Haspel eller multi?

Hej jag undrar vad de flesta föredrar att fiska med när de kaster. Haspel- eller multirulle?

Själv är jag en utpräglad multigubbe. Har dock inte alltid varit det. Fram till -89 så tyckte jag att i stället för att reda ut trasser så kan man fiska i stället :)

Men en kamrat lärde mig att hantera en Ambassadeur 5000 och på den vägen är det. Idag skulle jag inte vilja gå tillbaka till haspel igen.

Största orsaken är att jag får ont i ryggen när jag haspelkastar!?! Måste ha med kroppställningen att göra. När jag kör med multi så får jag inte ont i ryggen. Sedan är det det där med direktkontakten med fisk. Det får man verkligen inte när man haspelfiskar. Haspel använder jag idag endast i samband med mete.

~Paul~

PS Föredrar de gamla Ambassadeurerna med veckade gavlar :), preferabelt de röda med glidlager. De kastar längst (när de är infiskade)
 
Kör lite blandat d.v.s båder multi och haspel. Multi när det gäller jerkbait eller vanligt spinnfisk efter gädda och gös.

Haspel vid abborre och mindre fisk
 
Även jag inledde med en Ambassadeur 5000. Jag fick den av min farbror i början av 80-talet och efter lite träning kom jag att behärska den utan att få skatbon. Den rullen hänger faktiskt med fortfarande men jag använder den inte så mycket. Jag har nästan helt gått över till flugfiske nu men ibland fiskar jag spinn på kusten men använder då oftast en Okuma haspelrulle. Jag har nog just nu egentligen inga särskilda preferenser mellan multi/haspelrulle och skulle nog lika gärna kunna använda en multirulle.
 
Intressant. Hur tycker du Krister att du klarar av att kasta gäddbeten? Helst undviker jag dem eftersom de fladdrar så förfärligt.

Kul att höra David att du också gillar den gamla Ambissen 5000. Den här är jag stolt över. Inte många märken på den. Köpte den på Tratten:

MinAmbassadeur5000singel.jpg

Ambassadeur 5000 (1959?)

~Paul~
 
Jäklar! Den var snygg! Min 5000 är svart och krom från 70-nånting. Ska se om jag hittar nåt foto på den. Det är fantastiska rullar och nu när jag mest flugfiskar är det förundrande att en flugrulle som egentligen är så otroligt enkel i jämförelse kan vara så mycket dyrare än en ambassadeur.
 
Haspel

Har alltid fiskat med haspel,av samma anledning som du säger,man slipper trassel samt att det är så lätt att byta lina och fiske.Första rullarna jag fiskade med var dom där inkapslade historierna (Räknas väl som uppochned vänd haspel?),använde dom till något år efter att jag började få fisk (Fick ha krokar på dragen :) ), numer är de lite mer avancerade.Fick en Amb.5000röd av en kompis som jag aldrig använt, provade någon gång,fick antingen backslag eller kom ingen vart,så den rullen gick bort.


peter
 
När jag började fiska var det kört att få iväg små beten med en multirulle. Har alltid använt haspel för det lätta fisket; abborre, fjällöring osv. Och Ambassadeur för fiske med drag 15 gram och uppåt. Och det kommer jag att fortsätta göra. Fick på min 15-årsdag 1974 en då sprillans röd Ambassadeur 5000, vilken jag fortfarande ofta använder. Tyvärr inte helt original längre då veven fått bytas, men i övrigt är den ursprunglig. Någon som har en originalvev til Ambassadeur 5000 att slumpa bort?;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
När jag började fiska var det kört att få iväg små beten med en multirulle. Har alltid använt haspel för det lätta fisket; abborre, fjällöring osv. Och Ambassadeur för fiske med drag 15 gram och uppåt. Och det kommer jag att fortsätta göra. Fick på min 15-årsdag 1974 en då sprillans röd Ambassadeur 5000, vilken jag fortfarande ofta använder. Tyvärr inte helt original längre då veven fått bytas, men i övrigt är den ursprunglig. Någon som har en originalvev til Ambassadeur 5000 att slumpa bort?;-)

Raskesven
Du har helt rätt. Det är ingen idé att försöka kasta lättare beten än 15 g. Det är där haspeln tar över, tycker jag.

Jag har också bytt vev på mina gamla Ambissar. Originalveven är ju inte värst bekväm (dubbelknoppar). Så nu kör jag med enkelvev och motvikt.

När det gäller originalveven till din Amb. så kan det vara svårt. Till att börja med måste vi bestämma vilken exakt modell du har. Jag antar att den är fr 1974. Då bör det vara en enkelvev med en bullet motvikt som på bilden, fast röd?

ABUAmb6000C.jpg


De är inte helt lätta att få tag i. Jag har själv bara en sådan, till min svarta 6000C från 1971. Den veven tycker jag är den snyggaste ABU har tillverkat.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Intressant. Hur tycker du Krister att du klarar av att kasta gäddbeten? Helst undviker jag dem eftersom de fladdrar så förfärligt.

Kul att höra David att du också gillar den gamla Ambissen 5000. Den här är jag stolt över. Inte många märken på den. Köpte den på Tratten:

MinAmbassadeur5000singel.jpg

Ambassadeur 5000 (1959?)

~Paul~

Det är med tyngre wobblers jag kör med Ambassadeur rullen för så som det är skrivet innan i tråden så kan det bli lite problem med utkastet med för låga vikter.

Dom wobblerna jag kör med vid speciellt gäddfisket är från 40gr och upp till 85gr.
 
Har varit en haspelmänniska ända till folk tjatade på mig att jag visst skulle kunna kasta med min "ambassadeur" kopia som jag köpt i ett torsk-set. Jag hade fram till då inte vågat kasta med rullen med risken för fågelbon.

Dagen efter allt tjat gick jag ut till en stor gräsplan och kastade... kastade nog ett tjugotal kast och fick bara ett fågelbo. Stolt och nöjd gick jag hem och såg lite senare på dagen att jag skulle få 4500 extra på kontot den månaden. Gick raka vägen och köpte min första Ambassadeur C3 6500, nu har jag haft den ett par månader och är kanonnöjd, varför har man inte köpt en Ambis tidigare?? I lördags var jag ute och fiskade och tänkte köra lite bottenmete under tiden jag kastade med multin. Att köra med Haspelrulle när man i ett par månader bara fiskat med multi var som att börja skriva med fel hand. Det kändes helt fel att fiska med haspel.

Jag kommer inte köpa fler haspelrullar utan nu blir det multi för hela pengen.
 
ABU-matic då !!

Haspel- eller multirulle? Jag tycker att Abumatic-rullarna är överlägsna alla haspel- eller multirullar.
Enkla att hantera, trasslar aldrig och kastar längre.
Ni som aldrig provat; gör det. Kanske inte högsta kvalitet, men de bästa klarar i alla fall 5 års intensivt abborr- och gäddfiske. Det är bara synd att det finns så få tillverkare och att de nästan bara satsar på billiga lågkvalitetsmodeller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
danisko Vandring och haspel Fiske 19
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0
Zonker Multi-Tip Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...