Medelsvår alpinism

Mallory som gar borta till hoger har jag gjort som uppvarmning manga ganger den ar ocksa mycket fin och bra nyborjar led som ar lattare an Frendo. Om Jag far lana din billd sa kan jag rita in den.

Les Courtes ar ocksa bra om vi nu talar Chamonix
 
Ett bättre alternativ till Cosmique, om man är i området, vore att ta en titt på traverseringen av Aig. d'Entreves som är den italienska motsvarigheten. Oftast betydligt mindre folk som klättrar den gentemot Cosmique......
 
cosmique

Hej igen!
Utan att veta så mycket om dina erfarenheter, skulle jag tro att du kan göra cosmique utan guide med gott samvete
sommartid är glaciären väldigt lätt att gå på ev sprickor väl synliga och det enda cruxet som skulle kunna vara problem på sitter det vanligen en slinga i så man kan kliva i den och ta sig up
Lätt att nå från liften och du slutar uppe på liften ingen risk för stenslag, seracker och lätt att backa
Vackert är det fast det är lätt tillgängligt

Kan man bara basic säkra varandra och lägga kil på enkla placeringar och har lite erfarenhet av att gå med stegjärn ev lättare isklättring så

är du där i juni så är det ganska mycket snö och mer mixklättring och rätt folktomt
juli augusti var där med första liften eller ta en kölapp

Med detta inte sagt att man inte kan råka illa ut på cosmig och att det bara är att kasta sig ut utan någon alpinvana

Vill du veta mer om just denna och om du skall våga testa så maila vet jag,
 
Hej igen!
Utan att veta så mycket om dina erfarenheter, skulle jag tro att du kan göra cosmique utan guide med gott samvete
sommartid är glaciären väldigt lätt att gå på ev sprickor väl synliga och det enda cruxet som skulle kunna vara problem på sitter det vanligen en slinga i så man kan kliva i den och ta sig up
Lätt att nå från liften och du slutar uppe på liften ingen risk för stenslag, seracker och lätt att backa
Vackert är det fast det är lätt tillgängligt

Kan man bara basic säkra varandra och lägga kil på enkla placeringar och har lite erfarenhet av att gå med stegjärn ev lättare isklättring så

är du där i juni så är det ganska mycket snö och mer mixklättring och rätt folktomt
juli augusti var där med första liften eller ta en kölapp

Med detta inte sagt att man inte kan råka illa ut på cosmig och att det bara är att kasta sig ut utan någon alpinvana

Vill du veta mer om just denna och om du skall våga testa så maila vet jag,

Utmärkt, skall hålla det i åtanke när planeringen för nästa år blir mer konkret.
 
Vill man ge sig ut på egen hand för första gången och har lite basic glaciärvana kan jag varmt rekommendera Monte Rosa området. Exempelvis utgår man från Gnifetti hyttan på italienska sidan som man når efter en lång vandring med scrambling inslag från Gresonney valley. Från Gnifetti hyttan kan man sen gå uppför Liz glacier till Colle Gnifetti, därifrån är det nära till Europas högst belägna hytta, Margeritha hut på 4500m. Inga tekniska svårigheter men glaciären kan lätt bli en fälla om dimma drar in, det gäller att ha bra koll på var man är. Vid bra väder är det i princip att bara följa spåren. Leden är graderad F och det tog oss 3 timmar att komma till Signalkuppe.
Bifogar bilder över glaciären (sett från leden över Naso del Paso) och Colle Gnifetti där Margerita hyttan syns i bakgrunden.
På vägen upp har man finfin utsikt över Liskamm och Matterhorn mot väst. Mot norr ser man Nordend och Dufourspitze och dess bitopp Zumsteinspitze som nås från Colle Gnifetti. Jag och klätterkamrat har ambitionen att klättra Dufour ngn gång framöver. Skulle vara intressant att höra om någon varit där och vilken väg ni tog.

För den som vill peakbagga finns här annars gott om 4000-ingar, bland de lättare tillhör Pyramide Vincent, Corno Nero, Ludwigshöhe, Parrotspitze. Jag har dock inte varit på dessa och kan därför inte ge någon närmare beskrivning.
 

Bilagor

  • P7230191_lis_glacier.jpg
    P7230191_lis_glacier.jpg
    25.9 KB · Visningar: 753
  • dsc02839_colle_gnifetti.jpg
    dsc02839_colle_gnifetti.jpg
    30.2 KB · Visningar: 696
Alpinism i Norge??

Bra tråd med flera bra tips!

Vilka anser ni är dom bästa områdena för alpinism i Norge?? Hurrungane har jag läst på en del om och det ser ju superfint ut! Mer då, Romsdalen?? Fler förslag, motivera gärna med för/nackdelar och nån rad om områdets karaktär/svårhetsgrad rent klättermässigt.

Förövrigt funderar jag skarpt på att flytta till Norge en sväng och jag skulle ju inte direkt gråta om jag hade pendlingsavstånd till alpina miljöer, förslag??


//Björn
 
Bra tråd med flera bra tips!

Vilka anser ni är dom bästa områdena för alpinism i Norge?? Hurrungane har jag läst på en del om och det ser ju superfint ut! Mer då, Romsdalen?? Fler förslag, motivera gärna med för/nackdelar och nån rad om områdets karaktär/svårhetsgrad rent klättermässigt.

Förövrigt funderar jag skarpt på att flytta till Norge en sväng och jag skulle ju inte direkt gråta om jag hade pendlingsavstånd till alpina miljöer, förslag??


//Björn
Hurrungane kan jag varmt rekomendera, var där en snabbis i sommras och klättrade. Norsk tindeklubb har en riktigt mysig stuga inne i själva massivet några km från Turtagrö (hotell och parkering). Precis utanför(bara några km bort) så börjar ju fjordarna också
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.