Då mina gamla Stinger sannolikt är pajade för evigt igår är jag i halvakut behov av ett par nya billiga telisar. Var egentligen nöjd med mina Stinger men nu när de är slut är det kanske inte fel att utvecklas lite.
Min krav är följande:
Skidan får kosta max 1000:-. Bindning har jag men det är ett plus om det sitter en monterad och klar. Helst chilibindning efter som jag har reservdelar till denna bindning.
Skidan ska helst finnas tillgänglig i Östersund men även umeå kan fungera. Till nöds bussgods.
Skidan ska användas till åkning i pist och till snowkiteing dvs åkning på skö eller fjäll i relativt hög fart (inga speciella krav tror jag, Stinger gick bra).
Jag är 185 cm lång och väger ca 85 kilo. Är väl medelgodåkare skulle jag tro.
Har hittat följande alternativ och tar gärna emot tips, rekommendationer och varningar! Vilka ska jag satsa på?
Extreme freeheel, 188 cm, Chilibindning, 800:-
Telemarkskida TUA Blade MX, 187 cm, Chilibindning, 860:-
ELAN Snow peak TCT Telemark, 183 cm, RIVA 3, 660:-
Salomon Crossmax 7x, 190 cm, 950:- (AC)
Elan Stinger, 180 cm, Chillibindning, 500:- (AC)
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Andreas
Min krav är följande:
Skidan får kosta max 1000:-. Bindning har jag men det är ett plus om det sitter en monterad och klar. Helst chilibindning efter som jag har reservdelar till denna bindning.
Skidan ska helst finnas tillgänglig i Östersund men även umeå kan fungera. Till nöds bussgods.
Skidan ska användas till åkning i pist och till snowkiteing dvs åkning på skö eller fjäll i relativt hög fart (inga speciella krav tror jag, Stinger gick bra).
Jag är 185 cm lång och väger ca 85 kilo. Är väl medelgodåkare skulle jag tro.
Har hittat följande alternativ och tar gärna emot tips, rekommendationer och varningar! Vilka ska jag satsa på?
Extreme freeheel, 188 cm, Chilibindning, 800:-
Telemarkskida TUA Blade MX, 187 cm, Chilibindning, 860:-
ELAN Snow peak TCT Telemark, 183 cm, RIVA 3, 660:-
Salomon Crossmax 7x, 190 cm, 950:- (AC)
Elan Stinger, 180 cm, Chillibindning, 500:- (AC)
Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Andreas