Tankar kring telis

Hej å hå !
Hösten är här och man börjar ju tänka på den kommande säsongen, nu går jag och funderar på alla oss som åkt en hel del telis ! Många verkar ju åka aggressivt, skärande sväng, hög fart o.s.v. , så även jag............ Tillbaka till mina filosofiska frågeställningar... Åker vi igentligen nästan alpint och glömmer grundteckniken i telis ???? utrustningen ger ju nämligen oss möjlighet att "fusk åka"...... nå är då teckniken den viktiga eller är det njutningen ????!!!! Vem vet ?!?!...... Summa sumarum tror jag att vi måste tänka till lite, plocka fram de låga läderpjuxen, lite då och då och hyvla på grundteckninken, såväl i pisten som utanför....förståss med vår vanliga åk stil....alltså inget mes åkande !!!! Japp....alltså lite tankar för stundande tider !!!!!
Hälsningar från Finland
/Herman
 
hönan eller ägget..?

Hej å hå på dej själv!
Vad kommer först; hönan eller ägget..?
Njuter man mer av åkning med äldre pjucks?
Är det skojigare att stå på näsan om man gör det i läderpjäxor...?

Hälsar
Tobbe Holmgren
 
Att stå på näsan är inte skoj

Tanken är väl att det skall vara roligare att INTE stå på näsan när man går tillbaka till plastpjucken. Vad hade äggen med att stå på näsan att göra? :)
 
Det är visst kul att stå på näsan

Visst är det kul att stå på näsan ibland. Jag har prövat på snowboard på sistone, och det är kul, även om jag står på näsan titt som tätt. Om utförsåkning bara gick ut på att inte stå på näsan, skulle jag enbart åka i en rejäl slalomutrustning.

Ibland är det roligt att ta fram läderpjucken och de smala telisskidorna, speciellt om det handlar om några timmars åkning efter jobbet i lillbacken.

Ibland tycker jag det är viktigt att inte stå på näsan, t.ex. på tur i branta berg. Då vill jag ha en stabil slalomskida med alpina turbindningar typ Fritschi Diamir, skarknivar och en *rejäl* pjäxa (telispjäxor typ T1 är för sladdriga).

Hälsningar,

-Anders M (som åker telis för det mesta)
http://stormvarning.has.it/
 
Åk som ni vill!

Snart är snön här och man får ta fram sina telis skidor. Det ska bli himlans roligt. För det är ju just det telemark är, himlans roligt. Och hur man åker får man bestämma helt själv. Vill man bara åka med plast och feta carvingskidor så gör man det. Vill man varva med låga läder ibland så gör man det. Det finns i inga regler eller vad man "bör göra" inom telemark eller skidåkning överhuvudtaget. Så länge man har roligt och ta sig ner på ett säkert, tillfredsställande och för sig ett njutbart sätt så får man göra precis som man vill. Däremot kan jag hålla med vissa att det kan vara fostrande att vingla runt på ett smala turskidor och låga läder och den som inte trillar ibland har inte heller satsat allt. Det är genom sina misstag som man går framåt.

Mathias Björlin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mafr telisar kring Falun ? Telemark 3
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
manlan Kombination telis och Telemark 5
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
silanna Telis på Norra Sytertoppen? Telemark 3
stol Telis i DJUP lössnö ? Telemark 6
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
olaka Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.? Telemark 1
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
docenten Telis i Sydamerika Telemark 1
jaketoad Telis stavar... Telemark 11
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
stol Monte Cristo telis Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
rasmuso Telis på Pilot10 Telemark 6
jaketoad Trix på telis Telemark 7
mafr Telis i Kittelfjäll nu ! Telemark 2
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Herman Fogelberg telis träffar över kvarken Telemark 1
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.