turskidåkning: första gången

Hej,
Jag bor i Amsterdam och jag vill gärna åka längdskidor i Sverige i februari. Jag har aldrig gjort det förr och har till och med aldrig varit i Sverige på vintern bara på sommaren. Det verkar kul tycker jag att längdåka en del av Kungsleden. Men hur mycket kilometer kan man åka genomsnittligt per dag? Är det överhuvudtaget möjligt för en nybörjare att åka flera dagar i rad?
tack på förhand och var snäll och rätta min svenska om det är fel :)
hälsningar Tessa
 
Hej,
Jag bor i Amsterdam och jag vill gärna åka längdskidor i Sverige i februari. Jag har aldrig gjort det förr och har till och med aldrig varit i Sverige på vintern bara på sommaren. Det verkar kul tycker jag att längdåka en del av Kungsleden. Men hur mycket kilometer kan man åka genomsnittligt per dag? Är det överhuvudtaget möjligt för en nybörjare att åka flera dagar i rad?
tack på förhand och var snäll och rätta min svenska om det är fel :)
hälsningar Tessa

Hej. Din svenska är bra mycket bättre än i många andra inlägg...(skrivna av svenskar !?) hursomhelst, använd sökfunktionen och läs igenom inläggen i detta forum, till exempel http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47219. Du kommer att hitta hur mycket information som helst. En fundering har jag: du bor i Amsterdam, är du van vid skridskoåkning? Du kanske har skridskopjäxor som fungerar till skidbindningar? Då har du vunnit mycket - skavsår i skidpjäxor är en av flera anledningar att man som nybörjare kan ha problem med att åka de 14 (eller nåt sånt) kilometer som krävs flera dagar i sträck(om du inte har tänkt bo i tält förstås?). Lycka till.
 
tack

jaha! tack så mycket. Den sökfunctionen är väldig skicklig. Nu fick jag reda på längdåknings 'jargong' och vet jag om vad jag bör leta efter.
Jag åkte skridskor på naturis förra veckan då det var mycket kallt efter nederländskt begrepp. Men vanligtvis åker man skridskor på konstis här. Jag är lite rädd för sveriges kylan. Men jag hade tänkt att åka på stugtur istället för att tälta. Det vore för hårt tyckte jag. Dessutom har jag inte råd för att skaffa mig dyra grejer som man behöver om man sover ute : )
 
En fråga bara. Är du ute efter att åka i spår eller är det ospårat du är ute efter?

En klassisk ospårad (dock med mycket skoterspår och skidspår) stugtur är ju mellan Abisko och Kebnekaise (eller ända till Nikkaluokta). Dagsetapper varierar men den längsta är mellan Abiskojaure och Alesjaure på över 20 km. Ibland är det så lätt att man åker 30 km på en dag. Andra gånger får man kämpa för 15 km.

Vill du åka längdskidor i spår i fjällen så finns det ju ett antal ställen att åka på. Dessa har jag dock inte koll på, men i Jämtland finns det en del ställen.
 
Om jag har förstått dig rätt så har du aldrig åkt skidor tidigare, varken i spår eller ospårat. Du skriver också att du aldrig har varit i Sverige vintertid. Utifrån detta så skulle jag rekommendera att du börjar med enklare dagsturer. Hyr en stuga eller ett rum någonstans där det finns många bra leder och dagsturer man kan göra. Ta gärna med dig sällskap, då det alltid är bra om man är flera ifall olyckan är framme. Allteftersom du lär dig utrustningen, att klä sig rätt, säkerhet m.m. så kan man göra längre och mer avancerade turer.

Jag skulle inte vilja rekommendera en längre tur i fjällen i februari om man inte har någon erfarenhet av skidåkning och svenska vinterfjäll. Dock har du ju påbörjat processen att skaffa dig erfarenhet :) Det är bara att fortsätta på den inslagna vägen, dvs. att söka, läsa, fråga och sedan testa.

Lycka till med dina ambitioner! Som sagt det är bara att fråga om du undrar över något.

Mvh /Joel
 
Ah, åka skidor i februari. Missade den detaljen.

Det är inget att rekommendera för en nybörjare i Kirunafjällen. Men hyra en stuga och åka i Jämtlandsfjällen är en ganska bra ide.
 
Nybörjare

Hej. Håller med om att fjällen i februari kan vara gaska tuffa så stugboende och dagsturer rekommenderas. Ett alternativ är annars att åka från Ljungdalen till Helags och sova i Helagsstugorna och sen göra dagsturer där. Ljungdalen-Helags är en relativt snäll tur som du bör hinna med under den ljusa tiden på dygnet i februari.

Skriv gärna här sen när du gjort din resa.
 
Ljungdalen-Helags låter bra!

Om jag har förstått dig rätt så har du aldrig åkt skidor tidigare, varken i spår eller ospårat. [...] Ta gärna med dig sällskap, då det alltid är bra om man är flera ifall olyckan är framme.
Du har förtstått mig rätt . Och jag släpar min kille med mig till Sverige så jag inte ska bli ensamt.
Kanske är jag lite grann för framåtsträvande.. men jag har vandrat en del av Siljansleden i somras och jag blev mycket entusiastiskt och ville direkt åka dit igen...

Hej. Håller med om att fjällen i februari kan vara gaska tuffa så stugboende och dagsturer rekommenderas. Ett alternativ är annars att åka från Ljungdalen till Helags och sova i Helagsstugorna och sen göra dagsturer där. Ljungdalen-Helags är en relativt snäll tur som du bör hinna med under den ljusa tiden på dygnet i februari.

Skriv gärna här sen när du gjort din resa.
Ni alla är så snälla, mycket bra råd och tips! Jag besökte främst nederländskspråkiga sidor men det enda man gjorde där på / i (?) forum var gräla och förtreta varandra. Jag tror det är en stor fördel jag kan uppfattar vad ni skriver på svenska. Ni vet ju vad det är ni talar om, ni har bott i Sverige ert helt liv.
Det där Ljungdalen-Helags låter bra! Jag såg också att det kostar inte för mycket för att komma fram till Ljungdalen ifrån Nyköping. Omkring 250 kronor per person om jag köper just nu 2 klass biljetter. Och vad gäller 'den ljusa tiden'... Det blir mörkt omkring klockan tre eller något? Här mörknar det klockan fem och jag tycker det är redan för tidigt...
Och jag vet inte precis vad skillnaden är mellan de olika skidorsorterna. Där finns turskidor, fjällskidor, längdskidor? Ingen aning!

Tack så mycket!
 
Kanske hyra skidor

första gången och bo på en fjällstation.

T ex skulle ni kunna bo på Grövelsjöns fjällstation nu i februari. Där finns både helpension dvs alla måltider ingår eller självhushåll. Bra uthyrning och då kan du prova olika slags utrustningar och sätt att åka skidor olika dagar. Om man bara skall följa leder kommer man långt med lätta pjäxor och smala skidor utan stålkanter men gillar man att åka utför behöver man lite stadigare fjällskidor.

Fjällstationerna har ledarledda turer som kan vara trevliga och lärorika att delta i.

April är ofta bästa tiden att åka skidor på flerdagsturer i svenska fjällen.

Lycka till.

Thure
 
Lite bra att ha länkar...

Boende
Om du ska bo i stugor så kan du går in på http://www.svenskaturistforeningen.se/ för att få reda på när de har öppet. I princip så gäller det att ju längre norrut man tar sig, detso senare öppnar stugorna. Det brukar ge en liten vink om hur vädret är. Är det stängt så bör man inte vara i området (om man inte vill testa sina gränser...). Gå in på "boende" och klicka på "sök via karta" eller "i fjällvärden".

Väder
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5491&l=sv kan du kika på vad det blir för väder.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7560&l=sv kan du se vilken temperatur som varit i ett visst område förra året och ett par år tillbaka.
Och på http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7558&l=sv kan se se hur mycket nederbörd som kom.

Vad gäller skidorna så är jag inte riktigt säker. Det kan ha att göra med bredd, spann och hållfasthet. Ett annat tips som jag kan ge (efter dyrköpt egen erfarenhet) vid längdskidåkning är att ha med sig ett par stighudar. Är man inte bra på att åka skidor (jag börjar långsamt bli bättre) så är det guld värt att lättare kunna ta sig uppför backen som knappt var markerad på kartan.

Jag tror jag gjort en hel del nybörjarmisstag, maila gärna mig så kan du få fler tips vad som är smart att inte göra. (Vill ju inte verka okunnig här bland alla experter ;) )

Lycka till!

(Just det. Bli inte avskräckt av allt säkerhetstänk/-prat här på sidan. Vi svenskar är ett säkerhetsälskande folk...)
 
Nordic ski center

Är man nybörjare på skidor och vill åka i fjällen är ett av det bästa ställena Nordic ski center området

http://www.funasdalsfjall.se/vinter/nordicski.htm

(Otroligt att det inte finns engelsk text på sidan)

Här finns otroligt fina spår och området har lång erfarenhet av längåkning så det är enkelt att få bra support. Hyr en stuga i området och gör turer efter hur ni tycker att det känns.

Som redan sagts är bästa tiden från April och frammåt. Det kan gå bra under andra tider också men vädret kan vara lynnigt och solen är inte uppe så länge.

Har man aldrig åkt skidor förr kan det vara en upplevelse på gott och ont och man bör vara ödmjuk när man planerar turerna.

Gör man inga expeditioner fungerar vanliga turskidor bra 50mm bredd och bredare. Som också redan sagts bör man passa sig för större nedförsbackar speciellt om man är nybörjare. Vallningsfritt är också att rekomendera.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
aliquerer Långskidor första gången: Sälen vs Stockholm Turskidåkning 2
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
dragbjorn Snart är första snön här....HURRA! Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.