Sarek från väster nästa vinter?

Under påskens korta Jämtlandstur fick jag reda på att min medvandrare har möjlighet att följa med på en längre tur nästa påsk. Jag har länge närt en dröm om att få besöka Sarek från väster även på vintertid. Jag skulle vilja ha med nedre Rapadalen i turen, men i övrigt kan jag tänka mig flera alternativ. Förhoppningsvis finns här någon utsiding som kan rekommendera och/eller avråda någon färdväg. Jag är också tacksam för tips på texter att studera.

Hoppas gör
HåkanF
 
Laviner och lössnö

Jag har nog skidat alla större dalgångar i Sarek. Lavinrisken varierar i området och är en risk som man ska beakta. Kända lavinfarliga dalgångar är Kuopervagge (östra delen), Pastavagge, Njåtjosvagge, Nietrapisvagge, Lullihavagge. Dessutom finns gott om mindre och branta dalar man bör undvika. Jag har skidat i de nämda dalarna när det har varit stabilt väder under flera dagar.
Jag har aldrig varit nära eller hört laviner under alla mina vinterturer. Det är dock inte ovanligt att man ser stora block efter laviner i dalbottnarna där man inte förväntar sig att laviner ska gå.

I din rubrik framgår det att du(ni) ska starta från väster. Enklast blir nog gasolleden från Ritsem.
Alla stugor, Kisuris, Låddejåkk, Arasloukta och Staloloukta är bra startpunkter för vidare färd in i Sarek. Navigering är ju så mycket enklare på vintern. Sikta på fjälltoppen och kör!

Så till din önskan om färd i nedre Rapadalen. Jag har gjord det, en gång, vill nog inte göra om det. Eftersom nedre Rapadalen är inom björkskogsbältet är snön inte packad där som på kalfjället. Har du tur kan det finnas skoterspår att följa, jag hade inte det. Det var ett slit att ta sig fram där. Uttrycket att 'gå på skidor' fick jag lära mig vad det innebar. Dock är det en bra väg annars eftersom den ansluter till Kungsleden.
 
Underbar respons Jan!
Vad är det för skillnad (för- och nackdelar) med att välja Guohper, Algga respektive Sarves?

Håkan
 
Senast ändrad:
Hej Håkan detta är min värdering av alternativen. Jag använder Axel H:s stavning för att det känns naturligare för mig.

Routesvagge känns bitvis som en högslätt jag saknar närheten till fjällen. Kan vara lite svårorienterad i norra delen vid dåligt väder. Mera uppförsbacke än alternativa färdvägarna. En enkel och lite tråkig väg enligt min bedömning. Brukar oftast vara skoterspår i dalen. Ett bra alternativ vid DÅLIG väderlek.

Alkavagge kommer du till via Miellätno, man skidar mitt på älven. Bästa startpunkt är Låddejåkkstugan. Försök invadera lilla stugan om platsen är bemannad. Är den obemannad är är bara lilla stugan öppen. Färdvägen har en fantastisk vy mot Sareks centrala delar ända från Låddejokk. Det känns verkligen att förflyttas från civilisationen till vildmarken när man följer Låddejokk mot Sarek. Björkskogen glesnar ut, landskapet öppnar sig och Sareks alla toppar breder ut sig i fonden. Mäktigt!! Vid Alkajaure har jag sett järv skuttandes över sjön ett antal gånger. Kan vara skoterspår på Miellätno till Alkajaure. Synd att stugan är borta nu, brukade vara en bra säkringspunkt.

Naturlig tältplats är vid förrådet i Skarja och hjälptelefonen. Jag har alltid tyckt att den lilla uppförsbacken från Koupervagge känns lång med skidor. Känns inte alls på samma sätt på sommaren, undrar varför? Bra med lägerplats vid hjälptelefonen, man kan även övernatta i det lilla förrådet om vädret är uselt.

Vid färd i Sarvesvagge är Låddejokk eller Arasluokta startpunkter. Alajaure brukar vara bra att skida i hela sin längd. Sikta på renvaktarstugan i väständen på Sarvesvagge. Efter stugan mitt i dalen är det platt med svagt nerför till Rapadalen. Sarvesvagge är för mig väldigt mycket vildmark jag tror aldrig jag har sett något skoterspår där. Aldrig träffat andra turister heller på vintern.

Mitt råd är att ta hänsyn till vädret vid dåligt väder är Routes som gäller. Norr eller söder om Kisuris är en smaksak. Norr om Kisuris via Sjnjuttjutisjokk ger finare vyer. Sierkavagge är inte lika fin, där stirrar man in i bergsryggen vid Niak.

Om vädret tillåter är Alka eller Sarves alternativet, fortsätter finvädret väljer jag Sarves för känslan av ödemark är väldigt påtaglig där. Du kommer också direkt till Rapadalens övre del vilket du önskar.
 
Komplettering

janstj (minns du Jan hur trevligt vi hade det när vi blev stugfasta i Låddejokk flera dagar nån gång på 90-talet? Din vorsteh skötte sig så fint fast min var en löptik!) har gett en väldigt bra orientering om olika alternativ. Det jag kan tillägga är att jag rekommenderar att använda pulka . Jag kan vidare tipsa om att från Kisuris kan man åka söderut via rengärdet i Skuolla och Pårajaure till Alkajaure. Det alternativet sparar lite tid.
Ytterligare ett sätt att spara tid är att köpa skoterskjuts till Kutjaure. Då slipper man den lite tråkiga transportsträckan på skoterleden över Akkajaure. Den tid man sparat kan sedan inne i Sarek använda för att ligga still och njuta av vädret, göra dagsutflykter eller för att ligga i tältet och vänta på bättre väder. (Medtag lämplig lektyr!) Min erfarenhet är vidare att i nedre delen av Rapadalen ner till Parkgränsen kan man med otur få spåra själv. I senare halvan av april finns däremot troligen skoterspår att följa. Från Aktse föreslår jag vägen över Sitojaure till Saltoluokta eller till Suorva. Om man ska ner till Suorva är bästa vägen att följa den skoterled Sirkas har. Den går ner till renhagen vid södra dammen. Jag tycker att alternativet att ta Kungsleden via Pårte inte är lika vacker.
Jag hoppas att du Håkan får fint väder. Då blir din tur ett minne för livet!
 
Senast ändrad:
Låddejokk

Nej jag visste inte vem som doldes bakom signaturen. Kul att upptäcka människan bakom :)
Ja, Låddejokk är en av mina absoluta favoriter. Lillstugan är en gemytlig boning med mycket atmosfär. Gott om ripa och älg i området. Älgarna var så oskygga så dom ides knapp flytta på sig när man kom nära!
Lite långt till vattnet, under bron, men gick bra med hinkarna i pulkan. Kul är att komma till stugan från gamla leden högt uppe på fjället. Bra träning att lära sig bromsa vid nerfarten.

Skoter från Ritsem till parkgränsen vid Kutjaures utlopp är en bra början bara några lätta km kvar till Kisurisstugan. Följ skoterspåren till stugan annars är risken stor att hamna i de mycket branta raviner som omger platsen. Håkan du har ju åkt skoter förr över Akkajaure förr om jag minns rätt? Jag förutsätter att pulka blir släpad genom Sarek. Glöm inte att valla den för bästa glid!
 
Har med nöje tjuvläst denna tråd. Att ha Padjelanta som attackpunkt in i Sarek är tilltalande. Men den där färden över Akkajaure verkar ibland kunna bli vansklig (jag har läst din livfulla beskrivning i en av dina färdbeskrivningar, Håkan). Hur är det att ta sig in från Kvikkjokk? Man får väl samsas med skoterförare upp till Tarraluoppal, men sedan har man fjället för sig själv. Är detta en bra väg på skidor till exempelvis Sarvesvagge?
 
Om Tarradalen

Jag håller helt med dig Jan! Jag har också fått uppleva en magisk dag sent i april i Låddejokk med spelande riptuppar och med älgar i råttot. Molnfri himmel och vindstilla. Jag har nog aldrig varit närmare paradiset än där.
Jag tycker annars att Tarradalen också är en väldigt vacker och fin inkörsport på vintern. Från Tarraluoppal är det nära och lätt att ta sig till början på Sarvesvagge och Alkajaure. En nackdel kan vara att skotertrafiken på senvintern är livlig upp till Tarrasjön men den mesta trafiken går sen upp mot Kuravagge och vidare mot Vaimok. Det är få skotrar som kör till Såmmarlappa för strax där ovanför blir det skoterförbud. Man kan i ändå räkna med bra skoterspår till Tarraluoppal. Folk från Sirkas och Jåkkåkaska kör oftast den vägen när man på vårvintern har transporter till Staloluokta respektive Arasluokta. En nackdel med start i Kvikkjokk är att anmarschen till Sarek blir längre om man nu inte hyr skotertransport första biten. Ytterligare en nackdel med Kvickjokk kan vissa år vara att våren kommer dit tidigare, höjden över havet är ju lägre än i Ritsem. Jag har varit med om att Kamajokk och tvärbäckarna gått upp till 1:a maj men jag har förstås också upplevt kanonföre 1:a maj med hårdfrusna jokkar. Min erfarenhet är annars att man alltid kan ta sig över Akkajaur långt in i maj.
 
Stort tack till både ripjägarn och Jan. Det märks att ni kan ert vinter-Lappland.

Jag har vid ett tillfälle i Jämtland hamnat i björkskog med snö som inte bär. Den gången handlade det bara om några fåtal kilometrar som skulle passeras. Kanske ska jag tänka om när det gäller nedre Rapadalen. Påsken ligger ju sent nästa år...

Jag borde kanske omformulera mig och göra frågeställningen mer öppen:

Jag har 9 dagar på mig "på plats".
Jag har tidigare färdats Ritsem-Akkastugan-Kisurisstugan-Sierggavagge-Ruothesvagge-Skarja-Bierikjavrre-Slugga-Pietsaure-Saltoluokta.

Vilken färdväg rekommenderas som den mest intressanta?

HåkanF
 
Vilken färdväg rekommenderas som den mest intressanta?

HåkanF

Jag föreslår
Ritsem-Akkastugan-Kisurisstugan vilket inkluderar skoter till södra stranden av Kutjaure. Din beskrivning av skoterturen över Akka med allehanda obehagliga överraskningar känner jag inte igen. Av alla turer över Akkajaure som jag gjort kan jag bara minnas en gång där det var vatten över skidorna.
Om lust och tid finns är en skidbestigning av Kisuris är enkel och belönande. Stupet åt öster med glaciären rakt nedanför är häftig. Hemfärden till Kisurisstugan består mest av härliga kilometerlånga utförslöpor. Tar en halv dag om man är hyfsat tränad.

Som jag tidigare skrivit tycker jag Låddejåkkstugan är den trevligaste i klass med Saltoloukta fast MYCKET mindre men med liknande känsla. Alternativet är Araslouktastugorna. En färd via Låddejåkk och Miellätno till Alkajaure och vidare via Alkavagge till Skarja är en enkel och naturlig väg med minimal höjdskillnad och fina vyer mot Sarek.
Att nalkas Sarek via Arasloukta och Alajaure ger en härlig skidtur i Padjelanta med vidder, runda berg och lätt skidåkning. En spännande och utmanande alternativ är att fortsätta in i Sarvesvagge och via glaciärpasset Akkajekna ansluta till Alkavagge och vidare till Smailja. Enligt hörsägen ska det finnas risk finns för laviner på Luottolakos sluttning mot Sarvesvagge, de gånger jag åkt där har jag inte sett något spår efter laviner.

Om vädret är lämpligt finns många alternativ till toppbestigningar från Skarja. För att nämna några, Vargtoppen, Sarektjåkko och Svarta Spetsen har jag har varit uppe på vintertid, de två senare kräver stegjärn sista biten för att det ska kännas bekvämt och säkert.

Från Skarja blir det den väg du gjorde tidigare. Fördelen med Saltoloukta är att det inte kraver tidspassning. Alternativet är att avsluta i Suorva. En förutsättning är att hitta skoterspåret som ansluter till rengärdet vid dammen.

Att från Kisuris skida söderut mellan Spietjau och Njerek via Skuollavalta, Pårajaur till Alkajaure tycker jag är ett tråkigt alternativ. Småkuperad terräng med mycket begränsad utsikt. Jag brukat ta det alternativet när jag vill jag vill tjäna en halv/hel dag. Fast det finns bra med röding i Pårajaure, lämplig storlek också 3-5 hg!!

Att starta från Kvikkjokk, har nackdelen dels på den relativa låga höjden och snöbrist som inträffar tidigare, dels att anmarschen till fjällen är längre och tar därmed mer tid även om skoter utnyttjas så långt det är möjligt. Annars är ju Kvikkjokk bra mycket trevligare i jämförelse med Ritsem som ju består av ett antal vattenfallsbaracker belägna vid sveriges största vattenmagasin.

Med dina 9 dagar finns det gått om tid att kunna njuta av miljön och inte bli beroende av att måste åka skidor varje dag för att hinna även om olämpligt väder tvingar till stillaliggande någon dag.
 
Tack för ett mycket utförligt svar. Kartan ligger framme. Nu ska det funderas! Jag återkommer säkert med fler frågor så småningom.

HåkanF
 
Tjuolta

Från Kvikkjokk kan du ju åka upp i Änok och kanske Tjuoltadalen mot Sommarlabba och sen uppåt.Kan vara skoterspår i botten eller så inget.Sen påsk=ljusa nätter=skarföre?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.