Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst?

Hej!

Ska åka upp till Treparksmötet den 13e mars och tura runt i fem dagar. Har aldrig tidigare stått på ett par turskidor, men åkt mycket utförs och dessutom vandrat en del. Men turskidor är det enda rimliga transportmedlet där uppe så jag behöver väl anpassa mig. Jag gör inte detta helt på kul heller, utan det är en viktig del i mitt examensarbete, där jag ska rita en ny raststuga som gynnar både vandrare och renskötseln. För det mesta kommer det vara en skidled, men det kommer också vara utanför led då jag ska bort mot Nijak i Sarek. Dock är det ingen topptur att tala om.
Jag är osäker på om jag ska använda pulka eller inte. Jag har en gedigen ryggsäck som jag gärna använder istället. Gissar på att packning väger ca 12 kg. Själv är jag 170cm och väger ca 75kg med kläder.
Personligen tror jag att jag kommer älska det och vilja göra fler, liknande strapatser, och därför letar jag efter något att köpa och inte hyra. Jag letar inte efter det billigaste, men inte heller det dyraste. Är mest ute efter valuta för pengarna. Prisvärt och bra. Är alltså ute efter ett helt kit, men förstår att allt måste köpas separat.

Finns det något som passar mitt ändamål?
 
5 dagar skidtur, mars månad, Sarek och 12 kg ryggsäck. Jag tycker det låter som väligt lätt packning, har du inte glömt något då? Mat, bränsle, kök, sovsäck. Tänker du tälta?
För 12 kg behvöer du ju inte dra pulka men min vinterpackning för 5 dagar på skidor skulle väga mera men så är jag ingen lättpackare.
Eller är det 5 dagsturer från ett och samma boende, då förstår jag 12 kg bättre.

TIll skidorna: stålkant rekommenderas om du ska åka lite utför. Jag kör själv på Fischer elite crown 99 på tur och är nöjd. Jag har fiskfjäll (nackdel att de är ljudliga nerför men stör inte mej) för fäste men numera är nog fasta eller lösa korta skinn/stighudar vanligare. Vet inte om det bara är Åsnes som har "kickerskinns". Jag gillar inte att kladda med fästvalla.
Då de köptes för länge sedan har de klassiska 3piggars rottfella-bindning men nuförtiden är det väl vanligare med BC-bindning (pjäxorna kan dubbla med långsfördsskridskor om du gillar det). Jag har gamla alpina telemarkspjäxor (med två alpinkänppen) i läder till skidtur men till skridskor har jag har jag alpina 1550 men hade istället köpt 1600 med membran om jag köpt nytt för skridsko idag.
Ser många pjäxor och skidor på rea just nu hos stora kedjorna så det är nog köpläge nu och några veckor framåt.

/Patrik
 
Någon modell från Åsnes med korta stighudar. Ska du ha med hund någon gång — se till att skaffa någonting utan stålkanter.

Det är väldigt mycket skönare att dra lasten än att bära vid skidåkning.

12 kg bör gå att bära, även om jag också rycker det låter lätt.
 
Åsnes gör suveräna skidor. Håller dom för mina förehavanden under ripjakt, så håller dom nog för alla.
Lätta, stabila och hållbara. Använder Alpina BC pjäxor till dem som är fantastiskt sköna.
 
Jag gör inte detta helt på kul heller, utan det är en viktig del i mitt examensarbete, där jag ska rita en ny raststuga som gynnar både vandrare och renskötseln.

Får jag vara nyfiken och be dig berätta mer om stugan? Är det bestämt att det ska bli en ny raststuga i området, och i så fall var?
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, du skriver att du aldrig åkt turskidor. Betyder det att du inte heller åkt längdskidor? I så fall skulle jag rekommendera pulka istället för ryggsäck. Med ryggsäck får du högre tyngdpunkt och därmed sämre balans.
Mina turskidor är förresten Åsnes Amundsen, med fäste för korta stighudar.
 
5 dagar skidtur, mars månad, Sarek och 12 kg ryggsäck. Jag tycker det låter som väligt lätt packning, har du inte glömt något då? Mat, bränsle, kök, sovsäck. Tänker du tälta?
För 12 kg behvöer du ju inte dra pulka men min vinterpackning för 5 dagar på skidor skulle väga mera men så är jag ingen lättpackare.
Eller är det 5 dagsturer från ett och samma boende, då förstår jag 12 kg bättre.

TIll skidorna: stålkant rekommenderas om du ska åka lite utför. Jag kör själv på Fischer elite crown 99 på tur och är nöjd. Jag har fiskfjäll (nackdel att de är ljudliga nerför men stör inte mej) för fäste men numera är nog fasta eller lösa korta skinn/stighudar vanligare. Vet inte om det bara är Åsnes som har "kickerskinns". Jag gillar inte att kladda med fästvalla.
Då de köptes för länge sedan har de klassiska 3piggars rottfella-bindning men nuförtiden är det väl vanligare med BC-bindning (pjäxorna kan dubbla med långsfördsskridskor om du gillar det). Jag har gamla alpina telemarkspjäxor (med två alpinkänppen) i läder till skidtur men till skridskor har jag har jag alpina 1550 men hade istället köpt 1600 med membran om jag köpt nytt för skridsko idag.
Ser många pjäxor och skidor på rea just nu hos stora kedjorna så det är nog köpläge nu och några veckor framåt.

/Patrik
Efter ett stort nederlag på Korsika då mitt ena knä sa ifrån pga överbelastning började jag rikta in mig mer och mer på lättviktvandring. Ryggan väger lite drygt ett kilo, mat kommer väl hamna på 5-7kg gissar jag, sovsäck ett kilo ca och sedan lite kläder, säkerhetsutrustning och småprylar. Har inte räknat med det jag kommer ha på mig, så får väl lägga till ett par kilon där. Vi kommer vara dessutom vara två, så kök och eventuellt tält delas på.

Men tack för tipsen! Ska kika rean, förhoppningsvis hinner jag få tag på grejer tills det bär av.
Någon modell från Åsnes med korta stighudar. Ska du ha med hund någon gång — se till att skaffa någonting utan stålkanter.

Det är väldigt mycket skönare att dra lasten än att bära vid skidåkning.

12 kg bör gå att bära, även om jag också rycker det låter lätt.
Bra tanke. Tror att jag först och främst behöver se vad ryggsäcken hamnar på för vikt i slutändan innan jag bestämmer mig. Det bör ju förstås göras i helgen i så fall!
Åsnes gör suveräna skidor. Håller dom för mina förehavanden under ripjakt, så håller dom nog för alla.
Lätta, stabila och hållbara. Använder Alpina BC pjäxor till dem som är fantastiskt sköna.
Tar mig en titt!
Får jag vara nyfiken och be dig berätta mer om stugan? Är det bestämt att det ska bli en ny raststuga i området, och i så fall var?
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, du skriver att du aldrig åkt turskidor. Betyder det att du inte heller åkt längdskidor? I så fall skulle jag rekommendera pulka istället för ryggsäck. Med ryggsäck får du högre tyngdpunkt och därmed sämre balans.
Mina turskidor är förresten Åsnes Amundsen, med fäste för korta stighudar.
Kul att det fångade någons intresse!
Det är inte bestämt någonting. Jag har haft kontakt med Sirges sameby som uttryckligen önskar en stuga i området. De har haft problem med att vandrare och (framföraltl) skidåkare bryter sig in i deras renvaktarstugor för de tror det är för allmän använding. I Sarek. I Sveriges främsta vildmark. Det ligger därför i deras intresse att styra turismen till vissa platser. Samebyn har uttyckt intresse för min idé och pekat ut en plats som jag därför tänkt besöka. Det finns mycket att ta ställning till rent tillståndsmässigt och jag vill därför inte yttra mig mer.
Och ja, det betyder att jag inte heller åkt längdskidor. Tänkvärda tips, jag får se om jag kanske kan känna efter i en fysisk butik.
 
Hur ska du bo?

1 kg låter lätt för en vintersäck. Det kan vara rätt kallt i fjällen under mars.

NNN BC är lämpliga bindningar. Välj någon manuell variant. Det finns hyfsat många olika pjäxor att välja mellan — huvudsaken är att de passar dig.
 
Hur ska du bo?

1 kg låter lätt för en vintersäck. Det kan vara rätt kallt i fjällen under mars.

NNN BC är lämpliga bindningar. Välj någon manuell variant. Det finns hyfsat många olika pjäxor att välja mellan — huvudsaken är att de passar dig.
Har inte haft en tanke på att säcken behöver vara varm. Är det så? Jag menar, varken innehållet eller säcken tar skada om det är kallt ute, eller är jag ute och cyklar nu?
 
Har inte haft en tanke på att säcken behöver vara varm. Är det så? Jag menar, varken innehållet eller säcken tar skada om det är kallt ute, eller är jag ute och cyklar nu?

SovSäck och RyggSäck slutar båda på säck :cool: 1kg vintersovsäck låter lätt. En ryggsäck måste inte vara varm men det bör en sovsäck vara.

/Patrik
 
Viktigast är att undgå skavsår. Håller med om skidor typ Fischer E99 eller E109. De senare är roligare nedför. Skall ni bo i stugor också/istället? Tält är betydligt tuffare samt att distanserna blir kortare. Turen borde gå att göra med stuginkvartering.

Med tält springer vikt och bulk iväg. Pulka att föredra med tält. Gärna en hund som drar pulkan.

Thure
 
Viktigast är att undgå skavsår. Håller med om skidor typ Fischer E99 eller E109. De senare är roligare nedför. Skall ni bo i stugor också/istället? Tält är betydligt tuffare samt att distanserna blir kortare. Turen borde gå att göra med stuginkvartering.

Med tält springer vikt och bulk iväg. Pulka att föredra med tält. Gärna en hund som drar pulkan.

Thure
Fischer E99 är helt klart intressant. Hur ska jag tänka om jag har ryggsäck? Lägger jag på de kilona på min egen kroppsvikt? Låter som att man alltid kommer behöva ha den ryggsäcken på sig om man ska kunna trycka ner luftspalten.
Har dessvärre inte hund. Men min följeslagare har tänkt pulka så han får gärna dra tältet! ;)
Vi kommer ha Kisurisstugan som bas, men vi har ändå med tält då det kan bli långa strapatser.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.