Hur stor pulka behöver jag?

Jag kommer att försöka skaffa en pulka redan till denna säsong. Som en del av er vet är det nästa säsong som den VERKLIGEN behövs. Jag hoppas givetvis fortfarande få tag på en bra begagnad, men om det inte lyckas kommer jag att köpa en Fjellpulken. Men - vilken modell? Hur stor pulka behöver jag? Jag ska ju göra en 8-10-dagars tur genom Sarek nästa påsk tillsammans med en kompis. De två modeller jag tittat på är Snerten (185 liter) och Veteran (285 liter). Viktskillnaden är ett kilo och prisskillnaden ca 700 kr.

HåkanF
 
Den större är den bättre om du har ett tält som du inte vill packa ihop och inte heller vill dra tältpinnarna ur.....

I ett utsatt läge kan väl kanske den större även tjäna som sovplats.

Risken med en liten pulka är frestelsen eller behovet av att packa på höjden.

Bara funderar lite...

:)
 
Jag skulle nog satsa på den större, särskilt om det ska vara packning för 2 personer. Då klarar ni er med en lite dagtursrygga som komplement. Satsa också på ett par bra skaklar, gärna såna som går att fälla ihop. Det är bra vid transport, på tåg, i bil etc.
 

avslutad210712

Gäst
Har man pulkan packad under tågfärden, eller...?
HåkanF

Tunga att flytta om de är packade men vi har alltid haft dem packade när vi åkt tåg (eller buss). Gäller bara att vara först vid tåget så man får en bra plats att ställa pulkan på.
 
pulkstorlek

Hej,

Jag har en fjällpulken, tror det är birken, ca 150 liter 130 cm lång och 38 cm bred.
I den packar jag all min personliga utrustning och all gemensam utrustning som tält, kök och mat för 2-4 pers.
Dvs de som skidar med mig bär sin personliga utrustning som kläder, sovsäck liggunderlag mm. själva. Med en större pulka skulle fler grejer förstås rymmas i pulkan men den blev tyngre och klumpigare.
Jag packar tältet längst bak med tältstängerna och snökilar i bottnet på pulkan, sen följer en låda med fast monterat kök och köksgrejer, därefter en låda med all mat och längst fram min personliga utrustning med dunkäderna överst för att kunna ta fram dem snabbt vid behov. Viktfördelningen blir på detta sätt riktigt bra.
Jag upplever detta som ett smidigt system och eftersom alla ( utom jag) bär sin personliga utrustning själv så funkar det bra både om man är ensam eller med grupper på upp till 4 pers.
En större pulka skulle vara för stor på ensamturer.

// Jesper
 
Hej,

Jag har en fjällpulken, tror det är birken, ca 150 liter 130 cm lång och 38 cm bred.
*klipp*
En större pulka skulle vara för stor på ensamturer.

// Jesper

Efterssom jag själv håller på at snickra en pulka så undrar jag givetvis..
Vad menar du med för stor?

Så länge man kan komprimera och hålla saker på plats så gör väl inte storleken nånting bortsett från ökad yta (mer friktion/bärighet) och kanske svårare att manövrera.. Men det gäller ju även om man är flera.
 
Pulka

Hej !! Jag har inte så mycket erfarenhet av pulka har precis köpt en, däremot har jag års erfarenheter av att skida med ryggsäck vilket enligt mig är helt förkastligt, det kan förstöra dagar av underbar turskidåkning. Så om du skall vara ute på lite längre turer och kanske till och med lura med nån sambo eller annan icke religöst övertygad turskidåkare satsa på en större pulka, Med större pulka kan man packa "lägre " vilket gör att pulkan får lägre tyngdpunkt dvs pulkan får svårare att "tippa omkull" en annan fördel är att man kan släpa med sig andra allehanda trevliga saker att förgylla sin turskidåkning med.

Jag är ganska stor och har åkt mycke skidor så för mig gör de föga att dra ett kilo extra, är man fler i sällskapet kan man ju dra i skift. Men en pulka är ju personligt så här kommer ett antal alternativ.

Alternativ till fjellpulken

1: Vestlundspulkan en trevlig kille som tillverkar pulkor i Gävle/sandvikstrakten med fäste för fjellpulken skakklar han är själv turskidåkare och en erkänt seriös pulkbyggare och pulkorna är stora, 180 lång och 50 bred. Priset typ häften av vad en fjellpulken skulle kosta.

2: Segebaden pulkorna går fortfarande att få tag på

3: Glasfiberprodukter http://www.glasfiberprodukter.com/sv/index1.htm tillverkar en pulka de kallar för Hajk Har ingen aning om vad denna har att ge i turskidsammanhang.

Jag köpten en vestlundspulka och är mycket nöjd än så länge

Vi ses på Fjället
 
Pulkor

Min erfarenhet av stora pulkor grundar sig egentligen av en tremannatur med en ca. 2 m lång glasfiberpulka där vi hade nästan all utrustning.

I uppförsbackarna var två man tvungna att dra den tillsammans vilket inte var så smidigt. Efter tre dagar så grävde vi ner pulkan och tog all utrustning i ryggsäckarna i stället. ( vi grävde upp den igen på hemvägen) Det var rätt så mycket lössnö och kuperad teräng på turen vilket gjorde sitt till. Det hade säkert gått bättre på kalfjäll. Dessutom så hade vi inga skacklar utan drog den med rep så en man var tvungen att åka efter och bromsa upp den i nerförsbackarna. Huvudproblemet var nog att den blev för tung med allas packning.

I mitten på 90-talet skidade jag mycket i skogsmiljö i Finland och då hade vi vanliga röda barnpulkor som vi gjordt skacklar till av elrör och lade ryggsäckarna på. De var nog lite i minsta laget men eftersom alla hade varsin så var det inga problem med utrymmet.

Så nu har jag ett mellanting (storleksmässigt) som jag tycker fungerar ypperligt.

// Jesper
 
En till

Alternativ till fjellpulken

1: Vestlundspulkan en trevlig kille som tillverkar pulkor i Gävle/sandvikstrakten med fäste för fjellpulken skakklar han är själv turskidåkare och en erkänt seriös pulkbyggare och pulkorna är stora, 180 lång och 50 bred. Priset typ häften av vad en fjellpulken skulle kosta.

2: Segebaden pulkorna går fortfarande att få tag på

3: Glasfiberprodukter http://www.glasfiberprodukter.com/sv/index1.htm tillverkar en pulka de kallar för Hajk Har ingen aning om vad denna har att ge i turskidsammanhang.

4. Paris the expedition sled. 40 euro, på globetrotter.de men då får man ingen skakel och inget kapell. Ett rymligt alternativ till barnpulkorna.

qi_7000101a.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7662 Stor Fjäten i april Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.