"Kort Och Avig" i Gåseborg?

Jag vet att amn egentligen inte skall hänga upp sig så mycket över hur graderad en led är men jag skulle ändå vilja höra andra klättrares åsikter i denna fråga.
Jag och en kollega var i Gåseborg och klättrade nu under valborg. Vi klättrade en led som heter "Kort Och Avig" graderad 5c+, typ svensk 5+ 6- alltså. Leden är gjord av den framlidne Daniel Bidner. Båda två testade att leda upp. Vi kom upp utpumpade efter att ha hängt ett antal gånger i repet. Bägge var rörande överens att detta nog var världens svåraste 5c+. Vi klättrade ett flertal 6a och 6b leder denna dag men denna led var tveklöst den svåraste. Ni som klättrat denna led vet att det rör sig om en layback och jamspricka som ligger aldeles bredvid ett hörn. Visst, använder man sig av hörnet och sprajsar upp så blir det ju lättare men jag betvivlar att detta var föstabestigarens tanke. Detta är väll en småsak egentligen men det är alltid kul att höra vad andra klättrare har att säga.
Ni som klättrat den, vad tycker ni? Är leden lämpligt graderad eller? Det kan vara kul att få igång en depatt speciellt om det nu skall komma en ny Stockholmsförare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.