Böcker om Alpinism för gröngölingar?

Hej. Nån som har tips på bra böcker om Alpinism och bergsbestigning. Helst sådana som tar allt från början och passar för totala nybörjare.
/Gustav
 
Bibeln i sammanhanget är väl "Mountaineering - The freedom of the hills".

Denna 600 sidor tjocka bok som nu finns i 7e upplagan tar upp allt från enkelt frilufsliv till avancerad alpinism och expeditionsklättring. Oavsett vilken nivå man befinner sig på borde man få ut något av denna bok.
 
Twight for teh win

Mark Twights "Extreme Alpinism - Climbing light, fast and high" är lite mer av "proffstips" men även nybörjare har mycket att hämta, tycker jag åtminstone.

En riktigt bra bok, även om det som M. Samuelsson skriver i recensionsbanken blir "lite väl mycket GU ibland".

/P
 
Re: Twight for teh win

Tinydoh; sa:
Mark Twights "Extreme Alpinism - Climbing light, fast and high" är lite mer av "proffstips" men även nybörjare har mycket att hämta, tycker jag åtminstone.

En riktigt bra bok, även om det som M. Samuelsson skriver i recensionsbanken blir "lite väl mycket GU ibland".

/P

jag har den boken och den ær bra!!!
robert
 
Jag har inte läst hela men det jag har läst måste jag säga att jag tyvär inte är särskilt imponerad av, då talar jag framförallt om att det känns som den är ganska bristfällig. Den verkar inte riktigt vara riktad till någon målgrupp och lyckas inte täcka upp allt.
Inte att den är värdelös på något sätt.
 
Tror det blir svårt att finna en bok för gröngöling i ämnet men "Mountaineering - The freedom of the hills" är väl den enda som kommer tillräckligt nära. Jag har letat men inte hittat!
"Fy skam den som ger sig" bergsbestigare ordspråk =D
[Ändrat av XmadiceX 2005-08-21 kl 06:16]
 
Mina favoriter:

- Mountaineering - Freedom of the hills

- Extreme alpinism - Climbing light, fast and high

- Alpine climbing - Techniques to Take You Higher

- The Mountaineering Handbook - Modern tools and techniques that will take you to the top

Ha ett bra teoripass :)

/Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.