Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ?

Jag har fått beslutsångest. Vilka skidor ska jag köpa ?
Egentligen borde det inte vara så svårt, men det är väldigt lätt att krångla till inköp av prylar om man bara vill.
Några av er kanske känner igen sig ?

För att ge lite bakgrund kommer här lite tankar kring vad jag är ute efter.

Jag behöver ett par skidor som jag kan ha på mig när jag gör mina barn (3 och 5 år) sällskap på längden. Det kommer att bli mestadels i Stockholmstrakten (beroende på snötillgång) men även en vecka per år i fjällen.
Ibland kommer jag att ge mig ut på egen hand bara för att få röra på mig lite (istället för en långsam joggingtur på halkiga vägar vintertid).
Jag gissar att jag kommer att spåra en del och att jag även kommer att åka en del i färdipreparerade spår. Kanske blir det även kortare dagsturer på fjället.
Jag tycker om att köpa bra saker från början och är inte så sugen på att gå in på lågprismarknaden och köpa billigast möjliga startpaket.
Känner jag mig själv rätt kommer jag inte att vilja lägga tid på att valla. Hellre vill jag ha utrustning som jag bara kan knäppa fast på fötterna och sedan ge mig ut.
Jag har inget behov av att åka fort och kommer inte att åka någon sorts lopp (vakren längre eller kortare). Det handlar snarare om att få njuta av naturen med skidorna på.
Det får alltså gärna vara skidor som är allround och extremt lättskötta.

Nu står jag inför ett antal val, som till exempel:
- stålkant eller inte ?
- hel stålkant eller 3/4 ?
- vallningsfria eller inte ?
- stighudar eller "mönster i belagen" ?
- turskida eller "löparskida" ?
- osv, osv...

Jag hoppas att, när jag väl bestämt mig för vilken skida jag vill ha, den bara finns i en färg. ;)

Vad har ni för tips ? Jag tar tacksamt emot alla förslag.

(Glömde nästan: Mina mått är 75 kg, 180 cm. Kommer säkert att behöva vägas in vid kommande beslut.)
 
Om jag stod inför valet att bara köpa ett par allroundskidor skulle jag köpa löparskidor med bra kängor och stavar. Vallningsfritt har jag dålig erfarenhet av, blir oftast bakhalt i isiga spår. Vilket oftast är fallet i Stockholmstrakten.

De förhållanden du beskriver är så olika att det är svårt att kombinera med bara en sorts skidor. Stålkantat är tyngre och passar bra i fjällmiljö med vindsopad skarsnö. I fjällskogen går det bra med löparskidor.
 
Nej, löparskidor är inte någon höjdare på fjällturen om man kan välja. Men skillnaden mellan löparskidor i fjällskog och uppe på fjället är att det det kan vara omöjligt att åka i det senare fallet om det är isigt och blåser. Däremot tar man sig fram skapligt när det är mer snö i låglänt terräng.
 
Jag håller med Viktor, försök inte hitta en skida som kan göra allt. Köp en skida att ha hemma i spåren, och hyr fjällskidor med stålkant & stighudar för de dagar då du är på semester och vill upp på fjället. Om du inte åker så mycket är det enklast med vallningsfria skidor, planerar du att åka mer är det värt besväret att lära dig valla.
 
Jag köpte ett par Åsnes Nansen med ej fullånga stålkanter, ej vallningsfri men med kortfellar (korta stighudar i spannet), som skulle passa allt :) Det gick sådär men med få skiddagar per år så är jag nöjd. På platten funkar de kanon men det ska nog inte vara så mycket snö som det var i Jämtland i år (har snöat sjukligt mycket) med 50-60 mm breda skidor. Där det var som värst med snö i fjällbjörkskogen så trampade jag ner till mellan mitten på smalbenet och strax under knäet. Då var det jä*ligt tungt när man dessutom redan hade många timmar i benen och träningsvärk från tidigare dagar :)

Uppe på fjället gick det prima och även i puder men inte så djupt. Fördelen med de här är att jag kan åka spår med dem som jag kommer att göra i Säfsen nästa vecka. Jag kommer inte ihåg om 70 mm även funkar i spår eller om det blir för brett. Nån här har säkert koll.
 
Jag

håller med om att flera par skidor är roligare.

Men en trevlig allroundskida som jag nyligen skaffade till ett par av mina barn och till mig själv är Fischer BCX E 89 med crownbelag. Går faktiskt hyfsat i maskingjorda spår samt i pist och på fjället samt på sjöisar. Däremot lite väl smala i djup skogssnö. http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=FIS11

Grövelsjöns turiststation säljer ut såna här hyrskidor. 1300 Kr för vuxenlängder inklusive Rottefella BC bindningar.

Skor finns det flera av t ex http://www.sportsnett.no/products.shtml?FIS11 och http://www.sportsnett.no/products.shtml?FIS11

Thure
 
Håller helt med Viktor

Löparskidor med en bra pjäxa är basutrustningen.

Att kasa runt med stålkanter i ett motionsspår är mest lyteskomik. Det är även risk att du skadar dig på uppretade medskidåkare

I de flesta fjällområden typ Sälen, Åre, Funäsdalen, Bruksvallarna. m.m Finns det spår av yppersta klass.

Skulle det saknas spår kommer det på gott och ont alltid att finnas skoterspår.

Men skall man vistas på kalfjället gäller det först och främst att skaffa fjällvett

Satsa på att lära dig att valla det är inte så märkvärdigt. Och åkglädjen när man fått till det är märkbar.

Hans Friedel
 
Jag tycker inte att ni ska lura ut nån på smala löparskidor i djupsnö i skogen och skriva att det går hyfsat. Jag körde på 60-51-55 mm, ännu smalare hade varit en mardröm och inte gått hyfsat alls. Basta :)
 
Det är självklart ingen som sagt att han skall ge sig ut i lössnö med löparskidor. Utan det var mer en fråga vilken skida som skulle vara mest allround. Och tänker man mest åka spårat och kanske någon semestervecka i fjällen så passar längdskidan bäst.

Som redan sagts kan man hyra extremskidor. Om man någon gång vill prova på (vilket man förstås skall göra)

Hans Friedel
 
Jag kanske missuppfattade men i djup lössnö är det breda lagg som gäller. Annars får man ett ordentligt träningspass och även utlopp för sina aggresioner, utan att för den skull komma snabbare fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.