Turskidor på platten/skogen med stugor?

Hej!

Jag undrar om nån kan rekommendera någon bra plats för turskidåkning utan mycket upp och ner, där det finns stugor på vägen? Jag har funderat på Muddus samt även platser i Finland, tex Hetta-Pallas - kanske någon har erfarenheter av dessa vintertid?

Tacksam för svar!
 
Jämtlandstriangeln

om du med dit snedstreck menar eller (dvs skigen/platten betyder skogen ELLER platten och inte skogen OCH platten) och om man får tolka om stuga till inomhusboende så är väl Syltriangeln (eller kallas den Jämtlandstriangeln) hyfsat okuperad och rejäla stugor i varje hörn dvs fjällstation. Storulvån-Blåhammaren-Sylarna blir det moturs. Sök på stfs hemsida för mer info.
Kan lätt förlängas till fyrkant eller flera övernattningar.

/Patrik, några år sedan jag var där
 
Det var just det där med stugor som gjorde att jag inte svarade. Knappt erfarenhet av stugturer. Du har ju Skuleskogen. Där är fint om det finns gott om snö. Ganska stenigt så stighudar skyddar skidorna.
 
Att bli anklagad för att vara lat eller feg ökar ju knappast lusten att hjälpa. Du har inte tänkt på att frågan kan vara felställd och det kan vara anledningen till brist på svar?
Vad är på platten? Området kring Vålådalen? Jag tror det var ca 300 m höjdskillnad mellan Vålådalen och Vålåstugorna. Det blir kanske mindre per dag om man går via Lunndörren eller Stensdalen?
 
Senast ändrad:
Jonas,
Haha, jag trodde det var självklart att min 'anklagelse' var gjord med glimten i ögat.
Med på platten menar jag minimalt med med backar, men jag har ingen kvantifiering av vad det betyder. Vi har funderat på området kring vålådalen också.

Specifika frågor om Muddus:
Är stugorna där öppna? Nånstans läste jag att man kan behöva nyckel?
Är det lätt att se var lederna går på vintern? Vi vill ogärna irra runt i storskogen när mörkret och kylan faller på....

Tackar för förslag!
 
Kolla med Peter Tjärnlund (http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=51915) här på Utsidan om han har koll på Muddus vet att han brukar vara där emellanåt och skall på vintertur i februari (men sova i hängmatta). Själv har jag bara gått med barnen till första stugan förrförra sommaren. Vackert område.

Vad gäller stugorna i Muddus har länsstyrelsen denna info:
Muddus nationalpark
I Muddus nationalpark finns övernattningsstugor och turistkåtor i anslutning till lederna. Stugorna är olåsta året runt och går inte att boka i förväg. De är alla utrustade för självhushåll och har ved för uppvärmning och gasolkök för matlagning.

Om du funderar på att skida mellan 2012-02-13 - 2012-02-19 kan det vara bra att ha koll på att ex dessa http://www.igloo-lapland.com/lang/sv-se/vinter/skidturer-i-muddus/ gör en tur då och verkar tro att de kan lägga beslag på stugorna som inte går att boka i förväg (nyfiken på vad de gör om gruppen kommer fram och stugan är full redan).

Delar av Högakustenleden borde vara farbar med turskidor men lite dålig koll på hur de har stugorna öppna på vintern. Men kikar man i denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=17199 verkar Skuleskogen kunna ge en härlig upplevelse några dagar.

Kan ni tänka er lite fram och tillbaka istället för rundtur finns det fina ställen runt Abisko längst med Kungsleden som inte alls är så backiga och man kan åka i fjällbjörkskog men det är inte samma sak som inne i storskogen så klart.
 
Området vid Vålådalen, spec mot lunndörren, vålåstugorna eller stensdalen är snällt, tillgängligt och fint. Anaris torde vara betydligt fler höjdmeter till men ligger ju å andra sidan ståtligt.
 
Mellan Hetta,Pallas,Levi och även till Muonio går det leder med stugor.. kör du över till svenska sidan där har du en stugby som heter Rajamaa.. väldigt fina möjligheter för turåkning om du inte vill ut på extrema turer...

Har stuga ovanför muonio så det är bara och höra av dig om du vill ha tips..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
flierman Olika hårda spann på turskidor? Turskidåkning 6
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
Spinspider Ostadigt nedför på turskidor!? Turskidåkning 25
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
resomaja Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man Turskidåkning 6
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
CL Viktspann på turskidor Turskidåkning 12
johan5588 spann på turskidor ? Turskidåkning 13
Silverfox Glid på turskidor! Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
Henke L Fundering angående plattor på turskidor Turskidåkning 3
lusth Turskidor på nätet? Turskidåkning 2
skanberg Bredd på turskidor Turskidåkning 4
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.