Tillverka Isskruvar...???

Tjenare!
Tänkte höra om någon kan lära mig allt dom kan om isskruvar!
Har små funderingar på att kanske ge mig på att tillverkar några själv, vet inte så mycket om ämnet och hittar inte något vettigt på internet.
Vad har dom tillverkats i för olika material? hur brukar man mäta hållfastheten på dom? finns de kanske någon annan som gjort själv och har några bra tips?
Svara gärna med vad som kan tänkas dyka upp i skallen! tycker du kanske att det är galenskap att tillverka själv ? :)
 
Det finns företag som gör IUAA klassade isskruvar. Låt dem tillverka och köp deras grejer! Säkerhetsutrustning BÖR vara klassad och kontrollerad, lägg ner ide´n att fixa egna isskruvar hemma innan någon skadar sig!
 
kunde just föreställa mig ett sådant svar, förstår ju självklart att de är så! man är ju inte självmordsbenägen! men tanken är kanske inte att jag skall börja tillverka och klättra med dom... vill
pröva göra en eller två för att de om det går!
För övrigt handlar de inte om någon hemmatillverkning, utan i en väl utrustad verkstad... svarvar osv... så finns det någon som vet vad man gör för tester, materialval och variationer? hållfasthetskrav osv! så skriv en rad eller tipsa om någon sida där de står! :)
 
Det till synes enkla brukar sällan vara det när det kommer till konkretiseringar. De som tillverkar har kommit runt alla de där hörnen och svängarna. Hade en gång en arbetskollega som ärvt en mekanisk verkstad. Han skulle bara tillverka ett gångjärn till en antik vagn. Något som en väutbildad smed fixar på en halvtimme, utan fräs och svarv. Min kollega kvaddade en svarv, en fräs och satte ett chipp av ett svarvstål i sin ena underarm så att akuten fick 45 minuter extra med honom. Produktionsbortfallet på de två maskinerna i 4 dagar innan nödiga reparationer var genomförda kostade 1000-tals kronor för verkstaden.
Jag hoppas han lärde sig något, men jag är inte helt säker.
//J
 
Låter som ett intressant projekt, och det lär säkert ge kunskap och förståelse för hur en bra isskruv är designad och varför den är designad så. Dessvärre är det extra svårt att få till en bra skruv för den skandinaviska kallhårda isen (som man faktiskt ser allt mer sällan pga klimatförändringarna, men den är nog ämne för en annan tråd...)

Eftersom skruven skall hålla hög belastning, samtidigt som den skall vara så tunn som möjligt och stå emot korrision så är väl lämpligt material höghållfast rostfritt stål. Sedan är det nästan ett måste att ha en CNC-svarv för att få till gängorna, och få tillräckligt bra ytfinsih. De som har svarvat i rostfritt vet också att man behöver en väldigt fräsch och stabil maskin utan glapp. En gammal svarv ståendes i garaget klarar inte detta, utan man behöver en CNC-maskin i miljonklassen som är väl underhållen. Dessutom behöver man nära nog extremt goda kunskaper och mycket rutin i skärande bearbetning i höglegerade stål. Kör man med för låga skärdata eller för höga skärdata så kan man kvadda svarven. Även en rutinerad CNC-programmerare kan kvadda svarvstål för någon tusenlapp, när de försöker få till skärdata för ett svårt jobb. Har du denna utrustning och kunskaperna, så är det väl bara att köpa några BD skruvar och studera hur dessa är konstruerade - eller höra med någon klättrare om du får låna och mäta upp deras skruvar.

Har du inte dessa grejor så varför inte prova göra några enkla glaciärskruvar för att ha som ex. tältpinnar och säkra tältet under vintertältning. Glaciärisen som är väldigt mjuk, är betydligt enklare att få till en bra skruv till. Kul hobbyprojekt i vilket fall som helst!
 
Spännande med länken till theuiaa, tack för den!
för övrigt så måste jag säga att jag inte skrev in för att få historier om klantiga polare som inte vet vad dom håller på med... jag vet vad jag själv kan och min gränser! tycker någonstans att det är lite tråkigt att man bara utan vidare förutsätter att det är någon som inte vet vad han talar om som skriver dessa frågor. självklart finns det ju den kategorien med, men då får dom sig en läxa som ovastående isf.
Rostfritt säger du? vilken blandning då? titan är de som figurerat i dom texter som jag läst. finns det någon tillverkare som uttalat tillverkar i rosfritt? självklart ska jag jaga rätt på en skruv, måste ju ha ett ämne å kika på! men tänkte jag börjar här för att få lite bra tips och inspiration! :)
 
Isskruvar

Jag tycker det låter som ett spännande projekt, som sagt hitta bra rostfria stål och sedan fundera ut den optimala geometrin, sedan löda på ett par hårdmetallskär och PVD/CVD belägga hela klabbet så har du en isskruv som inte är helt fel.

Sen skall du komma på en egen skruvannordning som är bättre än konkurenterna.

Tänk var klättervärlden hade varit om inte Yvonne Chouinard inte hade börjat hamra kilar i garaget;-)
 
Tjenare!
Svara gärna med vad som kan tänkas dyka upp i skallen! tycker du kanske att det är galenskap att tillverka själv ? :)

för övrigt så måste jag säga att jag inte skrev in för att få historier om klantiga polare som inte vet vad dom håller på med... jag vet vad jag själv kan och min gränser! tycker någonstans att det är lite tråkigt att man bara utan vidare förutsätter att det är någon som inte vet vad han talar om som skriver dessa frågor.

Du får ju i stort sett vad du bett om. Bygg egna skruvar om du vill men avfärda inte de synpunkter du efterfrågat. Forumet har en enorm samlad kunskap. Om du vill minska risken att bli ansedd som en entusiastisk klåpare så vore det måhända en god idé att presentera lite av din bakgrund, erfarenhet och nuvarande kunskapsnivå? OM du är femstjärnig metallurg och übermaskiningenjör så vore det bra att få veta. ;-)
/R
 
Det är ju faktiskt så att om man tillverkar något själv, och har kunskaperna, så kan man ofta göra bättre saker än sånt som serietillverkas eftersom man inte behöver bry sig om vad ens egen tid kostar.

Serietillverkade skruvar görs självklart i NC-maskiner, för att få ner tillverkningskostnaden och kunna hålla rimliga priser. En hemtillverkad skruv får antagligen ett marknadspris på 4-5 gånger vad en serietillverkad skruv kostar, men det mesta av det "värdet" hamnar i den nerlagda tiden.


Jag har bokbindning som hobby och att binda en bok för hand tar väl ett par timmar totalt för mig (falsning, häftning, limning, rundning, falsslagning, pärmbygge, inhängning), vilket skulle innebära att själva bindingen kostar runt en tusenlapp i butik. Och då är inte tryckkostnaderna medräknade. Men böcker som säljs i butik är maskinbundna. Där kostar själva bindningen kanske ett par kronor i maskintid, men det förutsätter att riggnings- och maskinkostnaderna kan slås ut över tusentals böcker.
 
Hej Richard! ja det kan man tycka.. men jag tyckte tonen i det inlägget som som avhandlade svårigheterna med att tillverka ett par gångjärn inte riktigt höll sig till ämnet, men det är ju vad jag tycker. självklart så räknade jag med att några skulle tycka de var superknäppt å ens fundera på de hela men de grundar sig förmodligen i deras tilltro till att allt som är "fabriks eller serie tillverkat" inte går att göra själv, ber om ursäkt om du tyckte jag tog i där.
Jag har jobbat med metall i alla former i 7 år och jobbar för närvarande på den "fabrik" som tillverkar ljuddämpare till ett visst motormärke för hela norden, (där är vi tre som jobbar) så maskiner och kunskap finns. nu till det roliga, isskruvarna! har hört mig för lite under dagen och det verkar som att RF verkar vara ett alternativ va de gäller materialbiten... SPÄNNANDE! då skall jag bara sätta tänderna i en tabell ang legeingen och hitta den bästa för ändamålet :) får väll återkomma med resultat om det blir något.
Är för övrigt glad för alla tips och ideèr som man man tänkas få!
 
Om jag fått en krona för varje tråd på Utsidan som hållit sig till ämnet så hade jag haft till en liter bensin nu.. :) Utsvävningarna är en del av charmen.

När vi nu klarat av att du har professionell erfarenhet av metallbearbetning så är den biten ur världen. Bra där. Då återstår att skaffa erfarenheter av just isskruvar antar jag, och det var väl en av anledningarna till att du startade tråden som jag förstår det. Förutom att skaffa en modell att mäta upp och köra lite "reverse engineering" på så undrar jag om det inte är ett måste att använda den på riktig is för att se hur den fungerar när den gör det den ska? Då blir det ju uppenbart varför den ser ut som den gör och vad som eventuellt kan göras annorlunda. Klättrar du nåt i dagsläget?

Vad gäller sånt som hållfasthet och säkerhet så verkar det vara en faktor som inte har så stor betydelse om ditt mål bara är att tillverka den för nöjes skull. Får projektet luft under vingarna så kan du väl lägga ut lite bilder på det vad det lider? Lycka till!
/R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.