Telis-skidor för pist?

Hej,
Mina gamla Atomic Beta TM 20 har börjat ge upp hoppet. De har tappat vridstyvheten och behöver därför pensioneras. Synd, för jag tyckte de var riktigt trevliga skidor men det är bara att konstatera att det är dags för nya pist-telisar. Eftersom jag har ett par andra skidor för att köra off-pist så vill jag ha ett par rena pist-telisar. De krav som jag har på dem är ungefär följande:

- Vridstyva med bra isgrepp
- En radie omkring 18 meter
- Skidorna skall reagera snabbt (en riktigt bred skida blir för långsam kant till kant)
- Anpassade för min vikt och längd. Jag väger ca 83 kg, är 185 cm och kör rätt hårt så de får inte vara för veka.

Jag har kikat runt lite men är osäker. Det finns en hel del alpina pist-skidor som skulle kunna fungera men det är ju rätt besvärligt att montera telis-bindningar på dem eftersom de oftast har en egen platta där det redan sitter ett par alpina bindningar. Jag har också tittat lite på telisskidor som K2 Super Stinx och K2 World Piste men är osäker på om de är tillräckligt vridstyva. Min frågor är nu:
- Är det någon som har erfarenheter av K2 Super Stinx eller K2 World Piste i pist?
- Är det någon som har andra bra tipps på dedikerade pist-telisar?

Mvh,
Magnus
 
Körde tidigare på K2 World Piste (troligen av äldre modell än 2004) i längden 185. Har ungefär samma mått som dig (vikt/längd) och hade en Rainly Design-bindning på den. Kan inte direkt påstå att jag tyckte den var "vridstyv". Ganska kvick dock från kant till kant men något för kort för min smak i full fart.

Om det idag är "samma" skida vet jag ej.
 
Dom K2 jag har provat, visserligen för flera år sedan, var rejält mjuka.

Eftersom jag själv inte har köpt pistlagg på länge, så är det lite gissningar jag kommer med.
Har kollat lite på pistskidor i år, men pengarna räckte inte...
Head Monster har jag bara hört positiva saker om, en 70 eller 75 kanske funkar?

Sen måste det väl finnas skidor som säljs utan integrerade plattor kvar?! Rossi har säljs väl "flat"?
Och även om det sitter plattor på kanske det går att "ful" montera telisbindningar?
 
Prova Heads Monster

Håller med, ta en titt på Head Monster.
Jag kör på ett par 75or, är lite mindre och lättare än dig, men gillar när det går undan i pisten. Skidorna går bra, har ett för sina mått överaskande bra isgrepp och en radie på runt vad du söker. Bäst av allt är att skidorna är extremt snälla, kan låta tråkigt, men vad jag menar är att de är grymt förtroendeingivande. Oavsett hur fort du kör så gör de vad de ska, till skillnad från en del andra skidor som börjar leva ett eget liv när man minst vill det.

Har kört en hel del på mina 75or, och kan ärligt säga att utav de vurpor jag har gjort med dem kan jag inte skylla några på skidorna, bara rena åkartabbar (eller felplacerade träd o dyl.)

Har provat 70orna åxå som snabbast, och kommer ihåg dem som väldigt lika ina 75or i uppträdandet. Aningen snabbare kant-kant och billigare.

Förra vintern fanns åtminstone 70orna att hyra i skiduthyrningen i Hundfjället/Sälen. Tror dock att många uthyrare har dem så du kan prova om de är rätt för dig.
// Oskar
 
Work Stinx

Hej
Jag köpte nya 2005/6 års modell av K2 Work Stinx på sortcondrad.de med G3 bindning (knappt 5000 med frakt!!!). Har nu åkt 8 dagar på den och är oerhört nöjd. En kanonskida. De har styvat upp den rejält jämfört med de äldre modellerna, stoppat in 2 metallinserts exvis. Den funkar bäst i offpisten med tycker inte att bredden gör någon skillnad i pisten heller (kör med mellanhöga Crispi CXA).

Jag är 180 lång, väger 75 och kör på 181 modellen. Ställer man den bredvis Head Mojo 90 186cm är de lika långa!!?? Trots detta funkar den bra i skogen. Har en radie på ca 23m tror jag.

Annars är Head Monster 88 kanon. Bättre isgrepp och mycket trygga, men klart dyrare.

//Robin
 
Ytterligare en rekommendation

Kan rekommendera Rossignol B3 också. Den är något smalare (83mm) än Work Stinx men polaren är mkt nöjd med den som telisskida.
 
Ett par riktigt styva Bobtails ( http://www.scottybob.com )? Ruskigt snabba kant till kant, bra isgrepp och inget fladder. Vet inte hur dom nya kina-gjorda är, men mina 2 år gamla är riktigt kul i pisten.

Inte väldens bästa åka fort-skidor, men vem har bråttom ner? Körde gamla stenhårda Stökli Stormrider DP innan (dom ökänt hårda silver-gul-svart färgade), det sa bara svish så var man nere. Kul ett tag, men att tok-carva med bobtailsen är roligare.
 
bindning m ölöppnare!

Kollade in ScottyBobs specialtelisar (http://www.scottybob.com/design.html), vilken nyskapande design!
Gillade särskilt de bindningar som rekommenderades, BOMBER BISHOP, där en av attributen var:
- Bottle opener in heel clip works on import and domestic beverages!
:)
TelisHero
 
lite sent ute kanske men atomic snoopdady

Kollade in ScottyBobs specialtelisar (http://www.scottybob.com/design.html), vilken nyskapande design!
Gillade särskilt de bindningar som rekommenderades, BOMBER BISHOP, där en av attributen var:
- Bottle opener in heel clip works on import and domestic beverages!
:)
TelisHero

tror absolut du skulle gilla atomics snoop dady jag har ett par o jag är supernöjd med min... funkar klockrent både i å utanför pisten.. sen har den ju fått många fina utmärkelser Ä=)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
manlan Kombination telis och Telemark 5
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
silanna Telis på Norra Sytertoppen? Telemark 3
stol Telis i DJUP lössnö ? Telemark 6
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
olaka Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.? Telemark 1
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
docenten Telis i Sydamerika Telemark 1
jaketoad Telis stavar... Telemark 11
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
stol Monte Cristo telis Telemark 1
rasmuso Telis på Pilot10 Telemark 6
jaketoad Trix på telis Telemark 7
mafr Telis i Kittelfjäll nu ! Telemark 2
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Herman Fogelberg telis träffar över kvarken Telemark 1
Herman Fogelberg Tankar kring telis Telemark 6
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Telemark 2
peejay Hyra Telemarks skidor i Gressoney Telemark 1
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
davidst Köpa Skidor Telemark 5
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
dreamingtree Nya skidor... Telemark 15
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
samme83 Extreme skidor? Telemark 3
fafner G3 säljer skidor Telemark 5
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
bash Finns det någon som testat dessa skidor Telemark 5
oskarlind Skidor i paket... Telemark 4
thureb Lossnande skidor med Voilebindingar. Telemark 2
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
JoW Snart vinter, men saknar skidor Telemark 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.