köpa ut försskidor

hej
jag lärde mig telemark av en kompis för 2 år sedan : köpte fischer e 109 tour skidor och
fick monterat rottefellas super telemark bindning den har både kabel och nordicnorm bindning
till detta köpte jag läder pjäxsor märke garmont (den bruna med plast spännena på bilden)

jag har även en mer flexibel sko (märke scarpa)
jag var i hundfällsområdet i veckan och provade olika kombintioner och fann att det går att åka med mina vekare pjäksor också.
hyrde ett par rosigol dirty bird på en skid uthyrning på området.
och provade att växla mellan pjäcksorna på dessa också, fann att scarpa bjäxsorna var för veka för dessa skidor.
Jag tyckte att det var jobbigare att åka utför med de hyrda skidorna än mina turisar fas jag hade de tunga skorna på mig är jag använde utförsskidorna.
föret var iförsigrätt dåligt varm snö och moddiga vallar med renskarapade, isiga partier.

jag åkte pistat mest då off pistpartierna var hårdblåsta och inte så roliga

kanske jag åker lite fegt också gillar inte när det går fort nerför..

på skiduthyrningen sa de att man kunde köpa dirtybird skidorna för 3100:-
de är inköpta 2006 och har hyrtsut 50 ggr.
det sitter rottella kabelbindninga på dem med vipp spänne i hälen.( målat z i bindingen)
är detta ett överpris? skidorna är fina under men har kosmetiska skador på ovansidan.
är denna skidmodell ett bra val?
,jag vill att de ska fungera i pist och offpist, och som randome skida.

jag är 187 lång och väger ca85 klio

dock tror jag inte på dem som turskidor dock de är tunga och har för litet spann svårt att valla
fästvalla på.

någon mer erfaren som har några råd att ge om detta

ett alternativ jag tänkt på är att hitta laggar utan bindningar och fästa samma bindningstyp som jag har på 109orna på dessa.

angående 109:eek:rna så tar man sig faktiskt ner för svarta backar och så med dem , men det tar tid, pga längden vill bergskidan gärna korsa över dalskidan i bak så det gäller att koncentrera sig
skidorna hugger gärna fast i i snön i bland i synnerhet om farten är låg, kanske därför de gör det
måste åka fortare?
mina109or har dimensionerna 78/60/70 / 198 cm långa

tacksam för svar/ staffan
 

Bilagor

  • DSC08044.jpg
    DSC08044.jpg
    55.9 KB · Visningar: 328
  • DSC08436.jpg
    DSC08436.jpg
    45.4 KB · Visningar: 320
  • DSC07871.jpg
    DSC07871.jpg
    34.4 KB · Visningar: 324
fischer big stix?

skulle ett par Big Stix kunna fungera för ett flertal förhållanden ,har någon erfarenheter av dessa?
läste recentioner , de verkar få höga betyg....
Fungerar de på platten, hur är spannet på dem?

fick vitring på ett par oborrade nya för2250kr inkl moms// ( inkl.bindningar ,slalom). Får lägga emellan för att få telisbindningar.
deras dimisoner är 180 cm långa 120/88/ 107 mm breda

rimligt pris?
bilderna föreställer big stix 75
 

Bilagor

  • ficher big stix.jpg
    ficher big stix.jpg
    8.8 KB · Visningar: 305

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.