Salomon "breda" bindningar

Förstår verkligen inte riktigt hur detta fungerar.. Åkte en sväng på turskidor förra våren och lånade då farsans fisherskidor som jag tyckte fungerade utmärkt. Dock passade inte pjäxorna riktigt bra och jag fick en del skav så jag tänkte köpt nya pjäxor till vårens tur och då vi till och med fick snö här igår! skulle jag testat lite och slå till på nya pjäxor.

På pjäxorna står det "Salomon Back country" och under "SNS Back country". Dessa är ju rätt lika pjäxorna jag har till långfärdsskridskorna där det står "SNS Profil", på dessa är pinnen där fram lite kortare dock. I den lokala sportbutiken fanns det ett gäng pjäxor till salomonbindningar men samtliga var av den korta sorten. Expediten hade inte riktigt kolla och jag fick ingen riktigt bra hjälp.

På xxl finns dessa t.ex som anges vara bra för turåkning men har enligt specen "SNS profil": https://www.xxl.se/salomon-xc-boots-escape-5-tr-15-16-langdpjaxa-turer/p/1113664_1_style
Jag kan inte se att de andra Salomon har något som kallas Back country.

Dessa som anges som BC antar jag är till Rottefella? https://www.xxl.se/vintersport/lang...206?q=:newest:Skis+-+Bindningssystem:Fjäll/BC

Är det något jag inte förstår :)?
 
Till längdskidor (race) som du åker i spår med har du två system, Rottefellasystemet och Salomonsystemet.
http://www.langdskidakning.info/laumlngdskidskor.html

Sen finns det också något kraftigare bindningar som används på tur/fjäll-skidor för olika ändamål, också dessa finns i huvudsak två typer: Rottefella BC och NN75 mm där Rottefella BC troligtvis är vanligast (?).

Har jag fått det rätt alla?
 
Salomon och Rottefella har varsitt system där man klämmer fast en pinne som sitter vid tårna på pjäxan. Salomons system heter SNS och Rottefellas heter Rottefella :) och båda dessa system finns i olika storlekar/grovlekar beroende på vad man ska använda dom till.

Salomons lätta system för längdskidåkning i spår heter SNS profil eller pilot beroende på ålder. De har även ett grövre backcountry system som kallas XC profil om jag minns rätt.

Salomons XC system var relativt vanligt Sverige för några (10-15) år sedan, då bla Lundhags gjorde XC pjäxor. Men på senare tid har Rottefella konkurrerat ut detta system och den stora majoriteten av tur/backcountry pjäxor som säljs i Sverige är gjorda för Rottefella BC.
 
Om skidorna är bra, varför inte satsa på att byta bindningarna. Monteringsmall följer normalt med bindningarna, och att ta ut balanspunkten på skidorna är lätt. 3,6m borr är vanligast till fästskruvarna (finns i järnhandeln), men montera borrstopp innan du borrar för att inte riskera borra för djupt.
Ev gamla hål pluggar du för att undvika att det kan tränga in fukt i dem, 2 komponents expoxylim brukar jag använda.
 
Salomon XA

Om du behöver pjäxor är tipset att kolla tradera säljs då och då den typen du menar. Brukar gå under salomon XA.
 
Langrenn Bindninger

Salomon och Rottefella har varsitt system där man klämmer fast en pinne som sitter vid tårna på pjäxan. Salomons system heter SNS och Rottefellas heter Rottefella :) och båda dessa system finns i olika storlekar/grovlekar beroende på vad man ska använda dom till. QUOTE]

Har en produktkatalog från 2000, i den beskriver man NNN R3 Skate och att den lanserades 1999, 2000 kommer så NNN R3 Classic. Finns även NNN Touring. NNN DINO för barn. Därefter beskrivs NNN-BC Back Country Manuell och att NNN-BC Auto är ny för året. Hade själv den sistnämda ett tag men byte till Super Telemark då BC Auton frös ihop. Utöver Super Telemark 12-20mm finns även tåbindningen Telemark Extrem 15-19mm.

/B
 
Jag har Rotefella NNN BC (manuell) på mina fjällskidor sedan drygt 20 år tillbaka och tycker bindningen fungerar fint (använder samma buindning och pjäxor på långfärdsskridskorna). Fördelen med denna bindning är att den inte är bredare än skidan varför det även fungerar fint att åka i preparerade spår utan att det skaver mot spårkanterna.

Jag har däremot hört flera som klagat på just NNN BC Auto som krånglat, så tipset är att välja den manuella versionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
Gun-valld Turskida för ospårat/djupsnö. Salomon xadv 89??? Turskidåkning 32
asakruys turskidan Salomon X-adv 69 grip? Turskidåkning 3
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
thureb Utbytesskena Salomon SNS Profil Skate Turskidåkning 5
gundj Nya skidskor till gammal bindning, Salomon? Turskidåkning 3
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
clasanson Erfarenhet av Salomon X-Adv 70 ? Turskidåkning 0
KamratJonas Smala Salomon Carbon Pro Classic Turskidåkning 0
Fredrik S Salomon SNS Profil Automatic - demontering Turskidåkning 4
adventure_transport Salomon X-adventure 9? Turskidåkning 0
ripjakt37 test salomon adventure 6-8 Turskidåkning 0
Anders.Appelqvist Salomon multisportskida ??? Turskidåkning 0
Test av Salomon Back Country? Turskidåkning 0
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
rab Hur breda skidor passar till spår Turskidåkning 7
Egel Rejäla breda fjällskidor Turskidåkning 4
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
handjam Byta bindningar? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
McFee Bindningar: Stövelbinding/ NN75/ NNN Turskidåkning 15
prettokid bindningar? Turskidåkning 8
Kanii Bindningar till träskidor. Turskidåkning 12
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Peifen Val av bindningar Turskidåkning 19
Polarnatt Att montera bindningar Turskidåkning 2
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
Lissas Montera bindningar Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
d.a.n.i.e.l Reatips - längdskidåkning? (skidlängd och bindningar?) Turskidåkning 2
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
MartinB Sätta fast bindningar själv? Turskidåkning 0
graylingman Montering av bindningar. Tyngdpunkt? Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor och bindningar Turskidåkning 0
abjor Bindningar till tur/teleskidor Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.