När behöver jag stålkant på turskidor mm?

Hej!
Har allvarligt fudnerat på att överge vita blixtgen inför påsken fjälltur och komma in i 2000talet plastvärld. Många alternativ finns det och några frågor infinner sig snabbt - stålkant eller inte? Vallafritt eller inte? Vilken bindning och vilka skidskor är lagom varma?

Stålkant - behöver man det vid fler tillfällen än utför "i slalombacke-fart" samt vid brant uppför på skrå?
I så fall är nog stålkant inte något måste för mig då jag inte avser göra telissväng med stora ryggan på och försöker välja väg som inte bär väldigt brant uppför.

Vallafritt eller inte? Har läst gamla trådar och sett att Fischer fiskfjällsbelag får bra omdömen. Funkar fiskfjäll bra nog för att unvika bakhalt även för 90 kg Patrik + 20 kg ryggsäck?

Vilka bindningar tål belastning från åkare som ovan och vilka skor är varma nog? Räcker ankelhöga turskor och yllesockor med damasker på om det är -15 eller -20?

Har sett att en av de stora sportkedjorna säljer ett paket med ett par Fischer turskidor utan stålkant och med fiskfjäll, SNS-bindning och ankelhöga skor med grov sula för 1500 och funderar på om det är ett bra köp.

Primära turerna är stugtur under våren - blir det långa vinterturer och sova i busken så plockar jag nog fram vita blixten igen - trots ovänskapen ifjor men den skyller jag på vädret - först tö som snabbt gjorde om mina nytjärade skidor till platåskor och sedan frös det och blev is som slet bort tjäran och slutligen bra väder (minus 5) men då var tjäran borta och det blev is på träbelagen och inget glid ens utför så jag tar nog med extra tjärna nästa gång.

/Patrik
 
Har just köpt Vita Blixten och planerar en tälttur. Det där du skriver om att ta med extra tjära, hur skulle du då värma in den? Med bränsleköket?
Finns det något annat man kan göra om tjäran gått åt, tex nån slags glid-tejp?
 
Mina råd

Stålkant är bra vid turåkning på kalfjäll, hårdblåst, skare, isfläckar etc.

Vallningsfritt, skidor med mekaniskt fäste, tycker jag är att föredra om du inte tävlar i att åka fort över fjället. Dock är de inte vallningsfria. Skall glidvallas på glidzonerna och lite silikonspray på fiskfjällen är inte ur vägen.

Jag åker tur på gamla Riva 1 bindningar, finns som Rottefella Nato, och Scarpa T4, stabil stark och varm kombination.
 
fiskfjäll

allmänhet är vallningsfria skidor rätt mjuka i spannet så med 90Kg+ryggsäck kommer du med stor sannolikhet trycka dom i botten vilket ger superfäste. Värre med glidet, men som sagt det är inte ett race på fjället, så för egen del köper jag gärna lite taskigt glid till förmån för att slippa vallning samt att alltid ha ett bra fäste.

Ps Valla och och åka fort gör jag i motionsspåret med helt andra grejor. ds
 
tjära du...

hansthomas; sa:
Har just köpt Vita Blixten och planerar en tälttur. Det där du skriver om att ta med extra tjära, hur skulle du då värma in den? Med bränsleköket?
Finns det något annat man kan göra om tjäran gått åt, tex nån slags glid-tejp?

Tjäran kan du bränna in med köket (skulle nog rekommendera spritkök då besin eller gas lätt kan bli för varmt - kör du dessa bränslen så pass upp så du inte bränner skidan) eller över öppen eld. Hemma på gården brukar en rejäl marschal få duga vid tjärning.

/Patrik
 
Re: Mina råd

klippen; sa:
Stålkant är bra vid turåkning på kalfjäll, hårdblåst, skare, isfläckar etc.

Vallningsfritt, skidor med mekaniskt fäste, tycker jag är att föredra om du inte tävlar i att åka fort över fjället. Dock är de inte vallningsfria. Skall glidvallas på glidzonerna och lite silikonspray på fiskfjällen är inte ur vägen.

Jag åker tur på gamla Riva 1 bindningar, finns som Rottefella Nato, och Scarpa T4, stabil stark och varm kombination.

Har fortsatt mina undersökningar och frågar mig nu om Fischers fiskfjäll är värda 500-1000 kr extra och om stålkant är värt 500-1000 kr extra och om man kombinerar de båda så blir det kanske bara 1500 extra.

Har hittat billiga turskidor utan fiskfjäll eller ståkant för dryga tusenlappen. Fiskfjäll adderar 500-1000 kr bereoden på märke och Fischers i övre prislappen. Stålkant vs utan är också ungefär samma prisskillnad och Fischer E90 crown med bådadera går lös på cirkus 2500 inkl Rottfella-bindning.

Är det värt 2500 för Fischer E90?

Då passar iofs mina drygt halvhöga pist-telis-/skridsko-pjäxor som är läder och med två "alpin-spännen" men känns kanske lite tunga men hyggligt varma.

Någon som kan tipsa om biligare skidor med stålkant och fiskfjäll, gärna Fischer? Nya eller beg i hyfsat skick spelar mindre roll.

/Patrik, rådvill
 
Alpina

Alpina har skidor med fiskfjäll och stålkant för ca. 1300 - 1500 SEK.

Åkare jag träffat med dessa på fötterna har varit nöjda.

Jag har också sett smalare norska turskidor med stålkant till attraktivt pris på Stadium, runt 1300 SEK.
 
Bästa kompromissen?

För ditt ändamål är E99 med fiskfjäll och stålkant en bra lösning. Skall du åka lite upp och ned också är en lite kortare och bredare skida med eller utan fiskfjäll en annan och förmodligen bättre lösning men sådana skidor är inte ett alternativ i maskingjorda spår.

Om du prioiterar priset just nu och redan har telemarkskidor kanske skidor utan stålkant också blir bra. Det är mycket en fråga om hur många par man vill ha att välja bland.

Fisher E99 med stålkant håller en livstid för de flesta. Utan stålkant håller en sådan skida inte lika länge men kan nog funka i 10 år utan vidare.

Att spannet är anpassat för dig och din packning är önskvärt men det kan innebära rätt långa skidor vilket är OK på platten men inte nedför och brant uppför när det är trångt.

Väg in alla faktorer innan du slår till. Tråkiga skidor som du inte gillar kommer du inte att använda så de blir dyra per kilometer även om inköpspriset blir lågt.

Fisher E99 med stålkant och fiskfjäll eller motsvarande kan finnas begagnade eller varför inte låna av en kamrat? Kan gå att hyra också i varje fall på fjällstationer. Se hyrartikeln i senaste numret av Turist.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-03-08 kl 09:03]
 
valla..!

Hola!
Jag förespråkar vallbara skidor. Du behöver inte lägga ner särskilt många minuter per dag på vallningen. Dessutom slipper du få "platåskidor" vid ogynssamma fören. Har hört många turkompisar svära när de varit tvugna att gå fram på skidorna då det töat medans jag glidit på precis som vanligt med lite klister under laggen.
So long..!
 
Re: valla..!

krijac; sa:
Hola!
Jag förespråkar vallbara skidor. Du behöver inte lägga ner särskilt många minuter per dag på vallningen. Dessutom slipper du få "platåskidor" vid ogynssamma fören. Har hört många turkompisar svära när de varit tvugna att gå fram på skidorna då det töat medans jag glidit på precis som vanligt med lite klister under laggen.
So long..!

Jag har åkt med både vallade skidor och skidor med mekaniskt fäste till fjälls. Underfrysning har jag råkat utför vid fallande våt nysnö med kallare snö under.

Dock med silikon på skidor med mekaniskt fäste så slipper man detta och dt gör man i och för sig också med korrekt vallade skidor men där är marginalen hårfin i noll-före.
 
En av de viktigaste egenskaperna på skidorna är att deras yta mot snön är avpassad för snökvalitén och åkarens vikt. På mina 210 cm långa E99 har jag (85kg + 30kg tältpackning) sjunkit ner till låren i lössnö men fjällsnö är mycket sällan så mjuk. Smalare skidor än E99 är jag tveksam till men om priset är lågt kan man ju testa.

Själv har jag bara kört E99or. Både vallningsfria (lånat pappas) och vallningsbara (äger) är mycket trevliga. Vallning av turskidor är ett trevligt hantverk som inte är så svårt. Vallning av hastighetsskidor verkar vara betydligt svårare. E99orna är generellt mycket trevliga att åka på. Enda nackdelen är att jag har mycket svårt att få med mig dem i svängar, plogsväng funkar såklart om det inte är för brant.

Ett riktigt spann är något som jag inte kompromissar bort på riktiga turskidor.

Jag har sett duktiga åkare passera riktigt hårda skråpassager utan stålkanter, men tror att det är enklare med stålkanter.

Normalt klarar man sig med märkbart mindre än 20kg packning på stugvinterturer så du kan säkert uppskatta lite mer lättsvängda skidor om du väljer att ta lite högre vägar mellan stugorna eller gör någon topptur. Förra året fanns det en bredare och kurvigare modell av E99 som hette E109. För mig verkar det vara en lagom kompromiss mellan lättdrivenhet och svängförmåga. De kanske inte går ner i maskinspår men det är inte viktigt för mig. I år lyckas jag inte hitta E109 på http://www.fischerskis.com/en/nordic.


Hoppas att texten gav något och att du får en fin tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Staffan Andersson Behöver input... Turskidåkning 0
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
EHJ Skateskidor med stålkant? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.