Val av telisar -begagnat med alternativ

Då mina gamla Stinger sannolikt är pajade för evigt igår är jag i halvakut behov av ett par nya billiga telisar. Var egentligen nöjd med mina Stinger men nu när de är slut är det kanske inte fel att utvecklas lite.

Min krav är följande:

Skidan får kosta max 1000:-. Bindning har jag men det är ett plus om det sitter en monterad och klar. Helst chilibindning efter som jag har reservdelar till denna bindning.

Skidan ska helst finnas tillgänglig i Östersund men även umeå kan fungera. Till nöds bussgods.

Skidan ska användas till åkning i pist och till snowkiteing dvs åkning på skö eller fjäll i relativt hög fart (inga speciella krav tror jag, Stinger gick bra).

Jag är 185 cm lång och väger ca 85 kilo. Är väl medelgodåkare skulle jag tro.

Har hittat följande alternativ och tar gärna emot tips, rekommendationer och varningar! Vilka ska jag satsa på?

Extreme freeheel, 188 cm, Chilibindning, 800:-

Telemarkskida TUA Blade MX, 187 cm, Chilibindning, 860:-

ELAN Snow peak TCT Telemark, 183 cm, RIVA 3, 660:-

Salomon Crossmax 7x, 190 cm, 950:- (AC)

Elan Stinger, 180 cm, Chillibindning, 500:- (AC)



Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Andreas
 
Jag förstår att detta inte är världens hetaste frågeställning att diskutera så pass gamla och billiga skidor men någon borde väl ändå kunna skrapa fram något gamalt minne från tiden då dessa skidor användes!?

Hur skiljer sig användningsområdena mellan tex TUA och Elan Snow Peak? TUA tycks vara en ren pistskida för hårda pister men Elanen hittar jag inget om.

Extremesskidorna är sålda så de kan ni räkna bort!

/Andreas
 
stingerrrr

jag gillade också mina gamla stinger men med en kroppsvikt som tycks ha lagt sig stadigt på strax över 90 så funkade de inte längre tyckte jag. såg att du inte käkat godis på länge.. det var ju inspirerande! det gör inte jag heller från och med nu! så ska jag köpa ett par snorbilliga stinger inför nästa vinter. man kan ju få dem billigt uppenbarligen (om de är i schysst skick vill säga..) chili-helvetet som troligen följer med ska jag dock bränna i kakelugnen.
 
Re: stingerrrr

bergh; sa:
jag gillade också mina gamla stinger men med en kroppsvikt som tycks ha lagt sig stadigt på strax över 90 så funkade de inte längre tyckte jag. såg att du inte käkat godis på länge.. det var ju inspirerande! det gör inte jag heller från och med nu! så ska jag köpa ett par snorbilliga stinger inför nästa vinter. man kan ju få dem billigt uppenbarligen (om de är i schysst skick vill säga..) chili-helvetet som troligen följer med ska jag dock bränna i kakelugnen.

Kul om du blir inspirerad till godisfrihet. Första två månaderna är kärvast. Många tycks hata Chilibindningarna men för mig har de funkat bra. Aldrig ens tänjt ut en kabel. Jag åker kanske inte nog aggresivt. Jag köpte mina Stinger jag har nu för en femhundring för typ två år sedan så de går att hitta billigt. Det sämsta med stinger är väl belagen efter en till två åkdagar är det dags för omvallning eftersom belaget redan blivit grått!

/A
 
Lite om Stinger och Chili

Jag har själv just plöjt marknaden efter tusenkronorsskidor och hittade till slut ett par Elan X2000 med Chilibindning som jag fick för just 1000 kr.

Stingern hade jag ratat pga den kraftiga kritiken mot belaget. Många skriver att det är väldigt svårt att få något glid i belaget på Stinger även om man vallar ofta.

Tyvärr hade jag inte läst på tillräckligt mycket om Chili och trodde nog att en bindning som såld så mycket var ganska bra. Efter att jag köpte skidorna har jag förstått att Chilin har många brister. Nedan kommer en summering av det jag läst och upptäckt själv:

Det helt uppenbara är att min Crispi CXA pjäxa i storlek 46 inte får plats på bredden i bindningen. Både tåjärnet och krokarna till vajrarna skrapade vid första försöket ordentligt i pjäxan. När jag provade med sambons T1:eek:r i storlek 38 så var det inga problem och hur mycket luft som helst emellan bindning och pjäxa, så har man mindre fötter är det antagligen inga problem.
För att lösa mitt problem har jag nu filat bort en hel del material i bakkanten på tåjärnet för att få det att gå fritt från pjäxan.

Vidare så verkar konstruktionen med krokarna på Chilin känslig för smällar. Vurpar man ordentligt eller får en smäll på bindningen så är det lätt att krokarna blir skeva och fastnar, vilket leder till att man får rörelsen i infästningen av vajern i kroken och vajern går av. Jag gissar att håller man koll på bindningen och riktar upp krokarna och filar bort grader så kan man nog bespara sig många trasiga vajrar. Lite fett på krokarna kanske inte heller skadar?
Det finns ett ombyggnadskit till Chilin för att konvertera till stag (som på Cobran) i stället för vajrar, men det är ju tveksam att lägga de pengarna på en skida som kostat runt tusenlappen.

Tåjärnet på Chilin har två upphöjda längsgående rillor. Många har skrivit att detta har ätit sönder sulorna på pjäxorna framme i tårna. Tittar man på den nyare Z-Comp bindningen så har man ändrat tåjärnet till att vara en hel yta under tån på pjäxan.
För att försöka undvika detta har jag spacklat upp tåjärnet till en jämn nivå med hjälp av "kemisk metall". Jag har inte hunnit testa om det håller får någon längre tids åkning ännu. Om det inte håller är reservplanen att försöka knacka ner de längsgående rillorna och skruva dit en aluminiumplåt under tådelen på pjäxan.

Z-Comp har ytterligare en skillnad mot Chilin nämligen att där bygeln över tåjärnet möter själva tåjärnet är bygeln uppbockad lite grann för att inte få ett hörn som skär ner i läppen på pjäxan då man böjer foten. Det är enkelt fixat ett med en kraftig tång bocka upp hörnet lite på Chilibindningen.


Det var mina 25-öre om Chili. Hoppas nån har glädje av tipsen eller har ännu bättre tips att dela med sig av.

/RedTop
 
Inte åkt på efterfrågade skidor

Jag har inte åkt på någon av dessa skidor, dock förbehåller jag mig rätten att tipsa om K2 Off-Pist och K2 Pist-Stinx, de kan nog gå att få i den prisklassen och funkar bra off-pist, uppför på skidbestigning och i pist.
 
se upp för knäckta skidor

Extrem Freeheel är en gammal modell från tiden då Extremskidor knäcktes väldigt lätt. Varning utfärdas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
val av telisar Telemark 2
yoozoo Val av skida och pjäxa Telemark 2
mThureson Telemars val - snål o fattig - Telemark 0
Mårten Motvind Val av telebindningar Telemark 14
Johan_olsson Val av stighudar? Telemark 16
anlj Bra åkning i Val Thorens? Telemark 1
pzac Hyra telemarkskidor i Val D Isere? Telemark 2
sjom Telemark i Val Thorens Telemark 1
Bra val av "tjejbyxa"? Telemark 0
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
Johan_olsson Nya telisar!? Telemark 0
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
lmk30 Langd pa carvin-telisar Telemark 4
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
KarolinaS fisher ice 3003 som telisar ? Telemark 3
MimmiD Hyra telisar i Argentiere Telemark 7
Tobbe74 Beg telisar Telemark 5
kajhaj telisar för barn/ungdomar Telemark 0
jhn Längd på telisar Telemark 4
svejni Köpa telisar i Alperna? Telemark 1
mafr K2:s nya telisar ? Telemark 2
PerHenrik Feta Telisar Telemark 2
TUA telisar? Telemark 3
mafr telisar kring Falun ? Telemark 3
Varför åka telisar? Telemark 1
Färsking vill köpa telisar!? Telemark 11
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
alpina skidor som telisar :( ? Telemark 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.