Denna blogg handlar om motivation och en vandring från Treriksröset till Smygehuk.

Håller på med planeringen av: Expedition "Nord till Syd" om motivation, mental träning och att vandra genom Sverige från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder.
Har nu byggt om min hemsida och om ni tidigare lagt ett bokmärke så funkar det inte mer. Adressen är nu enbart www.nordtillsyd.se
Tidigare fanns det även ett tillägg start.html men med detta fungerar det inte längre

Användarnamn: nordtillsyd

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Navigering, Resor

2008:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Kvällen innan

Sitter och tittar på ett ganska tomt rum. Säng, en lagerhylla och två fåtöljer står kvar men det köper killen som ska ta över det rum jag nu hyr. Det lilla jag äger är magasinerat. Igår (söndag) var jag uppe i Blekinge, dels för att ställa min bil i en lada (nej ingen sådan Lada utan en vanlig lada) samt säga hej då till föräldrar och syster och lilla goa William (min systers minsting). Sen hade jag en läkarkontroll och det är som jag misstänkte, jag är kärnfrisk men jag behöver vänta några dagar på en del testresultat. Fast jag är helt övertygad att jag fortfarande då är frisk som en nöt....

Idag har jag haft fullt upp hela dagen, små och stora saker, dels fick jag backning på deklarationen så jag har varit tvungen att sitta med en avstämning tre-fyra timmar idag, men det visade sig att jag egentligen ska betala några hundra mindre i skatt. Hoppas nu min handläggare är bussig och fixar detta. Det är inte helt optimalt att starta en vandring med att gå och fundera på skatt, fast den sägs ju vara det enda man kan lita på förutom döden.

Nu sitter jag här och känner mig lugn, jag har gjort vad jag kunnat både vad gäller skatten och förberedelser. Förberedelserna skulle kunna varit bättre men de skulle kunna varit sämre också. Jag kör på temat, om det inte dödar så härdar det, sen får jag se till att hålla mig vid liv tills jag är härdad. Fast det finns även en liten känsla av något annat i mig, denna kväll. Kanske är det en liten gnutta förväntan, en liten gnutta oro, en liten gnutta spänning. Men det är som det ska vara.

Häromdagen bestämde jag mig för att ta den första sprutan mot TBE, sen blir det till att ta en till någonstans på väg ner genom Sverige. Det känns skönt att till slut bestämt mig för att göra det. Sen skulle jag vilja ha en spruta mot björn, en mot mygg och en mot rattfyllon, sedan skulle jag vara säker.

Dagen började med en telefonintervju i Radio Blekinge, sedan var jag och lärde mig ett stretchprogram hos min träningsinstruktör Göran på Goodlife. Det kan göras stående, bra om det regnar. Sedan har det som sagt varit skatt, packning, städning och lite allmänna små panikåtgärder, såsom upptäckten att min kamera inte tar AA batterier utan AAA. Iväg och köpa lithium-batterier i AAA storlek osv.... Men nu blir det en kväll med avslappning och eventuellt någon film och i morgon bär det av. Tack alla ni som skrivit fina kommenterar på utsidan.se och önskat mig lycka till. Over and out

2008-05-27 19:42   brigas
Kanske börjar du din vandring i härlig midnattsol.Just nu har vi (på polcirkeln) en solig,men kylig och blåsig kväll.Det är ju rätt långt söderut från där du tänker börja färden.

2008-05-27 20:48   BrittMarie
Lycka till! Jag ska försöka hålla koll på var du håller hus!

2008-05-27 21:06   peter1969
Lycka till på din resa. Jag kommer att hålla koll på dig. Mygg och björn är nog ingen fara, med rattfyllon är det nog värre, såna verkar dyka upp alltfler av och överallt.

2008-05-28 08:38   thegedd
All lycka på färden !

2008-05-28 08:49   thomalin
Ha en trevlig resa och glöm inte att skriva här lite då och då...

2008-05-29 14:32   Thomas Traneving
Lycka till !
Kommer att följa din vandring via din hemsida!

En månad, många prob... utmaningar

Så har jag då äntligen tid att skriva något för utsidan, annars bloggar jag dagligen på www.nordtillsyd.se

Det har varit en tuff månad och till slut så gav kroppen upp och blev sjuk. Efter att ha stött på problem redan vid försöken att nå treriksröset så har de fortsatt.  Efter att ha försökt nå röset två gånger, varav den ena gången med snöskor på fötterna, men fått vända, började jag förstå att det är "omöjligt" just nu. Tankar om att invänta annorlunda väder till att bara skita i det rusade genom mitt huvud. Sedan började jag rationalisera, dvs jag började intala mig själv att det faktiskt var bra att jag inte nådde röset, då skulle jag behöva ännu mer motivation för att vandra till Smygehuk. När jag insåg att jag började rättfärdiga ett misslyckande så blev jag förbannad och sa till mig själv, -Jag ska nå treriksröset på ett eller annat sätt men jag vet inte hur just nu. Dagen efter kom jag dit genom att spänna skidor på fötterna och "skida" över sjön, om man nu kan kalla det att skida när man vadar genom 20 cm snösörja. Vad hade hänt? Jag kom till Kilpisjärvi med värmen. En meter snö och 16 grader varmt är ingen bra kombination om man ska ta sig fram.

Tår och meteoriter

Befinner mig i meteoritletarnas himmelrike, nämligen Kitkiöjärvi. Min vänstra tå har pajat totalt. De kängor jag startade vandringen med lyckades messa upp fötterna. Strax söder om Karesuando satt jag längs vägkanten och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Då kommer "rätt" person förbicyklande och en halvtimme senare har mina kängor tagits om hand för att skickas hem samt att jag har fått ett par sandaler, tyvärr två nummer för små men ändock möjliga att gå i.

Har precis varit med om en "stor" upplevelse här i Kitkiöjärvi. Två killar har precis hittat den största svenska meteoriten genom tiderna, den väger 1,2 ton. Ni som är intresserade kommer säkerligen höras talas om detta framöver.

Treriksröset är nått

Detta blir en kort kort rapport (har fått låna en dator med internet mellan Kilpisjärvi och Karesuando)

Kl 10 på förmiddagen den 1 juni nådde jag fram till treriksröset efter att ha kämpat i fem timmar för att ta mig de 10 kilometrarna genom issörja och snöblask.