Börja åka!

Jag har funderat att börja åka telemark till vintern.
Skulle behöva lite tips om hur man ska börja, ska man gå en kurs, behöver man köpa utrustning eller funkar det bra att hyra, funkar det att åka "tur" med telisskidor, dvs går det att åka på längden också? Ja lite såna dumma frågor :)

Mkt tacksam för svar!
 
Hej!

Första gången jag testade Telemark var för typ 2 årsen och då hyrde jag ett par skidor (hade aldrig åkt utför tidigare) jag lärde mig ganska fort tyckte jag på egen hand med carving skidor. jag betsämde mig för att sedan satsa på skidor och då beslutade jag att köpa egna skidor. Gå på tur med Telis hmm.. ja... enligt mig så beror det på vad det är för slags skidor man har och hur mycket besvär man är redo att lägga ner på att hasa sig fram med stighudar under. Om du vill testa Telis för första gången så är mitt tips att du hyr ett par skidor för att sedan se om det är något man vill lägga ner pengar på.

-Mer klös med hälen lös!
 
Åk till Fjätervålen!

Halloj!

Jag tycker att du ska åka på Fjätervålslägret i januari. Jag åkte dit första gången för fem år sen (min första gång på telemark) och det är så sagolikt roligt och lärorikt!

Till Fjätervålslägret kommer 200 pers, allt från folk varken åkt skidor eller lift innan till såna som ska utbilda sig till telisinstruktörer, alla kategorier alltså. Lägret äger rum fredag-söndag, man bor i stugor runt om i Fjätervålen men alla måltider ingår och äts i restaurangen. Alla tre dagarna är det kurs, man blir indelad i olika grupper efter hur duktig man är osv. Oftast är det 5-6 pers per instruktör. Lägret arrangeras i samarbete med telemarkslandslaget och dom allra duktigaste grupperna får landslagsåkare som instruktörer. Afterski och middag med lajvband på lördagen. Allmänt otroligt trevlig stämning och ett väldigt bra sätt att läsa sig telemark på. Oooo, är det aldrig vinter snart?!

Det går förresten bra att hyra utrustning däruppe också.

Håll koll på http://www.skidor.com/telemark/, där kommer mer info sen framåt hösten.

/Åsa
 
Nalta_eljest; sa:
Jag har funderat att börja åka telemark till vintern.
Skulle behöva lite tips om hur man ska börja, ska man gå en kurs, behöver man köpa utrustning eller funkar det bra att hyra, funkar det att åka "tur" med telisskidor, dvs går det att åka på längden också? Ja lite såna dumma frågor :)

Mkt tacksam för svar!

Själv tänkte jag odla ett strindbergskägg, köpa en basker och en plyschblazer och börja spela boule i stadsparken. Alternativt börja dricka perrier, äta quiche, vaxa underarmarna och läsa in mig på schlagerhistoria.

Kom igen... telemark?
 


Själv tänkte jag odla ett strindbergskägg, köpa en basker och en plyschblazer och börja spela boule i stadsparken. Alternativt börja dricka perrier, äta quiche, vaxa underarmarna och läsa in mig på schlagerhistoria.

Kom igen... telemark?

Du kan ju även köpa en fin skidoverall, ett par bakistegspjuck och träna plogsväng i barnbacken så länge. Du verkar ju vara på den nivån...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.