Svart eller vit kajak?

Jag vet att detta låter fåfängt, men nånstans tar det estetiskt stopp.
En vimpel eller alltför spräckliga eller självlysande färger på kajak eller paddel.
Inte så att jag absolut vill smälta in i naturen (har en gul-vit kajak, vit paddel och/men en neongrön flytväst för att jag trodde den skulle synas), men inte använda hela färgpaletten heller.

Det kanske blir mina berömda sista ord när jag blir överkörd av en motordriven båt som bara navigerar med GPS:en och glömmer att ha uppsikt, men... :)
 
En kajak ska vara gul. Punkt.

Jag trampar min kajak (en Hobie med Mirage Drive pedaldrift) och därför har jag normalt inte någon paddel som viftar. Därför blir min cykelflagga (lysorange) viktigare. Jag har sytt den själv och den är ca 200 x 300 mm. Alltså lite större än "köpe"-vimplarna.

Annars syns paddelblad med lystejp och/eller reflextejp MYCKET bra (för det mesta). En oljad pagaj syns inte särskilt bra. Kanske lite solreflexer under gynnsamma omständigheter.

Frågan är om man vill synas eller inte.
Mörk kajak blir nog klart varmare än ljus. Matt finish varmare än blank dito.

En radarreflektor i kajak syns nog bara för den som letar efter just en kajak och justerar radarmottagaren för detta. Sen måste man nog vara duktig för att skilja signalbrus och vågor från en liten radarreflektor som är lågt monterad.

thomas
 
jag håller med monica. klart man måste tänka estetiskt. va jag tvungen att ha lysorange kajak och likadan paddel + kläder. då skulle det vara färdigpaddlat för min del. det skull förstöra hela naturupplevelsen. kajaken ska vara snygg att se på och den ska passa in i naturen. motorbåtsjävlar ser inte ett skit i alla fall. dom bara glor ner på sina gps/plottrar.
den absolut schysstaste färg jag har haft på kajak är den olivgröna färg (eller vad man ska kalla den) som vkv byggt några kajaker i. skön för ögonen och skitläcker för att den anpassade sej efter omgivningen så den smälte fint in i dom flesta miljöer. men nu förtiden är det prijon mattröd som gäller. den blir man glad av : )
 
Mossgrön Hobie, svart torris och svart huva, försök hitta mig och, nä, det gör ni inte på en fjärd. Jag är helt klart medveten om att jag är så gott som osynlig på lite håll och jag fick bekräftat häromsistens att en fartygsradar på ett handelsfartug uppfattar mig inte alls även om jag hade radarreflektor, det blir för lågt. Sommartid förflyttar jag mig bara under dygnets mörka timmar när en strålkastare kan användas för synlighet och motorbåtsfolket sover och paddlar jag dagtid så är det strandnära som gäller på "jävlar, där gick propellern"-djup.:) Har jag ändå bestämt mig för att korsa en fjärd dagtid under värsta säsongen så hissar jag segel.
 
Mossgrön Hobie, svart torris och svart huva, försök hitta mig och, nä, det gör ni inte på en fjärd. Jag är helt klart medveten om att jag är så gott som osynlig på lite håll och jag fick bekräftat häromsistens att en fartygsradar på ett handelsfartug uppfattar mig inte alls även om jag hade radarreflektor, det blir för lågt. Sommartid förflyttar jag mig bara under dygnets mörka timmar när en strålkastare kan användas för synlighet och motorbåtsfolket sover och paddlar jag dagtid så är det strandnära som gäller på "jävlar, där gick propellern"-djup.:) Har jag ändå bestämt mig för att korsa en fjärd dagtid under värsta säsongen så hissar jag segel.

Synas eller inte synas?
Även om jag har en annan inställning till synlighet, så förstår jag din filosofi till 100%. Den är genomtänkt, konsekvent och bygger på din egen erfarenhet. På sista punkten tycker vi helt lika, vid korsandet av öppet vatten, sätter man segel. Tar hjälp av vinden och blir samtidigt synlig på ett helt annat sätt än man är annars.

thomas
 
Hobiens mast är ju annars ypperlig att hissa en signalflagga i, tex. denna när man ligger stilla och fiskar.
images


På kvällen-natten kan man ha en runtomlysande lanterna i masttoppen, ingen risk för bländning nedåt i så fall och syns bra. Jag ser masten som en säkerhetsgrej.
 
Jag har inte de exakta citaten här, men det var ungefär "Och varför envisas dom med att ha kajaker i samma färger som havet? Nu har i alla fall några börjat använda såna där cykelflaggor"
En annan svarade då "Ja, det hjälper ju på dagen. Men de envisas ju med att vara ute i mörker också. Tänk om de kunde ha en radarreflektor där också"

Det fanns en diskussion här på Utsidan för ett tag sedan om cykelvimplar på kajaker. Som jag uppfattade den så var de flestas åsikt, framförallt av de som testat, att de inte hjälper speciellt mycket. Paddeln syns långt tidigare, speciellt om den är i signalfärg eller har reflexer.

Jag har hittills inte sett något realistiskt förslag på en radarreflektor som faktisk går att ha i en kajak, och som samtidigt gör någon större skillnad. En intressant möjlighet skulle vara en aktiv enhet av modell SART, men med ett annat pulsmönster för att inte se ut som en livflotte.
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att det vore intressant med någon form av aktiv radarreflektor avsedd för kanot eller mindre farkost.
SART står för Search And Rescue Transponder vilket betyder att det är något man aktiverar och som efter aktivering skickar ut ett budskap om att man behöver hjälp.

Jag vill hellre ha något som aktivt skickar ut info om var jag är och ev vad jag är.

Någon som vet om det jag vill ha finns?

thomas
 
vitt är smartast

Vitt reflekterar mest ljus. Därför går varken UV-strålar eller värme in i skrovet, vilket i sin tur förlänger livslängden på materialet. Jag tror att det är största anledningen till att båtar är vita. Sedan syns de ju bra och håller matvarorna svala.
 
Jag vill hellre ha något som aktivt skickar ut info om var jag är och ev vad jag är.

Någon som vet om det jag vill ha finns?

thomas
Det kommer du inte att ha nån som helst nytta av för den som kommer att köra över dig är nån som bara stirrar på GPSen eller kör på fyllan utan att ha en aning om vad som finns i vattnet framför båten.
 
Det kommer du inte att ha nån som helst nytta av för den som kommer att köra över dig är nån som bara stirrar på GPSen eller kör på fyllan utan att ha en aning om vad som finns i vattnet framför båten.

Tråkigt nog har du nog rätt i det. Men det var kanske inte min tänkta målgrupp.

thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.