Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-10, 12:48
maswan1 maswan1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fowwe Visa inlägg
Bra med detta tips och med utmärkt foto från berget (jag känner faktiskt ingen som varit uppe på det). En som nämnt vadet är Hans Christensen (dHANScan) här på Utsidan och han tycker också det är bra. Jag har provat och inspekterat ett antal vad vid Vuojnesluobbala och tror att detta är det bästa (fast jag har inte gått där själv). Men jag gick en gång över en dryg kilometer nedströms, och det var stenigt och besvärligt.
Det var just Hans berättelse som gjorde att vi letade ett vad här, men han sa att det var en "lårdjup" djupfåra så jag funderar på om han kanske vadade lite längre ner. Man kan ju se på bilden att det blir vitare/djupare på västra sidan i böjen. Eftersom det hade varit ett riktigt blött år tidigare var vi lite oroliga över det, speciellt som lårdjupt skulle bli närmare höftdjupt på den kortaste i sällskapet.

Vid den vattenföringen att det blir lårdjupt där vi vadade så har Bierikjåhkå svämmat över sina normala bankar och ön i mitten är nog helt översvämmad, då skulle jag nog tveka på att vada här (och då troligtvis ge upp att passera jokken).

En sak som jag kom på att jag glömde nämna, för att komma hit måste man gå över passet mellan Bierikvárásj och den lilla knölen precis vid utloppet, det är branter som går hela vägen ner till jokken på båda sidor om den här vadplatsen. Det är inte mer än kanske 30-40 höjdmeter, mest en sak att komma ihåg om man kommer från öster att det inte bara är att följa vattnet.

Och jag kan starkt rekommendera att gå upp där om man har vägarna förbi, det är inte särsklt ansträngande och vyn över Vuojnesluobbala är riktigt vacker:

Namn:  P1060740.b.jpg
Visningar: 539
Storlek:  46.6 KB

Värt att lägga ryggsäcken i passet eller på stranden och ta en liten omväg, tycker jag.
Svara med citat