Vilka bindningar gäller?

Hej,
Var en flitig turåkare för 10 år sedan och då var det Rotfelle bindningar som gällde och till det ett par kängor med läpp. Nu verkar det som system med bindning och känga som tex salomons är vanligt.

Är det helt ute med Rotfelle? Tyckte det var bra för att det fanns stort utbud av skor då.
 
Rottefella

är en norsk tillverkare av skidbindningar http://www.rottefella.no/. Numera gör de minst 5 olika typer av bindingar för längdlöpning turskidåkning och telemark.

Det du menar är kanske Nordic Norm 75 mm (NN75) vilket var en standard för turåkning och längdåkning innnan Salomon kom med sitt första SNS-system för ca 30 år sedan.

Det tillverkas fortfarande bindningar och skor för Nordic Norm 75 mm men om du tittar utanför STFs stugor idag använder de flesta Rottefellas eller Salomons BC-bindningar där skorna har en bred tvärgående stålpinne fram som hakar i bindingen. Dessa har fördelen att det inte blir samma veck i skon över stortån som med Nordic Norm 75mm. Man slipper också den långa läppen i sulan framtill.

Finns flera tidigare trådar i ämnet t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41641

Thure
 
om de går sönder..

Jag skulle vilja upplysa om risken med salomonbindningarna, om du är ute på en längre tur. De är nämligen inte de lättaste att laga ifall de pajar. En klassisk kabelbindning eller klassisk rottefella/nn75 går att fixa med ståltråd, remmar och silvertejp, men en modern salomonbindning är det inte helt lätt att laga ute i snön med kalla fingrar. Värt att tänka på innan du ska ut.
 
Tell me al about it

Ja det känner jag till. fastnade i nallo med en knäckt rotefelle men efter 4 timmar med fix och trix hade vi lappat ihop dem med skruv och ståltråd - höll 6 mil till :)
 
Annan nackdel med Nordic norm ar att det garna fastnar sno bakom bindningen, under framfoten som packar sig och maste hackas bort. Problemet med Salomon med excentrisk stangning ar att man maste se till att ingen sno ar i bindningen innan man stanger. Annars far man borja skrapa innan de gar att stanga.
 
Snön bakom bindningen löstes förr med en oljig plastbit som spikades och senare tejpades fast över skoytan, mina 30 år gamla fungerar fortfarande utmärkt. Allt var inte bättre förr men somligt.
 
Bindningar

När du säger Rottefella så måste du specificera vilken typ du menar då detta bara är ett varumärke numera som har en mängd olika typer så som Chilli, BC, NTN osv.

Om du skall köra lite enklare turåkning kan nog BC vara ok. Men glöm dessa bindningar fullständigt om du vill kunna köra telemarksvängar utför. Få det är det type Chilli alt. super telemark och standarden Nordic Norm 75 cm som gäller.
 
Kan skriva under på att det går ganska dåligt att köra utför med NNN-bindning och Åsnes Vikafjell (50-60 mm breda turskidor med 75% stålkant). Är bra och van utförsåkare men har kraschat ganska ordentligt senaste två veckorna med de här grejerna. Värsta vurpan var med ryggsäck i slalombacke då jag gjorde en "stålmannen" och tog hela smällen med bröstet :) Funderar på ett par bredare Åsnes men är villrådig angående bindning. Jobbigt att behöva köpa andra pjäxor.
 
Ja dessa bindningar.... jag har nog testat varenda bindning som finns. Och att säga vilken som är bäst är helt omöjligt.
Det är som att fråga vilken bil är bäst?

Jag har nu kört med NN 75 på tur skidor ett par år. Fungerar kanon, pålitliga, foten sitter stabilt, vid ev, utförsåkning, går att fixa i fält utan problem och så huvudorsaken varför jag valde dem. SKORNA .Köpt en känga med löstagbart foder så att jag kan torka i tältet på långturer, mycket svårt att få tag i till vanlig bindingar. (det går finn en Alfa sko för 6000 nkr som passar). Värt mycket för mig att kunna ta lös inneskon och torka på långturer.

Men nu har jag bytt system i veckan. Och orsaken är samma som varför jag valde systemet. SKORNA!

Jag har kört med en lundhags husky ski 75 med löstagbart foder. Men jag är inte nöjd med skorna. De sitter inte riktigt bra på foton, det blir en hård belastning på "flärpen" där framme och den nöter sko så förbannat denna bindning. Inte roligt att köpa nya skor varannat år.

Så nu är jag tillbaka till Rotefella NN. Och Crispi Steind eller vad den nu heter. En bra pjäxa som sitter stabilt på foten dock utan löstagbart foder.
Och lösningen på att jag inte kan ta ut foder löser jag med att köra med fuktspärr.
Att de är svårlagade på fjället har jag löst med att köpa med ett par extra bindningar och ha i ryggsäcken. Och vad gäller egenskaperna utförs är jag ingen som släpper från toppar så den negativa delen spelar ingen roll.

Behåller systemet på telemarkarna. Där Lundhans kängorna kan användas, då sträckorna inte blir lika långa på dessa skidor och skorna är jävligt varma, passar bra då jag åker dessa skidor nov-februari.

Så vilka bindningar som är bäst är en mycket individuell fråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.