Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor...

...men funderar på om det verkligen lönar sig. Jag bor i en del av landet där det inte blir så mycket snö, men å andra sidan är det så skönt att kunna sätta på sig skidorna och ge sig ut de dagar det är snö. Då är frågan om vad man skall köpa för slags skidor, om man skall satsa på ett par som lämpar sig för spåren här hemma och hyra när man kommer till fjällen, eller om det finns sådana som funkar bra för båda. Sen har jag planer på att inom en inte alltför avlägsen framtid gå en flerdagarstur i fjällen, och om man hyr då, kan man hyra på ett ställe och lämna in på ett annat?
 
...men funderar på om det verkligen lönar sig. Jag bor i en del av landet där det inte blir så mycket snö, men å andra sidan är det så skönt att kunna sätta på sig skidorna och ge sig ut de dagar det är snö. Då är frågan om vad man skall köpa för slags skidor, om man skall satsa på ett par som lämpar sig för spåren här hemma och hyra när man kommer till fjällen, eller om det finns sådana som funkar bra för båda. Sen har jag planer på att inom en inte alltför avlägsen framtid gå en flerdagarstur i fjällen, och om man hyr då, kan man hyra på ett ställe och lämna in på ett annat?

Jag har aldrig hyrt, så det kan jag inte svara på, men jag kan tipsa om att köpa ett par begagnade, det är skönt att ha egna, dels för de få dagar det är snö hemmavid och dels för de där få veckorna man är i fjällen.

Begagnade skidor för spåren kan man iaf här i gbg hitta för en spottstyver på second hand. Skulle man komma med stålkantade turlagg tror jag vasaloppsgubbarna skulle bli arga.
 
Smala turskidor

Hejsan!

Hyra längdskidor är inte det lättaste, marknaden är så liten att det är ganska få platser som har utrustning att hyra ut. Dessutom är det relativt sett ganska dyrt, man kan ju som sagt var köpa ett par begangade skidor för nästan ingenting och även ett par nya går att få för en klart rimlig peng.

Sen är det naturligtvis som så att det i vissa lägen är helt överlägset med ett par riktiga turskidor med stålkant när man går på tur uppe i fjällen. Men för det mesta går det hur bra som helst med vanliga "pinn"-skidor. Så mitt tipps är att köpa ett par lite smalare turskidor som får plats i ett vanligt skidspår och är något stabilare än en vanlig längdskida, som t.ex ett par Fischer Europa Crown + ett par lite varmare och stabilare pjäxor. Då kommer du utan problem kunna tuffa runt i spåren hemmavid och gå på tur uppe i fjällen.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
dragbjorn Snart är första snön här....HURRA! Turskidåkning 0
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
Taffinaff Tidtabell buss 93 Gällivare - Kebnats vinter 2019? Turskidåkning 6
loljonas Lägerskor vinter? Turskidåkning 17
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Jennsa snöbivack/ nödbivackkurs i vinter Turskidåkning 7
MartinR Tälttur i vinter, vem vill hänga med? Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
oberg_niklas Fulufjäll, kort vinter tur Turskidåkning 1
Schneeberger Vinter UL? Turskidåkning 30
Silverfox Hund med på tur i vinter. Turskidåkning 7
anry Narvikfjällen -vinter. Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.