Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ?

Breda lössnöskidor går väll ändå bort. De är väll inte realistiska att köra i preparerade spår över huvudtaget.
Enligt mig är allt utan rena längdåkningsskidor ganska trist i preparerade spår. Är det huvudsakligen preparerat du tänkt köra i så är det väll bättre att köpa skidor efter det och låta eventuell turåkning i lössnö bli ett senare problem... Som ju skrivits ovan enklast löses genom att man hyr skidor. Annars kan man ju komplettera med ett par vita blixten för en hundralapp från närmaste överskottslager, om man inte har någon möjlighet att hyra.
Skippa även vallafritt om du ska köra i spår, i så fall är tejp klart bättre.
 
att köpa ett par breda tur skidor, utifrån beskrivningen av dina behov, känns ungefär som att köpa 24meter scania för att nån gång ibland baxa runt med på B&W parkeringen..

om man nu skulle få för sig att böka runt ett par skidor i halvmeterdjup snö, i fjällvärden, går det knappt att hitta några större sådana områden, där det vistas folk...

som nån sa du har alltid nåt skoterspår, skidspår att använda...
 
Måtten

på den smala Fischer fjällskidan jag länkade till är bara "Innsving: 59 - 49 - 55 mm" dvs likvärdigt med mina Peltonen längdskidor från 80-talet (dessa något bredare än de vanligaste längdmodellerna idag). Den bredden går utmärkt i preparerade längdspår. Med de önskemål som framfördes i startinlägget om bara ett par bekymmersfria skidor tror jag det är svårt att komma närmare än med mitt förslag.

Personligen har jag däremot betydligt svårare att kompromissa har t ex både Fischer E89, E99 och E109 samt breda carvingtelisskidor.

Thure
 
Jag kanske tolkade lite annorlunda. Jag tyckte att det lät som att opreparerat gick först enligt nedan. Dock kanske inte så svåra förhållanden. Då kanske en smal turskida kan vara en idé likväl som en ej för extrem/smal längdskida?

"Jag gissar att jag kommer att spåra en del och att jag även kommer att åka en del i färdipreparerade spår. Kanske blir det även kortare dagsturer på fjället."
 
glöm romantikernas prat om turskidor.

1. det är vinter på 100år, ungefär, där du kan dra nytta av dom i sthlms området. det krävs betydligt mycket mer snö i terrängen jmfrt preparerade spår, om du ska ta dig till platser som är kul att åka på

2. när du åker på din fjällvecka en gång per år så kommer dina 3 och 5åringar varken orka ta sig så långt från stugan att ni kommer till orörd terräng eller även om så är fallet kommer dom inte tycka att det är kul att pulsa runt i massa snö när det finns packat/preparerat underlag precis brevid.

3. om du i vanliga fall gillar att jogga (och inte att promenera) kommer du att gilla att åka längd i spår och inte att "gå" på tur.

om momentet, att kunna gå på tur på fjället fortfarande är med i önskelistan och du ska kunna göra det någorlunda kofortabelt är allt under punkt 1-3 i princip helt omöjligt=

köp ett par vanliga längdskidor + hyr eller köp ett par beg turskidor

stadium säljer ut fischer CR för 795:- nu (ord 1795) där får du mycket skida för pengarna om du ska köpa nytt

eller så köper du en något bredare, så kan du också hjälpligt ta dig fram över nån is eller nåt.
risken är bara att du blir biten av längdåkning som motionsform och då kommer att uppleva dom något bredare skidorna som att köra vätternrundan på en militärcykel. nej, jämförelsen haltar inte!!

sen tycker jag inte du ska vara rädd för att prova dig fram med vallningen, det behöver inte vara så hysteriskt krångligt, som många gör det till, om man bara vill ha lite fäste.


när det gäller val av skida ska du inte överskatta idén om att man får vad man betalar för.

som glad motionär märker man knappt nån skillnad, i sthlm blir det ändå så repigt och sönderkört att man kan gå direkt på begagnat. med lite sökande kan man få enormt fina skidor för nån hundring, en del får ju aldrig användning för prylarna här.

lägg däremot en slant extra på bra pjäxor
 
Tack för många bra tankar !

Det är spännande att läsa era olika förslag.
Beslutsvåndan finns fortfarande där, men med er hjälp tar jag mig sakta men säkert mot kanske ett klokt beslut, men åtminstone ett väl genomtänkt (och säkert alldeles för överarbetat).
Men, det är för mig en del av tjusningen med alla friluftsprylar att få botanisera i olika butiker, titta runt på nätet, läsa diskussioner om vilken variant som är bäst osv. Jag är övertygad om att det finns fler än jag som ser resan mot ett inköp som en rolig del av målet.
Fortsätt gärna med flera svar.
 
Med

de små tillfällen till skidåkning på längden som de senaste årens Stockholmsvintrar erbjudit kan man anta att du huvudsakligen kommer att åka skidor på dina fjällveckor.

Barn i den åldern och lite äldre gillar alls inte att åka i preparerade spår. Däremot gillar de obanad terräng gupp hoppa i snödrivor etc. Då är inte längdskidåkning heller din första prioritet utan att ha bekymmersfria skidor. Dina barn blir inte lyckligare för att du kör ifrån dem med större hastighet utan de blir glada över att busa i snön tillsamman med dig.

Men vill du dessutom ha bra längdskidor för din egen åkning då behöver du kanske flera par skidor.

Thure
 
Senast ändrad:
Då är inte längdskidåkning heller din första prioitet utan att ha bekymmersfria skidor. Dina barn blir inte lyckligare för att du kör ifrån dem med större hastighet utan de blir glada över att busa i snön tillsamman med dig.

Men vill du dessutom ha bra längdskidor för din egen åkning då behöver du kanske flera par skidor.

Thure

Bekymmersfria skidor är precis som du skriver det jag är ute efter i första hand.
Om något/några år kan jag mycket väl tänka mig att komplettera med något mer beroende på mitt (och så småningom även barnens) intressen.
Nu borde jag nog istället se mig om efter en bra och bekymmersfri (=vallningsfri ?) startskida som funkar att ha bredvid barnen när de leker/åker på sina småskidor.


De konkreta tips jag fått hittills är följande:

Salomon Snowscape 7
http://stadium.se/sport/vintersport/langd/037415/salomon-snowscape-7

Fisher CR (tror att länken är rätt)
http://www.stadium.se/sport/vintersport/langd/073436/fischer-cr-classic

Fischer BCX E 89
http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=FIS11

Åsnes Vikafjell FL
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=65052
 
de små tillfällen till skidåkning på längden som de senaste årens Stockholmsvintrar erbjudit kan man anta att du huvudsakligen kommer att åka skidor på dina fjällveckor.

Barn i den åldern och lite äldre gillar alls inte att åka i preparerade spår. Däremot gillar de obanad terräng gupp hoppa i snödrivor etc. Då är inte längdskidåkning heller din första prioritet utan att ha bekymmersfria skidor. Dina barn blir inte lyckligare för att du kör ifrån dem med större hastighet utan de blir glada över att busa i snön tillsamman med dig.

Men vill du dessutom ha bra längdskidor för din egen åkning då behöver du kanske flera par skidor.

Thure


nu låter det väl nästan mer som om det är ett par snöskor och en bob som är det optimala...

thure, kan du förklara hur man som tre åring ska kunna få sån fart i "obanad" terräng att man överhuvudtaget tar sig över ett gupp?

och gärna också vilken typ av "bekymmer" du upplever är mer frekventa vid de olika skidtyperna?
 
Framåtblickande

kanske kan vara på sin plats.

Barnen som är 3 och 5 idag är om två år 5 och 7 år.

Att åka rakt fram t ex uppför och se spåret i fjärran gillar nästan inga barn. Men att ta sig fram i obanad terräng det gillar barn det vet jag både från mina tre barn och andra barn jag guidat på familjefjällveckor.

Idén med maskingjorda spår och utrustning som nästan blir onjutbar utanför de maskingjorda spåren är IMHO tveksam.

Men jag är inte någon taliban. Var och en må bli salig eller skidglad på sitt vis.

Bekymmer är det med alla skidtyper. Alla skidmodeller är kompromisser. Vanliga problem är t ex bakhalt, dålig bärighet i brättet, för svårt att få skidan i sväng, fladder vid hög hastighet utanför maskingjorda spår.

Thure
 
Senast ändrad:
Fick ett tips från Naturkompaniet om Åsnes Vikafjell QS (http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=65051).
De är vallningasfria och har inga fästen för fiskfjäll/skinn/"eller-vad-det-nu-kan-heta".
Enligt säljaren är det bara att tuta och köra och de ska vidare enligt honom funka bra både i spår och även lite utanför spåren.
Självklart vill han ju sälja, men de brukar vara rätt ok i sin service på Naturkompaniet när det gäller andra prylar.

Skulle detta vara ett bra startalternativ som kan vara tillräckligt allround till att börja med ?
Funkar de i maskinspår eller är de för breda ?
3/4 stålkanter; bra eller dåligt ?
 
kanske kan vara på sin plats.

Barnen som är 3 och 5 idag är om två år 5 och 7 år.

Att åka rakt fram t ex uppför och se spåret i fjärran gillar nästan inga barn. Men att ta sig fram i obanad terräng det gillar barn det vet jag både från mina tre barn och andra barn jag guidat på familjefjällveckor.

Idén med maskingjorda spår och utrustning som nästan blir onjutbar utanför de maskingjorda spåren är IMHO tveksam.

Men jag är inte någon taliban. Var och en må bli salig eller skidglad på sitt vis.

Thure


och snart är dom 14 och 16 och farsan är avhängd innan han fått på sig pjäxorna...;)

skämt å sido, jag kan hålla med dig, trots att jag faktiskt är talliban, men jag tycker du bygger resonemanget på fel grund.

med "packat, preparerat underlag" avsågs ytor vid sidan av spåret, runt lift /stug by osv.

visst finns det kanske tillgång även till helt obanad terräng, men under alla år jag själv och vänner varit till fjälls har jag nog aldrig sett något barn välja att pulsa runt med skidor i den.

det är inte ofta förhållandena, sett över en vinter, är sådana att det bär med små barn skidor.

dom områden jag ser barn leka /åka är det ofta så hårt packat att du nästan kan ha ett par långfärdsskridskor på fötterna. så att behöva breda skidor för den skull köper jag inte.

däremot finns det en rad andra argument, skidorna är inte bara bredare, dom är ofta också lägre. i kombination med att man har rejälare skor, kanske också bindning, blir det en avsevärd skillnad på komfort och balans. bekvämlighet och varmare. vilket inte är minst viktigt om man ska stå still brevid lekande barn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.