Vintergas

Kokpunkt och brukbart tryck är inte automatiskt lika med. Det finns ju en orsak att vinterexpeditioner går på bensinkök, kokpunkt -70°.
go tur
 
Låter inge bra med varianter med samma startsiffror - det måste ha varit något som kommit till senare.

Tänker man använda en sådan flaska ute i stark kyla (tex. hantverkare som skall tina frusna saker) så vill man inte ha produktförfalskningar som kroknar i förtid just för att det är utblandat med butan. - har man beställt en produkt som skall innehålla ren propan i flaskan så skall det också vara sådan i flaskan och inte en blandning!!

405 gram indikerar också att det är en blandprodukt - om jag inte mins galet så är det 390 gram innehåll om det är ren propan (propan är lättare (har lägre densitet) än butan)

som det beskrivs nu så är det ungefär samma blandning och tryck som biltemas 17-602 när denna fanns i sortimentet, Det fungerar säkert i flesta fall men det är inte detta man betalt för! - man har betalt för att flaskan kan ge gas till väl under -30 grader C tills sista droppen är förbrukad och så kommer det inte vara med en blandgas med butan.
 
Kokpunkt och brukbart tryck är inte automatiskt lika med. Det finns ju en orsak att vinterexpeditioner går på bensinkök, kokpunkt -70°.
go tur

flampunkt -70 grader C möjlligen, inte kokpunkt då den är närmare +35 - +40 grader C, annars skulle det inte bli mycket kvar i bilarnas bensintank sommartid... flampunkten är ännu lägre för propan/butan men det gäller att få ut något ur flaskan...

Nu trycker man ofta in luft i en förgasarbränslekök och på så sätt får ett hanterbart tryck.
 
Man får helt sonika montera in en luft-pump i gasolflaskan.
icon7.gif


Då kan man köra ren butan på sydpolen hela vintern...
 
Eller vända flaskan uppochner ;)

Vända flaska uppochner hjälper föga när det är undertryck i flaskan, vilket det blir vid temperaturer under kokpunkten för vätskan i fråga.

Man skulle faktiskt kunna ordna med en lös "nöd-pump", som man vid behov kopplar i mellan flaskan och köket. Flaska och kök måste då arrangeras för vätske-matning förstås.
Nån som ser några allvarliga risker med ett sånt arrangemang? Borde väl inte vara mycket värre än att elda med bensin...
 
Ser inte heller att det skulle vara någon större fara än motsvarande att elda med bensin, och vid dessa låga temperaturer bit under 10 minus så skulle ren n-butan i princip vara som bensin i hanteringen och kunna förvaras i dunk...
 
Fick fakturan hem idag och den röda 220885 flaskan ska tydligen kosta 208kr.
Har inte hunnit med att lämna tillbaka den dock.
 
Några frågor!?

Hej, Jag skulle gärna vilja ha svar från expertisen kring några grejer jag undrar över.

Jag ska göra en vintertur i år. Härjedalen i början av april. Det var ett par år sen sista vinterturen. Tidigare har jag haft tillgång till bensinkök. I år tänkte jag använda ett gammalt trangia med gasinstats.

Sievert 2208 är det man bör använda har jag förstått efter att ja läst en del i tråden.
Någon som vet en butik i malmö där man kan köpa denna gas över disk? eller behöver jag beställa? var gör jag det i så fall?

Vad bör jag räkna med för brensleåtgång/dag/pers?
Kommer att koka gröt, göra te och kaffe, fixa 1l termosvatten till lunch, middag blir hemtorkad mat med lite couscous snabbpasta etc.
Räknar med att behöva smälta snö för allt vatten

Kommer ett gammalt trangia funka bra? Jag tänker att det borde det. stadigt, vindskyddat.

Jag har inte riktigt fattat det där med att vända tuben upp och ner. Bör jag göra det?

Kan man lägga flaskan i pastavattnet för att öka effekten?

Tackar på förhand
 
Om du skaffa e Sievert flaska är det ingen problem på ngt sätt. Ditt kök fungera precis som på sommaren, du behöver inte förvärma flaskan och inte heller vända på den och du kan koka som vanligt ända ned till -35°C. Flaskan ska alltid står upprätt.
Var du kan köpa den i Malmö vet jag inte men misstänker att det är likt här i typiska verktygsaffärarna. Det är sällan flaskan finns i butiken och måste tas hem på beställning. Dock tar det bara 2-3 dagar. Var noga med att du köper en 220884 flaska (som jag skrev nu senast finns det även en 220885 flaska vilken inte är samma sak)
Ang förbrukningen är det inte så mkt mera än på sommaren. Det beror även lite på köket då mitt sätt med en väldigt öppen Crux brännare plus Esbit titan kastrull nog kyls ned av en kall vind mera än ditt Trangia kök. Vet inte hur mkt gas ditt kök annars behöver. För snösmältning går det såklart lite extra gas men hur mkt det är i ditt fall vet jag inte. Har aldrig kollat klockan när jag smälta men cirka dubbla tiden än vanlig kokande skulle jag tror bli det med snösmältningen.
Ditt Trangia gaskök bör fungera helt utan problem med en Sievert flaska.

Att vända på tuben för att köra med vätskematning gör man med "vanliga" gasflaskor du köper i friluftsbutiken. Där behöver du en gasbrännare som har en förvämslinga (jag har super dålig koll på Trangia och vet inte om din har det) Med förvärmeslinga och vätskematning funkar det också problemfritt att laga mat i minusgrader. Du måste dock använder flaskan på vätskedrift hela tiden om det ska funkar bra i kylan.

Att värma flaskan kan funkar men det bli rätt känsligt. Värmer man bara lite (tex med händerna osv) ger det knappt ngn verkan och man behöver sitta där med flaskan i handen (kan ju vara lite jobbigt i längden) Att värma flaskan genom att koka den varm eller liknande bör man dock låta bli då risken för att den ska bli för varm är för högt och med det utsätter sig och sin omgivning för stor fara då den kan explodera. Man kan förstås vara super noga och försiktig men det räcker ju att man bli distraherad en liten stund och glömmer bort flaskan… (hur många har inte glömt ölen i frysen eller liknande) Du bör alltså inte har flaskan i vattnet. Dessutom skulle maten nog få en lite tråkig smak kan jag tror.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.