turskidåkning: första gången

vålådalen

Jag tror det blir Vålådalen.. efter mycket mycket sökning på www.sj.se har jag bestämt mig att Vålådalen är bäst om jag inte vill spendera några tusenlappar för att komma fram och tillbaka med tåget. Jag blev galen av den sajten! Otroligt! Flygbiljetten till Sverige kostade färre pengar...
Och det finns en bra skiduthyrningsmöjlighet där också tror jag.
Har någon varit i Vålådalen någon gång?
Ett kort meddelande nu, sökningen krävde mycket tid och nu är jag trött :)
 
Ja

Jag var där för 100år sedan (ungefär) när jag var aktiv. Vålådalen är helt OK om man vill åka på längden. Det finns som sagt bra komunikationer.

Dom är som sagt duktiga på längdåkning och det finns bra preparerade spår. Många aktiva idrottsmän åker dit för att träna skidor på vintern.

Helt avgörande är förstås vädret och det kan man förstås inte styra över

Hans Friedel
 
Jag har sett folk (från ökenländer) som aldrig stått på skidor som försökt åka, dom kunde inte ens stå stilla utan att falla. Troligen har du bättre förutsättningar, men man kan aldrig veta :)
Det är i alla fall bra att öva någon annanstans innan du ger dig iväg från Abisko till Kebnekaise.

/Ulf
 
det lyckades inte att köpa biljetter från sj.se med et utländskt kontokort så nu vet jag inte om jag kan köpa sista-minuten biljetter till Vålådalen dagen jag kommer fram i nyköping. Kanske åker jag helt enkelt till ett ställe för vilket det fortfarande finns biljetter kvar... jag fattar ingenting av sveriges kollektivtrafik. Det är ju konstigt att järnvägen fungerar på samma sätt som flyggbolaget? Ju senare du bokar desto dyrare det är? Tja.. Jag kan berätta nu om hur den nederländska järnvägen fungerar men det är inte viktigt och det är faktiskt inte så bra men okej det går ingen nöd på mig. (bra uttryck, det hade jag just lärt mig ur ordboken ;) )
Det blir Jämtland i alla fal. I Vålådalens närheten. Eller Härjedalen och då åker jag till Grövelsjön. Eller något. Det är så att man kan bli tokig! (Ett bra uttryck till!)
Om någon har en magnifik idé om det här problemet var god och låt mig veta det!!
Tessa
ps
40 km från Åre ligger Vålådalen. Bra ställe om man vill åka på längden.
Vålådalen är ett klasiskt träningsställe för Svenska Längdlandslaget har du tur kanske du träffar Gunde Svan
Helt avgörande är förstås vädret och det kan man förstås inte styra över
Jag känner inte till någon Gunde Svan. Jag kan 'googla' honom naturligtvis.. är han en viktig idrottsman? Och jag måste säga jag är kanske en lite grann rädd om vädret. I Holland finns där nästan ingen snö och temperaturen sänker sig sällan under sju minusgrader. Men man dör ju inte plötsligt så det ska bli okej, tror jag.
 
Senast ändrad:
Sj

SJ är ökända. Kolla om du inte kan boka resan genom någon holländsk resebyrå

Kolla också hur lång tid resan tar ibland kan SJ skicka en runt halva Sverige med en massa krångliga byten

Gundeman är king http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunde_Svan

Man ska väl inte stressa upp sig för vädret. Har man liten erfarenhet av vinterväder kan även dåligt väder vara spektakulärt. Och bor man på en större anläggning kan man härda ut några dagar med sämre väder. Håller man sig i skyddad terräng med väl utmärkta spår brukar det ordna sig dock skall man ha stor respekt för kalfjället.

Man bör dock vara förberedd på kylan

Hans Friedel
 
köpa skidor?

Hej,
Jag hittade andrahands skidor på internet (ungefär 450 kronor). 180 cm långa 'Fischer Crown Fibre' med Salomon skidskor. Jag trodde det lät bra, om jag skulle bara åka dagsturer med lätt packning.Vad tror ni?
Ja, jag kommer inte att sluta fråga.. Jag hoppas ni vill fortfarande svara på dem :)
Tessa
 
Bara ett tips innan du åker.

Förska gången på sesongen jag åker skidor så får jag ofta ganska grym träningsverk, främst i triceps och ljumskarna, och kan tänka mig att det är ännu grymmare för den som inte åkt skidor förr(läste inte tråden så noga, men uppfattade det som att du inte åkt förr). Så jag rekommenderar dig att försöka hitta nått gym/träningställe där man kan träna dessa muskler på ett liknande sätt, för att förbereda dem för skidåkningen, långa set med många reps. Borde nog rimligen finnas nå liknande maskiner, vi hade en maskin som var bra för triceps/övre ryggen på vårt gammal skolgym, den imiterade typ stakning. Annars finns risken att du knappt tar dig upp ur sängen pga träningsvärken efter första dagens åkning ;) Lycka till
 
Resor på nätet

Hej Tessa,

Jag har inte heller så stor erfarenhet av fjällen fast jag har bott i Sverige i hela mitt liv. Men jag tänkte tipsa om andra web-siter för resor i Sverige:
www.resplus.se Reseplanering för tåg, buss, färja...
www.bokatag.se Möjlighet att boka tåg och buss, jag har inte testat med utländskt kontokort.

Lycka till på turen och välkommen till Sverige!
/Eva
 
När

kommer du till Nyköping?

Tågförbindelserna till Jämtland från Stockholm är bra och kan du åka nattåg så får du mera skidåkning. Skulle också rekommendera att du bokar tågbiljetter via en resebyrå. Det är trassligt att boka tågbiljetter i Sverige då det finns flera olika bolag.

Ett alternativ kan vara buss från Stockholm till Grövelsjön. http://www.fjallexpressen.com/tidtabell.html

Alternativt tåg från Stockholm till Mora och buss till Grövelsjön vilket går alla veckodagar. http://www.dalatrafik.se/default.aspx?id=362

Nackdelen är att det alltid är en dag som går bort som resdag till och från Grövelsjön.

Mellan Nyköping och Stockholm går det flygbussar.

Skidorna verkar OK att börja med. Men skidor och pjäxor skall man helst provåka innan köp.

Thure
 
Hej,
Jag hittade andrahands skidor på internet (ungefär 450 kronor). 180 cm långa 'Fischer Crown Fibre' med Salomon skidskor. Jag trodde det lät bra, om jag skulle bara åka dagsturer med lätt packning.Vad tror ni?
Ja, jag kommer inte att sluta fråga.. Jag hoppas ni vill fortfarande svara på dem :)
Tessa

Svårt att kunna ge klara besked, men som Thure är inne på så är det alltid bäst om man kan teståka skidor/pjäxor innan man köper. Dock är 450:- inte så mycket pengar.

Jag kollade in skidan och det verkar vara en helt ok fjäll- och turskida för dragna spår. Den är ganska smal (52 - 47 - 50), så några direkt ospårade turer är den väl inte anpassad för, men det är kanske inte heller aktuellt än för din del (ännu).

Längden kanske passar dig bra, men annars är det din vikt (+ ev. packning) som är avgörande om skidan passar dig. Du kan kolla in följande sida om spannet: http://www.karinssportbod.se/dev/skiduthyrning/spannet

Förhoppningsvis fick du lite mer kött på benen (ett idiomatiskt uttryck ;)).

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Jag kollade in skidan och det verkar vara en helt ok fjäll- och turskida för dragna spår. Den är ganska smal (52 - 47 - 50), så några direkt ospårade turer är den väl inte anpassad för, men det är kanske inte heller aktuellt än för din del (ännu).

Längden kanske passar dig bra, men annars är det din vikt (+ ev. packning) som är avgörande om skidan passar dig. Du kan kolla in följande sida om spannet: http://www.karinssportbod.se/dev/skiduthyrning/spannet
Tack Joel (och Timo, Eva och Thura också!). Så om jag förstår dig rätt är det bäst att ta med mig packning när jag ska passa skidorna. Om de passar bra finns en luftspalt mellan skida och golvet och om jag förflyttar vikten till ena skidan trycks skidan ned på golvet?
Och det är väl inte helt omöjligt om att åka i en ospårad tur med de här skidorna?
Det är ganska svårt att ordna allt med allt.... :)
mvh, eller: "groeten!"
Tessa
 
Senast ändrad:
Så om jag förstår dig rätt är det bäst att ta med mig packning när jag ska passa skidorna.

Stämmer, testa gärna skidorna med den packning som du tänker åka med. Samtidigt ska de också fungera utan packning.

Om de passar bra finns en luftspalt mellan skida och golvet och om jag förflyttar vikten till ena skidan trycks skidan ned på golvet?

Helt rätt! När du står på skidan ska det finnas ett mellanrum mellan golvet och skidan, men när du belastar ena skidan med hela din kroppsvikt, dvs. motsvarar att du trycker ifrån i skidåkning, så ska skidan gå ned i golvet.

Och det är väl inte helt omöjligt om att åka i en ospårad tur med de här skidorna?

Nej, nog kan man åka lite enklare ospårad tur, men som jag har förstått så har skidan inga stålkanter vilket kan krävas om man t.ex. ska skida längs med en fjällsida. I bra före så kan du definitivt åka ospårat. :)

Jag tycker att det är en fördel att det är vallningsfria skidor. Skönt att slippa hålla på med vallning.

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
aliquerer Långskidor första gången: Sälen vs Stockholm Turskidåkning 2
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Niclas_skane Första gången på längdskidor Turskidåkning 5
dragbjorn Snart är första snön här....HURRA! Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.