Eldstål + lillblöt barrskog = eld?

Om man helt oplanerat vill grilla krv i en barrskog, så är töre det enkalste alternativet då man kan tända det med ett eldstål. Annars är s.k. feathersticks att rekommenera, även de går att tända med ett eldstål om man gör dem riktigt fina.
 
Journalist: "Hur gör man vid en överlevnadssituation om man skall tända en eld och det är riktigt, riktigt blött och regnigt?"
Lars Fält: "Jag brukar ha med mig lite cykelinnerslang och tända på."
Journalist: "Men är inte det fusk?"
Lars Fält: "Ja, är man inte förberedd så går det ju inte..."
 
Journalist: "Hur gör man vid en överlevnadssituation om man skall tända en eld och det är riktigt, riktigt blött och regnigt?"
Lars Fält: "Jag brukar ha med mig lite cykelinnerslang och tända på."
Journalist: "Men är inte det fusk?"
Lars Fält: "Ja, är man inte förberedd så går det ju inte..."

Vart fann du den interjuvn?
 
Journalist: "Hur gör man vid en överlevnadssituation om man skall tända en eld och det är riktigt, riktigt blött och regnigt?"
Lars Fält: "Jag brukar ha med mig lite cykelinnerslang och tända på."
Journalist: "Men är inte det fusk?"
Lars Fält: "Ja, är man inte förberedd så går det ju inte..."
Klockrent. Jag kanske ska påminna om att är man så väl förberedd att man tar med sig grillkorv och tände, kanske man kan kosta på sig en BIC eller en ask solstickan också. Rambo-faktorn har ju redan gått förlorad ändå...
 
Hehe, jag var mer förberedd än ni tror, så ta det lugnt. I bilen hade jag både tändstickor och tände, men just nu befann jag mig på andra sidan sjön med bara ett eldstål och ingen aning om vad som var torrt i en våt barrskog. Fick mig en funderare och ville lära mig något bara, därför jag frågade er. Jag är glad för tipsen jag fått iaf..
 
Du skriver att du var vid en sjö, då kanske det fanns kaveldun ?
Topparna på utblommad vass?
Det finns inte tändmaterial i skogen bara, även på sjön...
Kanske inte det första man tänker på.
 
Nästa gång du tvättar så kan du ju ta luddet ur torktumlaren, det brinner men luktar apa.
Om du kör i en vanlig arméfilt så får du ludd till en hel teddybjörn :)
Enligt "Eld" så gick det att tända på RÅVIDE genom att spåna upp grenarna i långa tunna remsor. Nu har inte jag koll på spånbarheten hos tall eller gran, men det borde gå att göra likadant. För att få till den där första lågan från eldstålet behövs tex smulad enbark, näver, bomullsrondell (fusk), minihyvelspån från valfritt torrt träd. Det går jättebra med baksidan av tex en Fällkniven F1, H1, S1 osv. Det går med andra knivar också, men de kan behöva "skärpas" (tänk skridskor).
Det finns ju en minihyvel (brukar vara svart i metall) som man använder när man slöjdar, den kanske funkar, men är ju lite overkill att ta med.
Bomullsrondeller är suveräna, kräng dem utochin innan du drar eld. När du ser att det blir svarta fläckar, då brinner det och har du då små spånor av töre eller annat torrt material så har du ungefär 30 sekunder på dig att få eld på nästa steg.
 
Som ett möjligt svar på ursprungsfrågan, kolla videon längst ner på sidan...
http://breedenknives.com/?page_id=143

Fuzzstick eller späntsticka, "Denna teknik är viktig att kunna då stickan går att tillverka i vilken terrängtyp man än befinner sig i och fungerar med all slags ved." Hämtat från boken, Uteliv med överlevnadsteknik av Lars Fält.

/Andreas
 
Fuzzstick eller späntsticka

Har du testat med eldstål i en tallskog där det regnat konstant i en vecka? Det var väl det som var frågan?

Inte riktigt så enkelt som kan tyckas i filmen, vilken dessutom gjordes i strålande solsken.



Smått, smått skuren tyre kan fungera. Ett problem är ju att även hitta ved som orkar brinna.

Mitt tips är att du äter korven rå och ägnar tiden till att hitta ett ställe där du kan få varmt kaffe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
kontroll eldstål eller tändare?? no.2 Överlevnad 64
kontroll eldstål eller tändare?? Överlevnad 42
marja Eldstål Överlevnad 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.