Telis skidor

Jag undrar om någon har några förslag på telis skidor, bindningar och pjäxor? Jag är nybörjare, men om jag köper ny utrustning vill jag inte byta igen efter ett år.
Jag är 170 cm och väger 59 kg. Är det någon där ute som har något bra förslag på några skidor som rockar?


:)
Noel
 
Nytt eller begagnat?

Köp ett par begagnade plastpjäxor (Scarpa T2 om du hittar), borde kosta mellan 1000-2000 spänn. Nya ca 3500 om jag mins rätt.

Skidor:
Köp ett par carving-lagg, men inte för korta. Eftersom man som nybörjare ofta släpar bergsskidanär det lätt att korsa skidorna bakom framfoten om skidorna är för korta. Jag rekomenderar din egen kroppslängd.

Elan Stinger är mycket uppskattade och kostar 2700 nya. Sätt på ett par Rotefella Chili bindningar med 20 mm plattor och betala 3500:- Var noga med att valla belagen på Stingern, de har bytt belag i år men kräver fortfarande lite omvårdnad.

Köp enkla billiga stavar, något längre än för vanlig alpinskidåkning.

Lycka till
fullt ös, hälen lös
 
långa stavar?

låter inte som nåt jag skulle satsa på. jag kör m ca 10 cm kortare än mina alpina dito. du står ju trotsallt m böjda knän när gör stavisättning.

ang skidor. jag hade satsat på i princip vilken carvingmodell som helst från i fjol (=billigare). undvik de m bakända som är lika bred som brättet (=svårt att ta sig ur svängen- inte ngt som man vill hålla på med som nybörjare) och extrem skärning. längden ska definitivt inte vara kortare än din kroppslängd.

lycka till
 
Lite andra rekomendationer

Precis som förgående inlägg rekomenderar jag att man köper begagnat.
När det gäller pjäxor så är det inte någon större skillnad mellan dom 3 stora, Crispi(mellanbreda), Scrapa(smala) och Garamont(Breda) en rekomendation är att du köper dom mellanhöga varianterna som inte är så extrema vilket en nybörjare kan ha problem med. För mycket slalom helt enkelt.