Färsking vill köpa telisar!?

dr_ohlsson (Henrik Ohlsson)

Gäst
Hilfe!! Är en färsking på detta med telemark, har tänkt att köpa mig ett par skidor. Är själv 1.77cm. och väger 74kg. Vilken längd samt typ av skida kan ni rek. till en rookie som mig? Ville ej ha en carvingskida utan en klassisk telemarksvariant. Behöver även vägledning i pjäxdjungeln. Tacksam för svar!
//Henrik
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Köp inte för dyra skidor

...innan du vet vad du vill ha. Läs lite tester, t.ex här, och kolla begagnatannonser. Pjäxor kan också vara idé att köpa beganat, passa på nu när alla hightech-fantaster byter upp sig från Scarpa T1 till Scarpa T1R. Hyr ett par gånger först om du är osäker.


Det finns tre märken som gör bra plastpjäxor: Scarpa, Crispi och Garmont. Garmont är bredare i lästen än de övriga.



Läs inläggen på denna sidan så blir du säkert lite klokare.
/Mysticman
 

Kefa (Henrik Ohlsson)

Gäst
Hur långa lagg?

Hur långa skidor skall man köpa? Gäller "regeln" 15cm längre än en själv även telemark?
 
min teori om skidlängd

Hejsan !
jag började på Rossignols turskidor längd 205 cm. Jag är 183 cm lång i strump(ullfrotte)lästen. Sedan bytte jag till K2 Piste Off 195 cm. Nu har jag skaffat 177 cm långa Rossignol Big Berthod.


Jag tycker 195 cm är lite för långt i trixig, brant och pucklig terräng och därför vill jag ha lite kortare. Mina nyinköpta 177cm-skidor har jag inte testat än men jag gissar att det kommer att bli en trevlig upplevelse. Det optimala allroundlängden är dock troligen cirka 185 cm.


Annars för pistcruising i hög fart är det nog bättre med lite längre skidor.Högfarts-stabiliteten kan kanske äventyras med korta skidor men det beror en hel del på styvheten.


För nybörjare rekommenderar jag relativt korta skidor. Min flickvän är nybörjare och skaffade just skidor som är 2 cm längre än henne själv. Skaffar man en allroundskida typ K2 Piste Off vilket jag rekommenderar nybörjare så bör den nog ligga på maximalt 10 cm längre än kroppslängd tycker jag.


Jag är av åsikten att man kan gott vänta ett tag med en carvingskida. Möjligen kan Elan Stinger komma ifråga.


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Carving

Du säger att man skall vänta med att skaffa carvingskidor. Jag skulle vilja att du utvecklar det mera. Vad är det för egenskap som gör att den skidmodellen inte är att rekommendera för noviser. Jag har hört folk säga precis tvärtom.
Jag har själv nyss köpt dylika av modell TUA. Tyvärr är det än så länge bara "betong" i backarna på Dundret,
men med guds försyn så kanske jag får prova laggen nästa helg. Återkommer då med rapport.


/Janne (Ännu novis).
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Telecarvers till folket! :)

Hejsan!


Med en dåres envishet fortsätter jag att framföra åsikten att ett par mjuka lättåkta skidor av carvingmodell kombinerat med plastpjäxor är det bästa även för en nybörjare! Den nya generationens skidor är helt enkelt mer lättåkta och enda anledning till att välja en skida med klassisk skärning är för att den även skall kunna fungera för turåkning.


Mitt förslag på utrustning för nybörjare är därför en mjuk och lättåkt "telecarver" typ Elan Stinger kombinerat med en plastpjäxa typ Scarpa T1.


Upp till debatt! Jag ser fram emot argumenten till varför man skall välja en skida med klassiska mått... (Skulle möjligtsvis bero på att man avser att köra med en låg skinnsko...)


När det gäller skoval se vidare under punkt 224. Och när det gäller skidlängd punkt. 209.


MVH/ :) MM
 
carving=en typ av sväng !

Hejsan !
Carving är ju en typ av sväng som man tillämpar i pist. Den typen av sväng är inte direkt det första man lär sig när man är nybörjare på telisar. Då har man nog fullt sjå med att ta sig ner. Telisar med skär är nog inte det lättaste att lära sig. Jag ska börja med det i vinter.Jag har åkt enbart telis i fem år och har ännu inte lärt mig en carvingsväng. Däremot så är carvingskidor väldigt lättsvängda, vilket nybörjare kan tänkas uppskatta.Jag misstänker dock att man får in den rätta teliskänslan bättre med en skida med klassisk skärning (85-65-75).
t ex Black Diamond White planet, K2 Piste Off, etc. Med 12mm upphöjningsplattor får man även dessa skidor att svänga ganska livligt.Detta säger jag av egen erfarenhet. Jag har ju inte ens testat carving-skidor.
Ni som testat kan ju kommentera. Annars har jag åkt med turskidor i november 1995 på Dundret och det var en fostrande upplevelse.MVH Mats
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Leve utvecklingen!

Egentligen måste man börja med att reda ut vad en "carvingskida" egentligen är. Populärt kallas i dag alla skidor som skiljer sig från tidigare standardmått 85-65-75 för carving eller timglasskidor. På den alpina sidan är numera i stort sett alla skidor att beteckna som carvingmodeller ur denna definition. Men detta innebär inte att alla carvingsskidor har samma mått och åkegenskaper. Snarare tvärtom. Aldrig tidigare har det varit så stor skillnad i mått och åkegenskaper på olika skidmodeller.


När de sk. carvingskidorna kom för några år sedan gjordes det gällande att de bara kunde användas för en typ av sväng och på välpistat underlag. Omöjliga att sladda på för en nybörjare och "ubåtar" i lössnön var ord som hördes. Det fanns och finns säkert skidor som fungerade på detta sätt. Men idag finns det "carvinskidor" som både är lättsladdade och flyter fint i lössnö! "Carvingskida" är således en felaktig benämning eftersom de flesta skidorna verkligen är allround! Jag väljer därför att istället skilja på typerna genom att kalla dem "modern" respektive "klassisk"!


Jag har träffat på många, nybörjare som experter, som verkligen har fått en nytändning i sin skidåkning med de moderna skidorna. Verkligt roligt är att se nybörjare som tidigare haft stora problem att åka i besvärliga fören, plötsligt bli en klass bättre med en modern skida. Visst är en rak skida enklare att sladda på jämfört med en kraftigt skuren skida. Men varför skall man lära sig sladda? Är det inte lika bra att från början försöka få till riktiga svängar? En bra någorlunda skärande sväng fungerar på alla underlag, medan en sladdsväng är högst begränsad. Är då en skida som förenklar för en nybörjare att göra skärande svängar dålig?


Hitentills har jag inte träffat någon som vill byta tillbaka till "klassiska" skidor efter att ha provat ett par "moderna" skidor. Leve utvecklingen!


MVH/ :) MM


PS! Kul debatt det här. DS.
 

Mysticman

Gäst
Korta Skidor

En stor fördel med carvingskidor är att man kan använda så korta skidor. Jag undrar varför så många åkare strävar efter så långa skidor som möjligt, det är ju mycket roligare med korta, i allfall i de flesta backar. Åker själv med Rossingol Toon 10.4 (104 62 96) 177 cm och K2 Piste stinx (98 70 88) 195 cm.


Dom korta skidorna är faktiskt roligast i flest backar eftersom behovet av att väja för barnfamiljer och hoppa på pucklar oftast är större än att surfa i bottenlöst puder.


PS. Jag väger 77kg och är 181 cm. T2 heter pjäxan och jag böjde min fina nya stav i söndags.
 
Skidköp, Carving eller inte.

Ja, råden är många, så även åsikterna. Jag har själv börjat min bana med Åsnes Sondre (Dubbelspann) + Lundhags Alaska (Vandrarkänga). Bambi på hal is kan man väl säga. Har sedan bytt ut kängorna mot låga skinnpjucks utan spännen. Lite stabilare blev det. Förra året bytte jag även skidor till ett par några år gammla TUA. Jag går mycket på tur så jag har velat ha en kombinationsutrustning. Jag kan säga att det blev ett stort lyft att byta skidor. Jag hoppas det blir samma lyft att nu gå över till Carving och riktiga skor. Jag har till i år även bytt ut skinnpjucken mot T1:eek:r.


Jag förstår inte riktigt de råd som säger att man skall köpa billigt och gammalt. Jag rekommenderar ingen att göra som jag. Köp ordentliga grejor på en gång och glöm att försöka kombinera piståkning och turåkning på samma utrustning. Möjligen kan man använda pistskidor på toppturer, men inte på långturer. Dubbelspannskidor har inget i backarna att göra, om man inte är riktigt duktig på att åka.


Snart på Dundret.......
 
Köptips

Hej
Jag kan rekommendera att telefonera till Northstar Trading i Malmberget om priser.
Jag köpte mina T1R för 2550kr.
TUA MXC 07 med teleplate och chillibinning för 3300kr.
De är billiga på allt annat också.
Du kan hitta deras webadress på företagregistret på denna sajt.
0970-251 83


/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davidst Köpa Skidor Telemark 5
havsbjornen köpa ut försskidor Telemark 1
hernell Köpa telispjäxor? Telemark 8
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
anlj Köpa telispjäxor i Kitzbühel? Telemark 3
sladdis Var köpa Karhu? Telemark 10
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
owahlund Köpa telispjäxor Telemark 4
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
Richard Eriksson köpa telemarksskidor?? Telemark 7
160270 Köpa utrustning i Skåne.... Telemark 1
johnwiklund Var köpa 7tm? Telemark 12
plimsoll Var köpa Atomic TM22 Telemark 3
heintz Köpa telisprylar i Sthlm? Telemark 2
Nemo Vart köpa Crispi? Telemark 7
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
svejni Köpa telisar i Alperna? Telemark 1
kajhaj köpa skidor Telemark 1
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
Köpa telemarks skidor i Umeå Telemark 4
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
Johan_olsson Nya telisar!? Telemark 0
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
ala Val av telisar -begagnat med alternativ Telemark 6
lmk30 Langd pa carvin-telisar Telemark 4
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
KarolinaS fisher ice 3003 som telisar ? Telemark 3
MimmiD Hyra telisar i Argentiere Telemark 7
Tobbe74 Beg telisar Telemark 5
kajhaj telisar för barn/ungdomar Telemark 0
jhn Längd på telisar Telemark 4
mafr K2:s nya telisar ? Telemark 2
PerHenrik Feta Telisar Telemark 2
val av telisar Telemark 2
TUA telisar? Telemark 3
mafr telisar kring Falun ? Telemark 3
Varför åka telisar? Telemark 1
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
alpina skidor som telisar :( ? Telemark 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.