Vintergas

2008 har ren propan medan 2006 (också kallad för ultramapp) även har lite isobutan inblandad.

2008 är billigare och klarar lägre temperaturer = är alltså det bättre allternativet.

Det är dock vanligare att hitta 2006 inne i butikerna utan att behöver beställas extra.
Behöver man alltså Gas samma dag och inte har det extremaste vinterväder kan man även använda 2006
 
för köksanvändning så har det ingen betydelse om man använder propylen eller propan som bränsle då det är mantellåga som ger huvudelen av värmen till kärlet i båda fallen.

energimässigt per kg bränsle är propan och propylen ganska ekvivalent

nyttan med propylens hetare kärnlåga har man tex. vid hårdlödning där kärnlågan berör den delen som skall hettas i 700 gradersnivå - en situation som sällan inträffar i campingökssammanhang...
 
Jag har alltid med mig silverlod och fluss när jag ska campa...

(förresten vill jag se mer fortransimuleringar xxxargs, längesen sen sist.)
 
har haft -15grader som kallast när jag lagade mat och kokade kaffe med sievert 2008gas
funkar riktig bra och det är inga problem att bränna fast maten :p

enda nackdelen för mig är att hela köket med gasflaskan bli högt och står lite ostadigt på klippor. har redan hänt att jag kastat omkull hela allt. nån fot till flaskan hade varit bra faktiskt.
 
Som jag förstått det kostar ren propan i t.ex. Sievert 2008-flaska ungefär dubbelt så mycket som "vanlig" gas. Är den effektivare/snålare också, eller kan man helt enkelt räkna med den dubbla kostnaden för att få en gas som fungerar?
 
Som jag förstått det kostar ren propan i t.ex. Sievert 2008-flaska ungefär dubbelt så mycket som "vanlig" gas. Är den effektivare/snålare också, eller kan man helt enkelt räkna med den dubbla kostnaden för att få en gas som fungerar?

Samma förbrukning. Drar köket 200g/h så gör det det oavsett om du kör på butan eller propan.
Fast det kommer vara lättare att slösa då du alltid har fullt tryck med propan :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.