• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

vibbe; sa:
. Därför bör kikarens inre vara MÖRKT, MATT och RÄFFLAT (dvs. en mängd radiella spår, små knappt synliga för blotta ögat - använd en bra lupp för att se dessa )

_____________________________________________

Har tittat in i ett par bra kikare vid det här laget med en bra lampa och de som har räfflor exvis Swarovski har alla nog stora räfflor för att synas med blotta ögat, LÄTT. Måste säga att det varit intressant att titta in i en kikare ihop med en lampa.

Bosse
 
vibbe; sa:
´



DETTA MED "MOMOKULÄRA KIKARE" KOMMER JAG ATT BEHANDLA SENARE - INTRESSANT.

Kan nämna att jag A-L-L-T-I-D har en sådan i höger
bröstficka. Med andra ord har jag den alltid med mig
då jag är klädd, dvs har den inte PÅ MIG då jag
simmmar eller dyker, men den är INTE LÅNGT BORTA DÅ
HELLER.

Själv föredrar jag en 6 x 18 som då ger en utgångspupill på 3,0 mm dvs 18/6 = 3,0 mm.
Det finns flera anledningar till detta:

* Det viktigaste för mig är att den har en närgräns på
3,0 dm dvs 0,3 m.

Högre förstoring går ej att få om man vill ha en närgräns på
TRE (3) D-E-C-I-M-E-T-E-R .

. Detta innebär att den fungerar som lupp/mikroskop med en förstoring på ca 18 ggr vid denna närgräns 3 dm!
dvs 18 x 18 vid 3 dm avstånd och 6x18 vid oändligheten.

Ja så märkligt blir det vid denna närgäns, enligt optikens ÄDLA LAGAR.

Den är med andra ord GRYM: 3 dm - OÄNDLIGHETEN!
föstoring x6- x18, utgångspupill 3,0 mm.

DESSUTOM FUNGERAR DEN SOM EN BOOSTER , men det är en
helt annan historia.......

Jag äger ingen kikare idag, men jag blir litet lockad av din beskrivning av monokikare. Mångsidigheten, lätt att ta med sig och möjligheten att den också går att använda som minimikroskop tilltalar mig.

Vilka begränsningar har monokikare jämfört med binokulära?
 
Monokikare

Eärendil; sa:
Vilka begränsningar har monokikare jämfört med binokulära?

Finns lite diskuterat i http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38079

Min egen huvudinvändning är att det inte är lika intuitivt att hitta en liten prick långt borta i kikarens synfält. En binokulär kikare ger händerna bättre info om hur kikaren är riktad.

Tror att 6X förstoring är bra för att det ger större synfält och därmed lättare att hitta den lilla pricken.

Thure
 
Eärendil (Rickard Sundström) skrev:

" Jag äger ingen kikare idag, men jag blir litet lockad av din beskrivning av monokikare. Mångsidigheten, lätt att ta med sig och möjligheten att den också går att använda som minimikroskop tilltalar mig.

Vilka begränsningar har monokikare jämfört med binokulära? "
...........................................................................

Svaret är enkelt: I-N-G-A*.

* INGA eftersom det är ett annat koncept:

"en lastbil kan man inte jämföra med en sportbil"

Allmänt kan man säga att det hjälper inte att man har
"VÄRLDENS BÄSTA KIKARE", OM DEN LIGGER HEMMA I ETT
MJUKT FODRAL FÖR ATT DEN VÄGER CA 1,O KG OCH ÄR STOR
SOM EN "BIBEL".

INOMHUS, FLYGPLATSER, M.M ÄR DEN YPPERLIG, HÄR
FUNGERAR INTE "VÄRLDENS BÄSTA KIKARE".

FÖRUTNÄMNDA MONOKULÄRA KIKARE ÄR INTE STÖRRE ÄN ATT
DEN RYMS I HANDEN, DVS SYNS INTE ENS ATT MAN ANVÄNDER
DEN.

(mer om detta senare)
........................................................................

När jag känner för det kommer jag att återgå till:

" THE TRACK ..."
 
´
Om du sitter och lyssnar på ett föredrag , då är det
diskretare om den övriga publiken inte ser att du
använder kikaren för att se texten på duken, om du
sitter långt bak.
Att sitta med en stor FÄLTKIKARE verkar helknäppt...

Mobiler är små numera, perfekta för fluktare :

JA, VISSA LEVER I "KALLE ANKA"-ÅLDERN OCH "JAMES B."-ÅLDERN,
DET VET VI.

DET ÄR BL.A. DESS VI VILL SLIPPA SKALL OBSERVER ATT VI HAR EN KIKARE - DE HAR EN "BILLIG, NAIV FANTASI" - JOBBIGT.

DVS FÖR ATT SLIPPA FOLK MED "BILLIG OCH LIVLIG FANTASI"

KÖP EN STOR MOBIL, SMÅ ÄR JU FÖR KALLE ANKA, JAMES B OCH FLUKTARE ......
 
vibbe; sa:
´
Om du sitter och lyssnar på ett föredrag , då är det
diskretare om den övriga publiken inte ser att du
använder kikaren för att se texten på duken, om du
sitter långt bak.
Att sitta med en stor FÄLTKIKARE verkar helknäppt...

Mobiler är små numera, perfekta för fluktare :

JA, VISSA LEVER I "KALLE ANKA"-ÅLDERN OCH "JAMES B."-ÅLDERN,
DET VET VI.

DET ÄR BL.A. DESS VI VILL SLIPPA SKALL OBSERVER ATT VI HAR EN KIKARE - DE HAR EN "BILLIG, NAIV FANTASI" - JOBBIGT.

DVS FÖR ATT SLIPPA FOLK MED "BILLIG OCH LIVLIG FANTASI"

KÖP EN STOR MOBIL, SMÅ ÄR JU FÖR KALLE ANKA, JAMES B OCH FLUKTARE ......

Så om vi sammanfattar: liten kikare och stor mobil, annars är man konstig?
 
olle, jag vet inte huruvida fantasier kan vara billiga eller inte.. jag tror det blivit lite mycket penseltvätt genom åren, inte bra..

det som roar mig mest är att så många är så försonliga mot dig trots att du envisas genom att välja ett skriftspråk och en pedagogik som det vore riktat mot småbarn och obegåvade, jag tycker att det är ett jävla sätt att behandla folk som idioter och när det påtalas köra martyrstilen..
 
-PaTRiC-; sa:
olle, jag vet inte huruvida fantasier kan vara billiga eller inte.. jag tror det blivit lite mycket penseltvätt genom åren, inte bra..

det som roar mig mest är att så många är så försonliga mot dig trots att du envisas genom att välja ett skriftspråk och en pedagogik som det vore riktat mot småbarn och obegåvade, jag tycker att det är ett jävla sätt att behandla folk som idioter och när det påtalas köra martyrstilen..

Hm... jag håller med dig helt och hållet PaTRiC ! Jag har försökt, verkligen, att få ut någon vettig information ur Vibbes inlägg, men denna information drunknar i så fall i den ==[==B*I*S*A*R*R*A]== stilen och #M#A#N#I#P#U#L#A#T#I#V#A argumentationen. Åtminstone min mor, högskoleverket och centrala studiestödsnämnden anser att jag är bildad, jag är inte fysiker visserligen men har läst både en del fysik och ögats anatomi/fysiologi samt i ett tidigare (analogt) liv varit kamerafetischist, så jag vet vad de optiska termerna betyder...och jag vore ytterst tacksam för en lite ödmjukare inställning från Vibbes sida vad gäller övriga Utsidan-läsares eventuella intellektuella gåvor och lite mer saklig information - lite mindre SSSSNNNNAAAACCCCKKKK och lite mer //V//E//R//K//S//T//A//D// helt enkelt (så att ni mer svagbegåvade förstår vad jag menar...OBS!OBS! ironi :D )
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.