus 199 för te och frystorkat. Är vi flera så blir det nog ett 111B eller kanske till och med ett 22B med en lagom stor gryta. Det finns fiskgrytor som är ovala och passar perfekt till 22:ans två brännare...

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Buret - KAP Arctic
Bil/Pulka/Skoter - KAP Arctic + Optimus 111 (om det måste smältas snö)

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Buret - KAP Arctic
Bil/Pulka/Skoter - Optimus 199 (till tepåsen) och Optimus 111B + ev. Optimus 22B, som är oslagbart när det måste smältas snö...

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Detta skiftar, men för närvarande är det: Ett vackert polerat Optimus 00 moddat med en polerad (reglerbar!) 207-brännare, vackert stående på en fönsterbräda i köket i väntan på nästa större elavbrott...
 

Bilagor

  • PICT7438-72dpi.jpg
    PICT7438-72dpi.jpg
    57.4 KB · Visningar: 2,729
  • PICT7426-72dpi.jpg
    PICT7426-72dpi.jpg
    68.7 KB · Visningar: 2,767
  • PICT7074-72dpi.jpg
    PICT7074-72dpi.jpg
    59.8 KB · Visningar: 3,043
sommar:

dagstur, vad som helst.

flera dagar oftast kap eftersom jag då lagar vanlig mat (oftast) eller, om vi går tillsammans, ett reactor 1.7L. Reactor fungerar perfekt för oss eftersom vi torkar all mat och alltså bara behöver kokande vatten och potcosy.

...solovecka i fjällen torkar jag min mat men tar den lilla kastrullen till reactor...

vinter:

dagstur, oftast kap eller xgk, beror på var vi är (köken finns på olika platser). eller eld :).

flerdagarstur, kap.

Drömkök: ett vätskedrivet reactor för de kalla turerna :).

//J
 
Har nog inget stort köksintresse och använder köken främst som vattenvärmare. Problemfri funktion är prio ett.

1 + 2. På sommaren använder jag ett Primus Eta Lite
3 + 4 På vintern använder jag ett Soto Muka Stove
5 Mitt drömkök är viktlöst, högeffektivt, lättreglerat och drar inget bränsle;)
 
KOKUTRUSTNING 10B/S, KANTIN 10B/S, Optimus 154, Trangia med gasbrännare, 22B, Optimus 111, KAP Arctic, Optimus 199, Optimus 111B, Optimus 22B, Ett vackert polerat Optimus 00

Det går ingen nöd på dig ;) Det kan bli både tredje och fjärde världskrig, du kan bara luta dig tillbaka mätt och varm...

Ditt egenbyggda 111B ser kul ut. Kan du beskriva mer..? Tjusig kulör. Ser ut som fyra små hål i locket..?

Jag försökte bygga mitt drömkök genom att plocka ihop grejor till ett Ranger 10 och sätta i en 8r låda. Men tanken blir så sjukt varm..! Tog en mindre förvärmarkopp från 111:an men den blir fortfarande varm vid drift. I tillägg har jag upptäckt att tanken läcker i skarven som löper runt hela cylindern höger om tanklocket. Blir till att hårdlöda en helg. Ska då också böja ut brännaren lite så att den kommer bort från tanken. Ett par 2-3 mm kan nog göra mkt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46.1 KB · Visningar: 2,638
1-4, Trangia 25 eller 27 (beroende på antal personer i sällskapet) med gasbrännare/eller Optimus Explorer
5. Optimus no 9, kompakt, kökens "heliga Graal".
 
1-2. Trangia 27, inköpt 1973, kompletterat med gasbrännare
3-4. Trangia 27, inköpt 1973, med spritbrännaren
5. Drömkök: Inget, har redan ett fungerande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.