Kompaktkikare

Funderar på en kompaktkikare c:a 8x25 av takkant eller porroprismatyp. Den får inte kosta mer än 2tkr och inte väga mer än 300gr. Någon som har tips på prisvärda modeller som finns att köpa i butik idag?
 
Bausch o Lomb verkar inte finnas som kikarfabrikat längre. Möjligen har Bushnell tagit över deras kikartillverkning. Finns det någon som har erfarenhet av Nikon,Pentax eller Olympuskikare i storlek 8x25-30 c:a?
 
Jag trodde att Bausch o Lomb var Bushnells premiummärke.

Jag har en Minolta Activa 8x25 som jag tycker fungerar bra. Den väger dock lite mer än 300g. På http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=12882 står det 335 och min überplastiga köksvåg säger 350 med remmar och sånt. Det var den mest prisvärda kikaren upp till 1000kr som jag kunde hitta i Göteborgsområdet för 1-2 år sen.

2004-01-09-14-34-29.jpg

[Ändrat av sunderlux 2006-05-26 kl 22:05]
 
Steiner?

På naturbokhandeln (länk i tidigare inlägg i tråden)finns Steiner Wildlife 8*24 till ett bra pris just nu. Mycket kikare för under 2000 (har kostat kring 3000 innan) som uppfyller din specifikation.

Jag är mycket nöjd med min Steiner. Fodralet till kikaren är väl exklusivt (tungt och skyddande) för fjällvandring så jag har sytt ett lättare och enklare för långturer. Det är säkert så att kikare som kostar 4-5 ggr mer har ännu högre optisk prestanda men man ska våga använda dem (hårt) också.

Hälsningar

Tommy
 
Kompaktkikare under 2000kr!

Kolla in Steiner wildlife kikarna som utförsäljes billigt nu på naturbokhandeln eller skövde natur eller på http://www.gofoto. Optiskt och mekaniskt håller dom mycket hög klass. Kikare för livet m a o.
 
Steinerkikare är kända för att vara ojämna. Deras tid i USD var mycket kort.
När försvarmakten testade kikare kom de inte ens in referensgruppen....

Angående kompaktkikare, beslut ett bör vara kring vilken ljusstyrka du vill ha dvs utgångspupillen. Objektivdiameter i mm delat med förstoringsgrad.
En kompakt kikare med 5mm utgångspupill, så att du kan avläsa i skuggpartier är inte samma sak som en 20x8 tex.
Titta genom kikarna på något som tegelväggar, nära och längre bort. Får du ont i ögonen är rören inte parallella, de blir de inte med tiden...
Min erfarenhet av kompakta kikare är att ett bra monocular är väl så bra som en mediåker dubbelkikare.
Om du har vikten som avgörande urvalsfaktor vinner alltid monocularen.

Go tur
 
johankse; sa:
Steinerkikare är kända för att vara ojämna. Deras tid i USD var mycket kort.
När försvarmakten testade kikare kom de inte ens in referensgruppen....

Angående kompaktkikare, beslut ett bör vara kring vilken ljusstyrka du vill ha dvs utgångspupillen. Objektivdiameter i mm delat med förstoringsgrad.
En kompakt kikare med 5mm utgångspupill, så att du kan avläsa i skuggpartier är inte samma sak som en 20x8 tex.
Titta genom kikarna på något som tegelväggar, nära och längre bort. Får du ont i ögonen är rören inte parallella, de blir de inte med tiden...
Min erfarenhet av kompakta kikare är att ett bra monocular är väl så bra som en mediåker dubbelkikare.
Om du har vikten som avgörande urvalsfaktor vinner alltid monocularen.

Go tur

Kunde inte hålla med mer i frågan om mono eller bi!
Jag har länge resonerat så och det har inneburit att jag har två kikare som jag använder, en för båda korkgluggarna som vinner på dess överlägsna optik 6x30 (man slipper tom. ställa in skärpan!) och en monocular som vinner på vikt (har den nu i norrbotten men vill minnas att den ligger på 6(8)x25(30))
Båda är av militärt ursprung och det är farsan som snokat reda på dem åt mig.

De utgör ett bra radarpar, anledningen till att den ena bor i norrbotten är att jag tar mig förbi där när jag ska till fjälls där den antagligen kommer användas i huvudsak.

Enda anledningen till att släpa med sig två är den rena lyxen, jag behöver aldrig egentligen båda gluggarna, ofta använder jag kikare med bara ena ögat för att kunna sikta med det andra. Vill du ha låg vikt men ändå ha opisk prestanda finns det inga bra biocular, bra optik väger nämligen enhel del.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.