Problem med vinkel på årbladet, pitch

Jag har en sån öppen motionsroddbåt med en alldeles riktig roddstation i och ett par braca-sport-åror till. Ny i branschen som jag är har jag inte så god koll på rodd, men det känns som om nåt är fel med årorna.

Årorna har såna där manschetter som har platta sidor så den ligger tryggt i dragfasen och uppvinklade i återgångsfasen. Problemet är att vinkeln på årbladet i återgångsfasen verkar fel, det är vinklat litegranna neråt så råkar årbladet ta i vattnet hugger det ner direkt istället för att studsa på vattenytan.

Ska det vara så och man ska helt enkelt bara se till att inte stöta i vattenytan eller en vågtopp, eller om inte vad är det som ska ställas om? Ska manschetten på åran vridas, eller ska vinkeln på årtullen ändras?
 
Ta ett par bilder och maila dom till Wim på info@row.nu så får du bästa rådet tror jag.

Det låter rätt som du vill ha det att åran "studsar" istället för att skära ner på återgången. Jag gissar att manshetten bör vridas. Kanske är din roddstation aningen framåtlutad jämfört med hur kombinationen är grundinställd? Du kan mäta med vattenpass hur mycket slajdbanan lutar (framåt/bakåt?) på exvis en meter.
 
Du kanske har lyckats sätta i årorna med årtullen bakochfram. När du sitter med årorna i händerna framför dig ska årtullarna peka bakåt i båten, alltså från dig.
 
Här är en bild från när jag provade eXplorer 4,6 i våras. Där syns årvinkel och montering lite.
 

Bilagor

  • P4250009.jpg
    P4250009.jpg
    47.4 KB · Visningar: 1,454
höger. vänster

Som sagt kolla att högeråran sitter till höger och vänsteråran till vänster. Ofta har dom en röd och grön markering typ styrbord och babord

Hans Friedel
 
Första gången jag provade ro min explorer för ett antal år sedan så hade jag exakt samma problem.
Hade precis som kaw säger satt i åran med årtullen åt fel håll - och då vinklas ju bladet ned mot vattnet i återgångsfasen. Jag är inte heller någon roddexpert men jag tror att vinkeln på årbladet skall vara sådant att man utan vidare ska kunna "toucha" vattnet med det utan att det hugger fast. Vinkeln går ju justera men jag tror inte man kan justera det så så mycket fel att vinkelt blir åt fel håll.
 
Hoppas att du har fått ordning på båten.
Något som du kan göra är att lägga båten i våg åt bägge hållen och sen kollar du vinkeln i isättet med ett lod 10cm in på bladet och där ska de va ung 16mm och i utaget 8mm.
Det ska även vara skillnad på bog och stråk svirveln med 1cm högre på bogsvirveln så att när du ror så ligger båten riktigt när du drar årorna genom vattnet. Har du mer frågor så hör av dig till mig som har rott sen barnsben :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...