Langd pa carvin-telisar

Hej,
funderar pa att byta ut mina gamla K2 piste stinx mot ett par carvingskidor. Med tanke pa att vanliga alpina carvingskidor ska vara mkt kortare undrar jag darfor hur langa skidor jag bor kopa. Ar 155cm sjalv och aker nu pa lagg som ar 170 cm (standard, inga timglas). Vore tacksam for rad!
 
Vilka skidor?

Det beror på hur carvade skidorna är och vart du ska åka. Mindre skurna skidor brukar vara lite längre än åkaren, annars brukar man ha ungefär samma längd som åkaren. Din vikt har också betydelse. Vilka skidor är det du funderar på?
 
Samma längd...

Mitt råd är detsamma - det brukar vara din kroppslängd eller kortare (ner till 10 cm kortare om det är extremt carvinginriktade).

//Calle
 
Hej!
Tack for tipsen. Har inte kollat in nagra specifika skidor, beror lite pa hur budgeten kommer att se ut. Vager 46kg och ar som sagt ratt kort sa jag antar att jag inte bor skaffa alltfor styva lagg. Om ni har nagra rekommendationer med detta som underlag vore jag glad! Har akt ett antal sasonger men aker valdigt lite off pist (tyvarr, far forsoka bli andring).
 
lmk30; sa:
Vager 46kg och ar som sagt ratt kort sa jag antar att jag inte bor skaffa alltfor styva lagg. Har akt ett antal sasonger men aker valdigt lite off pist (tyvarr, far forsoka bli andring).

Om du har för avsikt att börja åka mer offpist så skulle jag rekommendera ett par skidor med normal skärning, alltså inte för mycket carving och lika långa som dig eller något längre.

Med den längden och "lagom mycket" carvingskärning får du en bra allroundskida, pist som offpist.

Den sortens skidor finns det massor av och i alla prisklasser.

Telisskidor är i regel inte lika hårda som slalom så då blir inte heller din vikt något problem.

//Patrik
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.