Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-03, 21:49
Viljan82 Viljan82 är inte uppkopplad

Tips på paddeltur

Hej!

Önskar tips på paddeltur med familjen. Längden bör vara lagom för 2-3 dygn i lugnt tempo med 3-6 åriga barn. Å eller mindre älv med lugnt vatten med sandkaraktär vid strandkanten för lek och bad. Gärna vildmarkskänsla utan civilisation. Helst inga forsar eller hinder som kräver landpromenader, prio på det förstnämnda. Inte längre söderut än Stockholm och inte längre norröver än Åre.

Många önskemål och jag kan kanske inte få alla rätt men försöka kan man ju .
Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 06:19
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Svartälven

Svartälven är ett hett tips.

HåkanF
Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 13:31
ålänning ålänning är uppkopplad nu

Hur långt österut kan ni tänka er? Det finns massor av fina paddelvatten (inomskärs) här på Åland!
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 11:55
Lasse Be Lasse Be är inte uppkopplad

Du skriver paddeltur och barnen är ganska små så jag utgår från att du pratar om kanadensare.
Mina förslag är västerut till Ed och paddla Stora Le ToR mycket "vildmark" ganska smalt och lite trollskt. Förslag två är Marvikarna, nära till Stockholm, smalt mer ut i skogen än vildmark men minst lika kul för dina/era barn. I båda alternativen finns möjlighet att hyra på nära och bekvämt avstånd.
Lycka till
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 12:27
thureb thureb är inte uppkopplad

Ockelbo till Högsbo kanske.

Eller Voxnan uppströms Edsbyn.

Finns nog mkt mer.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 12:30
thureb thureb är inte uppkopplad

Fanns inte så mkt på kanotguiden såg jag.

Thure

Senast redigerad av thureb den 2019-05-06 klockan 12:47
Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 12:03
P-E P-E är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Ockelbo till Högsbo kanske.

Eller Voxnan uppströms Edsbyn.

Finns nog mkt mer.

Thure
Finns inga långa sträckor utan forsar eller kraftverk i Voxnan. Bästa sträckan är nog mellan Frostkilen och Voxna. En sträcka på några mil. Svårt med iläggsplatser. Vet inte hur Voxna camping har det nu, annars kan man utgå därifrån. Tar någon timme, runt en mil, upp till Frostkilen där det går att tälta eller sova i övernattnigsstuga. Jättefin sandbank att bada från. Paddlar man nedströms från Voxna bruk där campingen ligger är det runt en mil ner till Voxna by och Finnstugaströmmen. Där är det fors igen. Svårt att komma iland där tycker jag. Det finns såklart fler paddelbara sträckor efter Voxnan, men jag vet ingen längre sammanhållen som bara går i älv och skog. Från prästnäset här i Bollnäs är det ca 9km till Sörängsforsen, men då är man aldrig riktigt ute i skogen. Någon km över sjön, sedan är det stugor, golfbana, kohagar och gårdar nästan hela vägen. Inga bra badplatser mer än där man börjar vid Prästnäset. Inga vidare tältplatser heller, men jag kanske bara är hemmablind
Ockelbo-Högbo betyder också någon fors och damm, lite osäker på hur lmycket då jag inte paddlat Ockelbo-Öjaren själv. Det är väl förresten precis nyrensat i Trollrikeskanalen, förbindelsen mellan Öjaren och Lundbosjön. Ja, det är sjöar inblandade den här vägen, men jag måste nog säga att det känns mer vildmark över de här Gästrikesjöarna än de som ligger efter Voxnan och Ljusnan här i Hälsingland. Voxnan i trakterna Voxna-Voxna bruk är däremot vildmark så det räcker. Speciellt framåt kvällen då det fullständigt kryllar av bäver där! De kan klockan tror jag... De vaknar rätt exakt 20:00 vare sig det är ljust ute eller skymning....
Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 07:12
Viljan82 Viljan82 är inte uppkopplad

Tack för tipsen.

Ett tillfälle togs att ta med mig halva familjen ut i två dagar nu i veckan. Det blev en tur i Nittälven och det var helt fantastiskt!

Mycket vildmarkskänsla. Hade man inte hört biltrafik så hade det varit perfekt. Naturen och älven var ändå varierande för ett så kort avstånd. Det hände hela tiden något. Stockar och stenar som måste passeras eller små forsar. Behövde ta ur barnen vid 3-4 tillfällen för att passera forsar samt över ett träd. Kanske 20-30 gånger som jag behövde gå ur kanoten för att putta över grunda partier. Skogen tätt intill för det mesta, vilket ger härlig känsla och skydd mot solen. Vi hade runt 20 grader i luften och mulet nästan hela tiden - helt optimalt!

Eskils koja var en perfekt plats att övernatta på. Dock tror jag den är felmarkerad på kartan från Region Örebro län. Vi ställde cyklar vid skäret och tänkte cykla tillbaka till Uvbergsbron där vi startade ifrån. Men vi hann bara till Kolbron där vi fick beställa en taxi. En taxiresa som blev väldigt dyr då det halvvägs tillbaka, vid Dansarbacken, låg ett träd över vägen och vi tvingades åka tillbaka och ta en annan väg.

Känns som ett perfekt område att kombinera paddla och cykla/vandra då det verkar finnas gott om vandringsleder. Det är redan bokat för nästa år, lite tidigare med högre vattenstånd så blir det lite mindre hinder som passar resten av familjen bättre.

Detta blev dock en bonustur så det återstår en paddeltur senare i sommar. En liknande tur med lite mindre hinder skulle vara perfekt.
Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 06:28
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Eskils koja

Ja kojan är rejält felplacerad på deras karta. Där e har placerat kojan finns istället ett litet vindskydd som ligger i Nittälvsbrännans naturreservat.
Kojan ligger på andra sidan älven (västra) 2-3 km längre söderut.

HåkanF
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.

Logga in

Tips!