Sammanställning av bindningar för tur/expedition

Jag saknar en bra sammanställning över lämpliga bindningar för fjällskidor och tänkte vi kunde hjälpas åt att skapa en sån.

Vi skippar rena utförsåkningsprylar, alltså som mer liknar slalombindningar med utlösningsfunktion och sånt. Det finns nog separata trådar för det.

Istället pratar vi bindningar för turer och expeditioner i vinterfjällen, Fokus mer på att ta sig fram långt med kanske pulka, ofta i tält, än att vara bra för några minuters utförsåkning efter en topptur... Ja så är i alla fall mina tankar.

Men allt är ju bättre än bindningarna på bilden nedan. Minns inte namnet på bindningarna men de köptes för över 15 år sedan för att kunna använda mina befintliga Lundhags vandringskängor när jag skulle på en av mina första turer.

Bindningen har väl egentligen bara den fördelen av att den passar alla kängor. Jo förresten, den enkla konstruktionen gör ju också att den är lätt att fixa till under tur. Senast hade jag glömt främre remmen men kunde låna en bit jordkabel istället....

Mitt problem är att jag fortsatt köra med dessa bindningar i alla år på den ena mer extrema vinterturen än den andra. Och vad värre är, även de tunna sommarkängorna från Lundhags har varit min följeslagare på vinterturerna sen dess...

Nu ska det dock bli ändring på det. Vad tycker ni om olika bindningar? Rottefella NNN ? Andra förslag?
 

Bilagor

  • 08220001.JPG
    08220001.JPG
    127.2 KB · Visningar: 2,677
Salomon BC

är inte lika vanlig i Sverige nu som när den kom då Rottefella BC tagit över kanske beroende på att Rottefella inte tillverkar skor och inte har krav på royalty på skofabrikanter vilket kanske Salomon har??

Jag har hur som helst Salomon BC och Alfas Skarvet skor. Bra kombination för åkning i praktiskt taget all terräng men utför är det kanske aningen för lite böjmotstånd i bindningen varför bakre foten vid Telemarksväng inte styr optimalt utan det blir lite sladdrigt.

Manuell binding är att föredra framför automatisk då det är större frysrisk i den automatiska bindingen enligt erfarenheter från skridskokamrater.

Numera görs Alfa Skarvet skor med Rottefella BC sula.

Thure
 

Bilagor

  • SAL0696.jpg
    SAL0696.jpg
    3.8 KB · Visningar: 1,519
manuell är också att föredra för att de är enklare att få loss om man trillat bökigt till. Automatvarianterna kan ju kräva ett väldigt välriktat och hårt tryck med stav eller liknande medan manuell bara är att få tag i flärpen och vränga loss.
 
Den heter ABC Marcus är säkert 50 år gammal och kommer att överleva mig. Låga fästpunkter för klacken ger suveränt klackgrepp men är obra vid fall. Man kan dra av viren, har hänt mig 2x på 55 år, men har man en reserv i ryggsäcken så fixar sig det med. (Extra sittlapp, vindsäck, vallor, halsduk, chokladbit, filmrulle (stativskruv ovanpå en stav) och ännu obrukad reservskidspets, samsas med tröja och thermos.)
 

Bilagor

  • IMGP0178_2_2.jpg
    IMGP0178_2_2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,955
Fast häl

Den heter ABC Marcus är säkert 50 år gammal och kommer att överleva mig. Låga fästpunkter för klacken ger suveränt klackgrepp men är obra vid fall. Man kan dra av viren, har hänt mig 2x på 55 år, men har man en reserv i ryggsäcken så fixar sig det med. (Extra sittlapp, vindsäck, vallor, halsduk, chokladbit, filmrulle (stativskruv ovanpå en stav) och ännu obrukad reservskidspets, samsas med tröja och thermos.)

Jag gillar möjligheten att låsa hälen, enkel och innovativ lösning! :)

...men kanske inte så bra för skelettet alla gånger.
 
Fler varianter

Kan väl visa upp ett par av mina bindningar. Vet inte om de finns på marknaden idag, men de fungerade/fungerar bra. Kabybindningen är ju en universalbindning som jag gissar passar till de flesta skor. Jag har använt den med mina gamla Lundhagskängor och stabiliteten har varit ganska bra. På bilden är ingen tårem monterad. Lite breda om man råkar ut för smala och hårda spår och det var anledningen till att jag bytte till Rottefella Telemark och skor därefter.
 

Bilagor

  • bindning 001.jpg
    bindning 001.jpg
    65.7 KB · Visningar: 2,068
  • bindning 011.jpg
    bindning 011.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,448
Den svaga punkten

i systemet är ofta kängan där läppen/sulan ofta spricker på NN 75-liknande skor. Bygelbindingar med 3 pinnar och motsvarande hål i sulan kan ge brottanvisningar i anslutning till hålen.

Kabelbindningar kan nöta på skorna men sånt går normal enkelt att laga och med ett repsnöre har man reserv om kabeln skulle gå av och man inte har reservkabel.

En sån repslinga kan vara en nödlösning även vid haverier på andra bindningsvarianter/skor än kabelbindningssystem.

Thure
 
Med en spännrem över tån och en bakom foten så kommer man alltid hem med av NN75 oavsett om det är tåbygeln eller pjäxan som gett upp. Det verkar ju som om rottefella tänkt på det då de gjort de avlånga hålen i bindningens bakre, övre kant. Blir ju en kabelbindning av enklaste typ på så vis. Givetvis kan spännrem bytas mot valfritt snöre/ståltråd/vad som helst som är böjbart och starkt. Men rem är absolut smidigast om man kan avvara ett par från ryggsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
mörtkungen Salomon "breda" bindningar Turskidåkning 12
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5
Hrym Bindningar NN75 Turskidåkning 2
hk-boden Bra bindningar för turåkning Turskidåkning 4
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
Bindningar Turskidåkning 0
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.