Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.?

TjallŒ! €r 50-50 telemarks- och slalomŒkare (+ lite brŠda), sŒ nu nŠr folk bšrjat anvŠnda samma skidor till bŒda disciplinerna (Salomon X-scream inte minst) ser mitt snŒla och bekvŠma jag fšrstŒs en framtid dŠr jag kan anvŠnda bara _ett_ par skidor. TvŒ frŒgor:
1. Kan jag anvŠnda mina Elan Stinger som slalomskidor om jag skulle sŠtta pŒ en slalombindning? Dvs. hur mkt telisspecifik utformning har Stingern?
2. Finns det (planer pŒ) en bindning som kan stŠllas om fšr bŒda disciplinerna?

Ola (alla sŠtt att ta sig utfšr Šr roliga - sŠg nej till skidfundamentalism!)
 
Jomenvisst!

Hej! Här följer svar på dina frågor.

1. Ett rykte har spridits att Elan Stinger är identisk i uppbyggnad med en modell i det alpina sortimentet. Många av dagens telemarksmodeller är ingenting annat än alpina modeller med modifierad design. I vissa fall har man gjort dem något mjukare för att passa telemarksåkning bättre. Det finns således ingenting vad jag vet som hindrar att man monterar en alpin bindning på en skida märkt "telemark".

2. När du skriver "en bindning som kan ställas om för båda diciplinerna" antar jag att du menar en telemarksbindning där hälen kan spännas fast. Nej, vad jag vet finns ingen sådan på marknaden.

Om du omväxlande vill köra parallell och telemarkssväng är mitt förslag att du satsar på en riktigt stabil bindning som tex: Skyhöy och ett par höga telemarksskor som tex: Scrapa T1. Med denna utrustning får du ett nästan lika stabilt ekipage som med alpin bindning vid parallellsväng, det gäller bara att undvika framåtvikt! (Hälen är ju fortfarande lös...)

MVH/MM

PS! Ett annan mycket intressant bindning är Linken som har en liknande uppbyggnad som Skyhöy. DS.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.