Åka skidor eller Brant eller annan apritretare

Hej.

Har blirvit lite nytänd på utförsåkning sedan jag köpte mina Scotty Bobs.

Funderar på att prenumrera på Brant eller Åka Skidor för att hålla upp motivationen.

Jag läser regelbundet Utemagasinet, I Alla Väder och svenska Outside.

Vilken av Brant och Åka Skidor är mest läsvärd för en telisåkare respektive har bäst bildmaterial?

Var köper man DVD-skidfilmer?

Vilken rulle skulle ni rekommendera?

Thure
 
Skidtidningarna på den svenska marknaden är kanske inte de mest upphetsande publikationerna (för snöälskare) Närheten till ett bra bibliotek kan spara dig 50 kr. Själv är jag glad pren på BÅDA men har andra sponsorer för det. Mitt personliga val är hur som helst BRANT. Kanske pga. lokalpatriotismen eller vinklingen/blandningen med BERG (klättring etc) som lockar. Dock får man ibland känslan att man läst ALLT förrut:

Neg:
Red/rep åker på "inbjuden"-resa till liten skidort. En halvmeter snö har just fallit, ölen är central/billig och maten fantastik (det mesta smakar som bekant bra efter en dag på berget). Sen namndroppar man lite obskyra åk (som man fiskat upp från sin betalda guide/frågat någon lokal bummare om i liften)

Pos:
Nya prylar beskrivs bra. Vissa artiklar ÄR lite nyskapande och ger skidglädje. Mycket vackra bilder av många duktiga snöfotografer!

Båda de svenska "skidtidningarna" känns fräschare än Utemagasinet tycker jag men det kan ju också bero på nivån på "webben" (freeride.nu= låg, utsidan.se=hög) vilket gör att "utemaggan" ibland känns lite seg.

Skidfilmer kommer det en hel DRÖS av inom kort och bor man i en stor stad så har man fina möjligheter att kolla film på storduk inom kort. Ikväll kan man ex. se Fria Radikaler i Göteborg/Trädgården.
 
Jag tycker att det är ett billigt nöje med prenumerationer och väljer därför alla skid
/frilufts tidningar. Av de två nämda kan man väl säga att de är bra på lite olika saker. Det bästa är väl att köpa ett par nummer av bägge och sa vad du gillar.

Brant ligger närmast mitt hjärta.

Mvh Tomas
 
Jag tycker att Brant är bättre.
Åres Skidor tappade mitt förtroende när de bedömde fet-skidors puderegenskaper efter ett test i Åres April-sol!
Det var annat jag störde mig på, men det var droppen som fick mig att avsluta prenumerationen...

Vad gäller filmer så är Unparalled-serien bra om man föredrar lös häl!
Köpes på tex Alpint på Torsgatan...



"Free your heels, poke your eyes out!"
 

clindh

Forumvärd
Absolut, filmerna "Unparallelled"-serien är medicinen om du vill ha lite telisinspiration! Sjukt sköna bilder till soft musik, ingen aggressiv, hälfixerad skatepunk här inte. Förra säsongen vart det dock ingen film pga problem att få in sponsorer till en telisfilm... I år har man dock gjort en film igen med lägre budget http://www.upproductions.com/

Ingen av de svenska skidtidningarna skriver något om telemark egentligen, förra säsongen var det Utemagasinet som publicerade tester av telisskidor - inte Åka Skidor. Så där får man ju finna sig att bli behandlad som den minoritet man är.. :)

Brant känns lite fräschare, och skriver dessutom mer om alpinism och klättring - det är lite mer "kärlek till bergen" över Brant.

Amerikanska tidningen Couloir ger ut en specialtidning för telemark med några nummer om året: http://www.telemarkskier.com/

(ScottyBob har förövrigt ryckt upp sin hemsida, med fyra modeller och bilder på alla coola topsheets man kan få nuförtiden.)
 
Åre Skidor

Håller helt klart med Jonas om att det är svårt att ta Åka Skidor seriöst, i mitt fall var det efter att dom listat dom 10 bästa offpist åken i världen och på nått sätt lyckats få in Åre på den listan.

Hur kunde dom glömma Trollskogen i Hundfjället???
 
Jag tycker att båda tidningarna håller hög klass. Prenumererar på Åka Skidor och köper ofta BRANT.
För den rene skidentusiasten faller nog Åka Skidor bättre i smaken eftersom BRANT handlar mycket om klättring. För egen del vill jag inte vara utan någon av dem! Åka Skidor har mer tester av utrustning, vilket är positivt.
 
Jonas P; sa:
Jag tycker att Brant är bättre.
Åres Skidor tappade mitt förtroende när de bedömde fet-skidors puderegenskaper efter ett test i Åres April-sol!
Det var annat jag störde mig på, men det var droppen som fick mig att avsluta prenumerationen...

Hi hi, det kommer jag också ihåg, skrev någon kommentar om trovärdigehten i detta på utsidan och fick genast mothugg från någon lokalpatriot.

Åka Skidor läser jag sporadiskt/tittar på bilder, sedan dess. Verkar mer rikta sig mot tonåringar och typ Red Bullprylar, vilket är konstigt eftersom Patrik Leije åtminstone förr var både duktig alpinist och klättrare.
Fast bilderna är oftast urtjusiga med riktigt exotiska skidmiljöer.

/K
 
Jag prenumererar på båda men tror inte att jag kommer att förlänga prenummerationen på Åka skidor för det är väl många konstiga reportage..

Jättereportage om Sälen och hur kul är det,, sen prenumerarar jag på powdermag också och ÅS brukar köra re-run på gamla powdermag artiklar..

men men bilderna är fina :)

Jag tycker att Brant har mycket bättre reportage med lite känsla i..

Till saken hör att jag åker bräda men det går ju inte att läsa alla pubertala brädtidningar :)

//Magnus
 
Charterskidåkare

Jag prenumererade på Åka skidor under några år men tröttnade till slut. Det känns helt klart som att Åka skidor är för den som åker på en veckas skidsemester per år (ibland två) men egentligen vill åka mer och därför läser tidningen som substitut. Brant utstrålar som någon tidigare skrev "kärlek till bergen" och känns mer seriös. Det känns som att Brant riktar sig till dom som offrar allt för skidåkningen.
 
Ja, brant!

Åka skidor ær ju bara massa reklam.. eller iaf ganska mycket. + att årets skidmode før tjejer och klæppeninfo inte lockar mig iaf. kænns som att åka skidor riktar sig till lite yngre folk, eller åtminstone mer till rena skidåkare æn friluftsmænniskor. Brant kænns ganska stilren på nått sætt, inte reklam mitt i repotagen osv. fast båda tidningarna har som någon sa "hyrt en guide och snappat upp namn på coola åk" lite då och då i repotagen.

funderade før ett tag sen på vad åka skidor gør med alla pengar de får in på førsæljning + reklam. i senaste numret finns svaret...

køp båda en gång och prova!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Telemark 9
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Jonas P Vart åka? Telemark 7
uffemannen Vad fick dig att börja åka Telemarkskidor ? Telemark 17
Nalta_eljest Börja åka! Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
david78 Åka nu!! Telemark 1
Varför åka telisar? Telemark 1
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Telemark 2
peejay Hyra Telemarks skidor i Gressoney Telemark 1
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
davidst Köpa Skidor Telemark 5
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
dreamingtree Nya skidor... Telemark 15
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
samme83 Extreme skidor? Telemark 3
fafner G3 säljer skidor Telemark 5
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
bash Finns det någon som testat dessa skidor Telemark 5
oskarlind Skidor i paket... Telemark 4
thureb Lossnande skidor med Voilebindingar. Telemark 2
JoW Snart vinter, men saknar skidor Telemark 11
bash Skidor på rean Telemark 12
Vandrare Hur korta skidor kan jag ha? Telemark 3
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
AT Skidor i Europa v 32-34?? Telemark 5
jorgen skidor, billigt? Telemark 0
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
umelatjo Behöver hjälp att välja skidor Telemark 2
Norström Fler frågor om breda skidor. Telemark 6
Norström K2-skidor. Telemark 2
Sterling Längd på skidor? Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
i4lean Var finns info om Hagan skidor? Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
lvallin kortare skidor Telemark 1
kajhaj köpa skidor Telemark 1
erikborglund Skidor Telemark 0
kajsalindh Nya skidor: Måste man välja Elan Stinger? Telemark 1
Vräkbjörn Dags för nya skidor Telemark 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.