Sele till pulka?

Sitter här och har lite svårt att bestämma mig vad för sele som jag ska köpa till en pulka jag nyligen har beställt. Har Axelremmarna stor betydelse?

funderare på Fjellpulken Expeditionssele http://www.northsport.se/product.html/fjellpulken-expeditionssele?category_id=146
eller kanske
Fjellpulken - Sele med kryssremmar http://www.northsport.se/product.html/fjellpulken---sele-med-kryssremmar?category_id=146

sen finns ju den här, Fjellpulken Ryggsäck med Sele http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=106096
 
Det är som alltid tycke och smak. Jag använder en Sälen utan axelremmar och tycker det fungerar bra. Däremot har jag ofta ganska lätt pulka och kombinerar då med liten rygga.
Har en 35L marmot rygga där midjebältet går att ta loss. Brukar sätta selen på ryggan och då få ett system med axelremmar. Vet inte om det blir bättre för att dra pulkan men ryggande är bra på toppturer samtidigt som man kan fördela vikten mellan rygg och pulka beroende på terräng.
 
Brukar också köra med en anpassad 30 liters säck...

som dragdel när jag drar pulka. Úppfattar det som att man får bättre kontroll och framfö allt "kan lägga manken till" om man har axelremmar. Men om man använder ryggsäck eller sele över axlarna är väl en smaksak antar jag.

För övrigt har jag fjellpulkens hopfällbara skackel till min Segebaden och det är en bra kombination!

//Dag
 
Som med ryggsäck - somliga vill bära med axlarna andra med höfterna. Jag själv föredrar det senara för både ryggsäck och pulka. Men utan ryggsäck fördrar jag ok även för pulka då det håller midjebältet lite bättre "på plats".

/Patrik, inte så rutinerad pulkdragade
 
Jag har precis köpt en ny sele fast det kommer nog till att bli en liten ryggsäck också, det är ganska sköt att få fram dunjackan och fika termosen utan att behöva riva upp i pulkapackningen.
Tidigare så har jag enbart dragit med höftbälte och bara provat med en sele och viss skillnad tycker jag nog att det gör, när man kan ta i och dra med hela överkroppen, speciellt om det är kuperad terräng eller brant uppför.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har två stycken vanliga Fjellpulkens dragselar och jag har varit tvungen att lämna in dem till skomakaren eftersom fästpunkten på den ena började ge upp och då valde jag att förstärka båda. Bra jobb av skomakaren men som han sa "ett helskottas jobb som jag aldrig mer tar på mig". Kostnaden för att förstärka två selar var 600:- så skulle jag välja idag skulle jag köpa expeditionsselen även om kostnaden är högre.

Min första sele sydde jag själv och eftersom jag inte fick tag på d-ringar som var helsvetsade så valde jag såna som var "öppna" i sammanfogningen. Klev av bussen i Abisko, tog på mig selen och åkte tio meter. Sen var d-ringen en rak järntråd *L*. Hade dock med mig en hederlig gammeldags lädersele så det var ingen panik.

Har alltså dragit med både en gammeldags opolstrad lädrsele med smala läderband och en Fjellpulkens med tjockt polstrat bälte och om sanningen skall fram så är det ingen större skillnad i komforten mellan dem dvs märks ingen större tendens till skav på höfterna med den opolstrade. Så att köpa Fjellpulkens Expeditionssele för att axelremmarna är polstrade tycker jag är onödigt men drar man tungt så kanske man skall välja den ur ett hållbarhetsperspektiv. Drar man lätt så fungerar Fjellpulkens vanliga utan problem. Eller om man kan få tag på en gammeldags lädersele så fungerar det också bra och är troligen väldigt billigt.

[Ändrat]

Självklart tycker jag att man skall köra med sele med axelremmar men jag tror att polstringen på dessa är rätt onödig om man inte är ute i väldigt backig terräng eller drar i väldigt mycket i djup lössnö. Tror man att man skall dra tungt så är prisskillanden mellan att köpa en vanlig och låta skomakaren förstärka den (om man hittar en skomakare...) och att köpa expeditionsselen försumbar.
 
Axelremmar - nej tack!

Jag ser ofta pulkdragare som använder konstiga dragbälten med axelremmar. Då får jag stora problem med att hålla mej lugn och inte antasta vederbörande för att meddela att han/hon gör HELT FEL!
Min bestämda uppfattning är nämligen att man vid seriös pulkdragning ska ha polstrat dragbälte som sätts vid höftleden, dvs lågt och absolut inga axelremmar. Detta ger minst obehag, bästa dragkraft och bästa balans i utförsbackar.
Ovanstående påstående är grundat min och andras erfarenhet, både civilt och militärt.
Har man en mycket lätt pulka spelar det förstås mindre roll hur man drar, men en beväm tälttur på vintern blir lätt en pulka med 40 - 50 kg last. Med tandemdragning drog två soldater på den gamla goda? tiden en 9 cm pansarvärnspjäs så med två dragare är 100 kg fullt möjligt.
 
Jag har Fjellpulkens lätta sele med kryssremmar. Som jag skrivit i en annan tråd har remmarna försetts med öglor och karbiner för karta, kompass, vissla, förstärkningsvantar och pannlampa. Den sistnämnda har jag på bröstet när det är mycket snö så slipper jag bli bländad. Dagarna är korta king nyår. Vid precisionsnavigering har jag kartan nära till hands. I oländig terräng med mycket lös snö, sten, stubbar och ojämnheter ger axelremmarna extra dragkraft. Bältet har jag dock alltid i höfthöjd. När jag ställer pulkan för en rast hänger jag selen från axelremmarna på kryssade stavar. Då är den lätt att knäppa på sen och man får extra loft för förstärkningskläderna.
Axelremmarna kan även knäppas runt ett träd när man tappat kontrollen och måste bärga pulkan i hård sidolutning. ;)

Jag störde mig på höftremmens kortända som i hård vind piskade mig på benet. Den är numera fastsydd på maximal teoretisk diameter för min kropp.
 
Glömde skriva att en expeditionssele med polstrade axelremmar mest är bra om den ska bära upp vikt. Jag har ibland haft en höftväska med termos och snacks på skacklarna. Det går att ha större paket också. Ger bättre dragkraft i dålig terräng. Alternativet är att ha allt som väger bly i en dagstursäck som man snabbt tar på sig utanpå selen.
 
Jag får tacka för svaren :) Det blev att jag beställde en Fjellpulken - Expeditionssele för det verkar vara bättre hållbarhet på den. Jag tänker så småningom sy fast fast en lien ryggsäck på den som jag också kan ta loss om jag inte skulle behöva den. Och axelremmarna går att ta bort om jag märker att dom inte behövs.

Jag är tacksam för alla svar jag har fått.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Sele till pulka Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.