Feta Telisar

Nån som provat K2 world piste eller nån annan telis skida över 70mm i midjemått typ BD Arc Angel och kan utala sig hur de är om man jämför med smalare skidor som Elan Stinger (63mm) då jag tycker dessa flyter lite dåligt i lössnö då jag är en kille av tyngre slag (85kg, 190cm) och gillar surfkänslan på mina Alpina K2 AK Launcher.
Väldigt ivrig att skaffa skidor inför sässongen.

Tacksam för svar/ Henke
 
BD Arc angel

Tjenare !

Har åkt på BD Arc Angel och den har just den surf-känsla du beskriver. Skidan är rolig i lös och moddig snö, så för endast den typen av åkning kan jag rekomendera den !
/Herman
 
Halvfeta telisar

Midjemåttet har förstås betydelse för hur en skida funkar i olika snöförhållanden, men jag tror att relationen brätte, midja, bakända och böjkurvan/mjukheten betyder mer.

Jag har åkt på några av nästa års telisskidor, bl a Arc Angel. Det är en hyfsad telisskida, framför allt i lössnö. Tua Sumo, som är några mm bredare, funkar, i alla fall för mig, bättre både i pist och off-pist. Min favoritskida just nu är Stöckli Spirit 4, en alpinskida som är lite smalare (68 mm midja) och funkar som en dröm i alla fören jag provat. Den kostar skjortan, men står högst på min önskelista.

Om du är ute efter en skida som flyter riktigt högt i snön är det kanske en riktig fatski du ska ha. Men då förlorar du ju snökänslan. Jag åker lössnö för att jag vill ner under ytan och känna gunget, snön och sprutet.
Ulf
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.