Turskidåkning med kite

kan det inte bero på att kombinationen av; rätt vind, rätt miljö (öppna ytor) rätt före inte sammanfaller så ofta där turåkaren normalt håller till?

Man behöver ytor utan träd förstås. De turåkare som håller till på stora kalfjäll befinner sig på bra ställen.

Kalfjället är bra för kite, för där blåser det ofta. Bottenviken är mycket bra, för där har man stabila och fina havsvindar nästan jämt (läs här). Om man har med sig ett par "de-power" kites i olika storlekar kan man åka i olika vindstyrkor. Det finns många ställen i Sverige som håller världsklass för turbaserad snowkite, till exempel Fulufjället, Grövelsjöfjällen, härjedals- och jämtlandsfjällen, västra Pajelanta, Tavvavuoma, Bottenvikens skärgård...

Vad gäller rätt före, så år det bra med lite bredare skidor än de smalaste turskidorna. Telemark eller alpina turskidor (randonné) är bra, för då klarar man många olika fören.

De flesta som snökitar är surfartyper som kör en repa med snowboarden på fjället ovanför pisterna och sedan åker ner till puben och tar sig en öl. Jag är från början en turskidåkare som numera även åker kite. Det skulle vara kul om vi var fler turskidåkare med kite.
 
Uppenbarligen så fungerar det då självaste skinnarmo tog med en kite till syd eller nordpolen (eller var det nu var), finns lite klipp med det i hans film som jag inte kommer ihåg vad den heter!

Jag var bra sugen på det när vi gick på ett kalt kalfjäll, vindpackad snö på skare och en stadig vind bakifrån..

4825755_l_3f28241a1a8535743f134df0fb4b79eb.jpg


Så det är klart intressant!
Måste lära mig kita bara, kanske har chansen till sommaren eller så.. :)
 
Uppenbarligen så fungerar det då självaste skinnarmo tog med en kite till syd eller nordpolen (eller var det nu var), finns lite klipp med det i hans film som jag inte kommer ihåg vad den heter!
Ja, det är mer eller mindre standard med kite på Grönland och Antarktis nuförtiden. Det är även populärt i Norge. I Sverige har vi en uppsjö av snälla och runda fjäll för turkite, så vi får väl se om det blir populärt även här. För att inte tala om Bottenviken - den som gillar segelbåt skulle säkert gilla att segla på havsvidderna.

Jag var bra sugen på det när vi gick på ett kalt kalfjäll, vindpackad snö på skare och en stadig vind bakifrån..
Man kan åka i medvind, i sidvind och man kan kryssa. Vilken härlig bild! Var är den tagen?

Så det är klart intressant! Måste lära mig kita bara, kanske har chansen till sommaren eller så.. :)
Eller varför inte till vintern? Det är lättare att lära sig på snö än på vatten. Man kan börja med att köpa en liten träningskite och ha med sig på fjället. En sådan tar inte mycket plats i ryggsäcken och förutom att det ger bra kite-träning är det ett roligt tidsfördriv när man tar lunchpaus på kalfjället. Roligt för barnen också.
 
Simon Jaktlund finns här på utsidan emellanåt och emellanåt även på Storulvåns fjällstation och håller skid-kitekurser. Sök kontakt med honom - han berättade under kursen ajg gick att han i bra vind kört Jämtlandstriangeln på en dag med kite t ex. Inte för att det är en världsunik prestation men han har mycket god koll på kitande på snö.

/Patrik, som försöker köra lite kite på is då det går
 
jo, det borde ju gå ännu bättre med kite än med bara vindsäcken som segel...


Wannabe kite-åkare =)
 

Bilagor

  • 055.jpg
    055.jpg
    77.7 KB · Visningar: 1,533
Nu har jag hunnit vara ute på årets första tur. Det var under ett par veckor i november/december i Härjedalen. Jag höll i en nybörjarkurs i tur-kiting för holländska och engelska kiteturister. Det kommer att bli några fler turer i vinter. Bland kommer jag att guida på långtur mellan fjällstugor.

Här är en diskussion om lämpliga områden för tur-kiting:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63878

Bilder från Härjedalsturen:

5252147503_d20a37ebe7.jpg


5252759788_18b2ae822a.jpg


5252770196_0dc0a45a36.jpg


5252816634_63853c899f.jpg


5252209921_9e4082a462.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.