Fjälläger Grövelsjön 2009

På Grövelsjöns fjällstation deltar varje sommar barn och ungdomar med Downs syndrom på fjälläger. Alla har olika förutsättningar och kunniga ledare lotsar och sporrar till nya erfarenheter. I år firades 10-årsjubileum.

Av: karins

Jag skulle vilja berätta om en härlig lägervecka som min familj brukar delta i. Det är Grövelsjöns fjällstation som ordnar fjälläger för barn och ungdomar med Downs syndrom, deras föräldrar och syskon. Duktiga och kunniga ledare finns med och lotsar och sporrar till nya erfarenheter. I år firades dessutom 10-årsjubileum. Min familj deltog för 7:nde gången!

Varje morgon är det samling i "rondellen" utanför stationen. I år var vi 47 personer (och 3 hundar). Alla med olika förutsättningar.Därför finns alltid olika långa eller korta utflykter att välja mellan. På eftermiddagen samlas man igen för att grilla korv eller grädda krabbilurer.  Det blir förstås 3-rätters på fjällstationen också. Det brukar ingen vilja missa.

Första dagen haglade det på oss. Det tror jag ingen glömmer. Särskilt inte dom som glömde packa ner regnkläderna! Det var ju så fint väder när vi begav oss iväg!

Resten av veckan bjöd dock på sol och värme.

Vi hann med en topptur till Båthusberget i Norge.

Båt över Grövelsjön till den Norska ändan som heter Sylen.

Samt "mini" fjällvandring tillbaka över Salsfjället. 9 km.

En trött kille som gärna dricker ur fjällbäckarna. Det går inte fort. Men det går framåt.

Veckan avslutades med guldvaskning och bad i Fjellguttusjoen.

Det blev några korn att ta med hem.

Sista kvällen är det fest middag och farbror Sten (Brander) delar ut diplom.

2009-08-14 16:22   Håkan Friberg
Vadf härligt att läsa om. Friluftsliv kan vara så mycket.

2009-08-15 16:56   brh
Underbart, jag blir så glad när jag läser om er härliga fjällvecka med många och kvalitetsfyllda äventyr.

2009-08-27 16:54   Jörgen Fjaderlatt.se
Kan bara instämma i hur fin denna vecka är. Deltog för några år sedan med min familj där äldsta grabben har DS. Han har fortfarande Sten i gott minne och har 1,5 m "knopsnöre" som han fick, som snuttefilt. Tur att det är slitstarkt...