Skuleskogen

Turtips: Skuleskogen

Hej!

Jag funderar på att göra en 2-3 dagars vintertur i Skuleskogens nationalpark. Har surfat runt på utsidan utan att hitta något om Skuleskogen vad gäller vinterturer. Jag vill nu ha så mycket tips och information som möjligt!
 
va kul!
Bor granne med skuleskogen.
Har aldrig varit där uppe på berget på vintern, men måste erkänna att jag har haft funderingar på det.

I någon friluftstidning var det ett reportage om skidåkning på skuleskogen. Men det var någon år sedan.
Men de hade startat från E4:an och sedan åkt till skrattabbortjärn, tror att de sov i stugan där.

Go tur!
 
Du får gärna skriva en rapport om det blev nån tur där. Som nybliven Ångermanlänning har jag också lust att ta mig en tur i nationalparken på skidor senare i vinter.

/Martin
 
Kul! Det kan rekommenderas. Jag gjorde en kortare dagstur där för några år sedan. Följde endast (sommar-)stigar och hann tyvärr inte långt innan det blev mörkt, men Skule är trevligt på vintern.

/Håkan
 
Rätt fint..

Har gjort 4 turer i skule nat,n,p i vinter.
Börja med att köpa lilla kartboken ca:50 spänn.
Där alla leder och framförallt stugor är inritade,
allt i toppo 1:100 000 . Den täcker hela höga kusten och är kanon även på sommarens paddling och vandringar.

Jag gick i nysnön från Prästmon > Nora > Skuleberget
i November när abstinensen från kajakandet blev för stort. Kanon promenad .
Sedan dess har jag gjort 3 längre skidturer efter kusten bla nationalparkens kust.
Lederna i Skule är lite trånga och bråkiga på sina ställen för skidor .Välj isen på dom kustnära ledsträckningarna.Den övriga Höga kusten leden är bättre.
Mina turer har varit otroligt vackra utan mäniskorna som ibland trängs på sommarens leder.Som bonus så ser man bara viltspår och rätt mycket djur och den dramatiska naturen är inte mindre dramatisk på vintern.
Hela höga kusten har fria kanon stugor utan sälskap så här års (om man vill andvända dom till frusna tår.)

Lycka till. Man kan inte sitta still!
 
Både vägen från norr och den från söder skottas endast i undantagsfall under vintern och därför är det bäst att gå från E4 mot Skrattabborrtjärn. Då lederna är dåligt markerade för vinterbruk så bör du ta med pannlampa om det blir mörkt. Stugan vid Skrattabborrtjärn är förresten mycket bra. Där finns det ved, yxa kastruller etc och 8-10 pers kan övernatta där utan problem. Stugan vid tärnättvattnet som jag också nyttjat om vintern är inte lika luxuös men ligger finare till med utsikt över slåttdalsskrevan. Där bör det också finnas ved till kaminen. När det gäller terrängen så är den inte idealisk för turåkning men det går om man är lite erfaren och full av fan. När det gäller djurliv så har du stor chans att stöta på älg och spår av lo och räv annars så regerar korparna över Skule om vintern.
 
Här kommer lite tips efter helgens 3-dagarstur i skuleskogen.
Från en av de skogsvägar som är avstängda med vägbom (de 10-15 m framför vägbommen är plogade så det går utmärkt att ställa bilen här. Det är bara att svänga av från E4:an. Vägen ligger på höger sida när E4:an börjar gå neråt igen mot Ö-vik, det finns inga generella kännetecken utan håll utkik...)går det skoterspår till alla tre stugorna som gör det hela mycket lättåkt. Resten av parken var i helgen i princip orörd, det hade inte varit någon i Slåtterdalsskrevan på 1½ månad enligt gästboken där och förutom skoterspåren var det inga skidspår i sikte. Alla tre stugorna såg ut att vara i bra form, även om Skrattaborrtjärn (där jag sov två nätter) verkar vara bäst. Det enda problemet var skaren som brast hela tiden och tärde hårt på pjäxorna...

Så om du har tid, ta dig en helg i skuleskogen nu innan alla tyskar hittar dit :)

/Martin
 
Tack för rapporten, Martin! Jag har själv funderat på att tillbringa ett par dagar i Skuleskogen i vinter, så det var intressant läsning!
En fråga bara: Hur var det med vatten vid Skrattaborrtjärn? Fanns det någon öppen bäck? Och, isf, var?
 
Låter härligt! Jag flyttar till Ångermanland (Örnsköldsvik) om en månad så vi kanske ses i Skuleskogen framöver.

// Daniel
 
danha; sa:
Låter härligt! Jag flyttar till Ångermanland (Örnsköldsvik) om en månad så vi kanske ses i Skuleskogen framöver.

// Daniel
Avundsjuk blir man!

Bodde i Övik på den gamla goda tiden (dvs 1995-2000). Du har alltså lyckats skaffa jobb där? Grattis!

/Håkan
 
npeter; sa:
Tack för rapporten, Martin! Jag har själv funderat på att tillbringa ett par dagar i Skuleskogen i vinter, så det var intressant läsning!
En fråga bara: Hur var det med vatten vid Skrattaborrtjärn? Fanns det någon öppen bäck? Och, isf, var?

Vattenfrågan löstes genom att smälta snö, det fanns det gott om på plats även om den viss bismak av skog följde med. Inne i stugan finns det mängder med kastruller så det behöver inte bli nån brist på kärl att smälta snö i.

/Martin
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.