Telis skidor

Jag undrar om någon har några förslag på telis skidor, bindningar och pjäxor? Jag är nybörjare, men om jag köper ny utrustning vill jag inte byta igen efter ett år.
Jag är 170 cm och väger 59 kg. Är det någon där ute som har något bra förslag på några skidor som rockar?


:)
Noel
 
Nytt eller begagnat?

Köp ett par begagnade plastpjäxor (Scarpa T2 om du hittar), borde kosta mellan 1000-2000 spänn. Nya ca 3500 om jag mins rätt.

Skidor:
Köp ett par carving-lagg, men inte för korta. Eftersom man som nybörjare ofta släpar bergsskidanär det lätt att korsa skidorna bakom framfoten om skidorna är för korta. Jag rekomenderar din egen kroppslängd.

Elan Stinger är mycket uppskattade och kostar 2700 nya. Sätt på ett par Rotefella Chili bindningar med 20 mm plattor och betala 3500:- Var noga med att valla belagen på Stingern, de har bytt belag i år men kräver fortfarande lite omvårdnad.

Köp enkla billiga stavar, något längre än för vanlig alpinskidåkning.

Lycka till
fullt ös, hälen lös
 
långa stavar?

låter inte som nåt jag skulle satsa på. jag kör m ca 10 cm kortare än mina alpina dito. du står ju trotsallt m böjda knän när gör stavisättning.

ang skidor. jag hade satsat på i princip vilken carvingmodell som helst från i fjol (=billigare). undvik de m bakända som är lika bred som brättet (=svårt att ta sig ur svängen- inte ngt som man vill hålla på med som nybörjare) och extrem skärning. längden ska definitivt inte vara kortare än din kroppslängd.

lycka till
 
Lite andra rekomendationer

Precis som förgående inlägg rekomenderar jag att man köper begagnat.
När det gäller pjäxor så är det inte någon större skillnad mellan dom 3 stora, Crispi(mellanbreda), Scrapa(smala) och Garamont(Breda) en rekomendation är att du köper dom mellanhöga varianterna som inte är så extrema vilket en nybörjare kan ha problem med. För mycket slalom helt enkelt.

När det gäller skidor tycker jag att du skall satsa på en skida som inte är för mycket carving i. Varför? om man inte kan göra skärande sväng så kommer man att få problem med för stor midja. Skidorna blir blir mycket fladdriga korsar sig gärna. Jag skulle nog rekomendera något klassikt telemark märke som typ TUA eller Åsnaes eller kanske en gammal mjuk slalomskida!! en rekomendation som jag ger är det klassika måttet 80-60-70 på skidan. Finns flera varianer på detta. Plattor kan vara bra att ha dock inte dom mest extrema varianterna kanske 30mm är lagom. Bindningar är enkelt Rottefella är ett bra var förslgsvis Chilli eller Riva 3 Vidare gäller nog det samma som på pjäxorna, begagnat är mycket mer privärt. Lycka till med knäböjarna i vinter!

MVH
Cristoffer Jonsson
 
30mm?

ska du inte carva har du inte nån nytta av plattor högre en ca 15mm. 30 mm plattor har jag svårt att se nyttan av överhuvudtaget.

jag håller med om att carving kan vara att ta sig vatten över huvudet- kan du få tag på tex ett par tua excalibur så är det en klockren, rolig och lättsvängd skida som jag tror du kommer gilla.
 
Prova innan köp!

Försök att åka till en fjällanläggning som kan erbjuda dig ett stort sortiment av telis produkter. Ta och prova så många modeller du kan. Jag tycker absolut inte att det är fel att du köper en carving skida. Det breda brättet gör bara att du kommer in i svängen lättare. Jag kan hålla med om att det inte skall vara så breda i baken. Det kan vara rätt så obehagligt att inte komma ur svängen.
Jag skulle satsa på en chili bindning och en vanlig rottefella platta på 12,5mm så kan du lägga på en telespacers sen som höjer ytterligare 8mm.
Köp en skön pjäxa som passar din fot. Höjden har inte så stor betydelse. Dagens skidor kräver nästan en hög pjäxa och som nybörjare så utvecklas du så enormt fort och det är ju lite trist att byta efter en säsong.
Jag rekomenderar helt klart lite kortare stavar.

Lycka till!

Telis rockar fett...
 
platthöjden mm

Men hallå där !
30 mm är ju extremt höga plattor och det vill ju ingen nybörjare ha. 12 mm räcker gott. Jag har åkt telis sex säsonger och skaffade förra vintern 20 mm plattor till mina feta offpistlagg och speciellt offpist är det nog ingen fördel med höga plattor.Jag tycker själv att 20 mm är fullt tillräckligt, men 12 mm går lika bra. Möjligen vid enbart pistcarving så är det väl vanligt med högre plattor.Är man dessutom norrman så har man också höga plattor....

Beträffande skidor så är K2 Piste Off bra nybörjarskidor, och de har måtten 85-65-75 dvs lite bredare än vad som benämns som klasssiskt. Dessa är väldigt vanliga och gfår lätt att få¨tag på billigt och begagnat.

Kör sen gärna med låga läderjäxor en säsong för att lära dig balansen rätt från grunden. Sen kan man möjligen överväga att skaffa nån halvhög pjäxa. Men det finns ju olika skolor.

Jag kör själv på Scarpa T2 och tycker de ger mig fullt ok stöd. Jag går mycket toppturer och därför tycker jag T2:an är bra för min del.

Beträffande längd på skidor kör jag själv på ett par som är 177 cm trots att jag är 183 cm lång och har inte haft några större problem med att de är för korta, fast i början var det ovant eftersom jag tidigare åkt på 195 cm K2 Piste off.

MVH Mats Frank, Umeå
 
Förlåt förlåt...

Jag skriver helt fel...30mm är alldeles för höga plattor. Som andra har påpekat. Högre än 15 bör man inte ha om man är nybörjare.

Hoppas ni inte slår ihäl mig för detta

MVH
Cristoffer
 
Uppknäppta plastpjäxor!

Du behöver inte köpa läder pjäxor för att lära dig åka telisar. Jag lärde mig att åka förra året. Provade lite själv först (har åkt rätt mycket alpint). Var sedan med på en kurs där vi fick lära oss att åka med uppknäppta pjäxor. Då kan man inte "fuska" utan måste stå rätt på skidorna. Jag rekomendera att du köper den plastpjäxa som sitter bra från början. Kör med uppknäppta pjäxor ett tag, sedan när du knäpper dem så märker du hur mycket bättre du har blivit! Spara kostnaden av ett par läderpjäxor och åk mera skidor för pengarna i stället!
 
håller med delvis...

Hel Mikael S mfl !

Jag själv hade redan ett par läderpjäxor som jag skaffat för långfärdsskridskoåkning så för min del blev det ingen extrautgift när jag började åka telis.

Det där med uppknäppta plastpjäxor är nog ingen dum idé, kan jag hålla med om. För det är ju plastpjäxor man vill ha efter ett tag när man lärt sig att få till balansen !

MVH Mats Frank, Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
manlan Kombination telis och Telemark 5
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
silanna Telis på Norra Sytertoppen? Telemark 3
stol Telis i DJUP lössnö ? Telemark 6
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
olaka Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.? Telemark 1
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
docenten Telis i Sydamerika Telemark 1
jaketoad Telis stavar... Telemark 11
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
stol Monte Cristo telis Telemark 1
rasmuso Telis på Pilot10 Telemark 6
jaketoad Trix på telis Telemark 7
mafr Telis i Kittelfjäll nu ! Telemark 2
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Herman Fogelberg telis träffar över kvarken Telemark 1
Herman Fogelberg Tankar kring telis Telemark 6
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Telemark 2
peejay Hyra Telemarks skidor i Gressoney Telemark 1
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
davidst Köpa Skidor Telemark 5
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
dreamingtree Nya skidor... Telemark 15
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
samme83 Extreme skidor? Telemark 3
fafner G3 säljer skidor Telemark 5
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
bash Finns det någon som testat dessa skidor Telemark 5
oskarlind Skidor i paket... Telemark 4
thureb Lossnande skidor med Voilebindingar. Telemark 2
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
JoW Snart vinter, men saknar skidor Telemark 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.