Varför åka telisar?

  • Trådstartare mountainman@spray.se (Mountain Man)
  • Start datum

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Jag tycker det har varit en verkligt kul och intressant debatt senaste veckan kring skidtyp, skidlängder och skoval. Det slår mig att våra olika åsikter i ämnet till stor del beror på att vi använder vår kära telemarksutrustning på helt skilda sätt. Egentligen är inte telemarksutrustning det optimala valet för någon typ av skidåkning. I isiga pister och puckel är alpin utrustning överlägsen. I lössnö slår inget en snowboard i känsla. I preparerad längdspår är ett par lätta längdåkningsskidor snabbast. Vi turåkning på fjället är turåkningsskidor att föredra...


Med telemarksskidor kan du klara av alla ovanstående moment. Du blir dock inte bäst på något, men allt går att klara av! Om man som jag prioriterar utförsåkningsegenskaperna är det självklara valet alpinlika skidor och höga plastpjäxor. Den som prioriterar att snabbt kunna förflytta sig längre sträckor uppför och på platten väljer lika självklart en smalare skida och lägre pjäxa. Vill man som jag inte gärna bli avhängd av alpinåkarna väljer man en lång skida (190 - 195 cm). Är man nybörjare och prioriterar lättsvängdhet framför stabilitet väljer man en kortare skida... :)


Anledningen till att jag väljer telemarksutrustning framför alpina skidor och snowboard är helt enkelt friheten att kunna ta mig fram överallt. Isiga pister, lössnö, pucklar, fjälltoppar, turspår osv. Inget är mina telisar främmande. (Fast jag måste erkänna att turåkning med breda carvingskidor är ganska plågsamt... men det går!) Tekniken måste anpassas till de olika underlagen och jag tycker det är lika självklart att "fuska" och använda sig av parallellsväng i isiga pisterna som det är att gå ner i mjuka djupa telissvängar i lössnön.


Men för att upptäcka den verkliga storheten med telemark krävs stighudar. Att tillsammans med likasinnade (eller alldeles själv) leta rätt på en orörd fjällsluttning och sedan åka utför är STORT, mycket STORT! :)) Och faktum är att jag personligen tar det extra slit som krävs för att ta sig uppför med en tyngre utrustning för att få en optimal utförsåkning!


MVH/MM


PS! Jag äger 5 par telisar, 3 par längdåkningsskidor och 2 par alpina skidor... skidentuasiast är en korrekt benämning! DS.
 
...ville kunna åka utför på tur på fjället

Hejsan !
Håller med dig, MM, det är en enorm frihet att kunna använda telisarna överallt i alla fören och alla lutningar !


Jag har gått mycket på tur tidigare och det velat ta en och annan sväng utför. Det är därför jag rekommenderar nybörjare att börja med "klassiska" skidor.Sedan har jag dessutom gjort mycket toppturer, exempelvis i Kebnekaise och Riksgränsen/björklidenområdet.Jag började min karriär som telisåkare på fjället, och det är där jag trivs bäst.Därför gillar jag Kittelfjäll bland annat.Man för att får upp tekniken så började jag som många andra åka pist.


Jag började alltså att åka med smala turskidor, sedan har skidorna bara blivit bredare och bredare....ju roligare det blir att åka utför. Mina Scarpa T2 funkar bra för längre plattåkning också. Men jag börjar märka att jag skulle vilja ha lite högre pjäxor för skidbestigning och pist/offpiståkning.


MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Jonas P Vart åka? Telemark 7
uffemannen Vad fick dig att börja åka Telemarkskidor ? Telemark 17
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
Nalta_eljest Börja åka! Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
david78 Åka nu!! Telemark 1
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Telemark 9
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
Johan_olsson Nya telisar!? Telemark 0
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
ala Val av telisar -begagnat med alternativ Telemark 6
lmk30 Langd pa carvin-telisar Telemark 4
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
KarolinaS fisher ice 3003 som telisar ? Telemark 3
MimmiD Hyra telisar i Argentiere Telemark 7
Tobbe74 Beg telisar Telemark 5
kajhaj telisar för barn/ungdomar Telemark 0
jhn Längd på telisar Telemark 4
svejni Köpa telisar i Alperna? Telemark 1
mafr K2:s nya telisar ? Telemark 2
PerHenrik Feta Telisar Telemark 2
val av telisar Telemark 2
TUA telisar? Telemark 3
mafr telisar kring Falun ? Telemark 3
Färsking vill köpa telisar!? Telemark 11
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
alpina skidor som telisar :( ? Telemark 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.